Senaste nytt

EBG platsgaranti - hur fungerar det?

Det är ju iaf inte vad SAS själva säger. Därmed inte sagt att du har fel, men SAS säger ju inget om att man köper en plats på en väntelista.

Läs vidare någon rad… ;)
Anledningen till att det är så beror på att man aldrig kan få confirmed på en fullbokad flygning, och jag tvivlar på att vanliga säljare på SAS är de som beslutar om någon på väntelista kommer igenom, men nu har man platsgaranti så då spelar det ju ingen roll hur flygningen bokas in rent praktiskt.

Anledningen till att det är så beror på att man aldrig kan få confirmed på en fullbokad flygning, och jag tvivlar på att vanliga säljare på SAS är de som beslutar om någon på väntelista kommer igenom, men nu har man platsgaranti så då spelar det ju ingen roll hur flygningen bokas in rent praktiskt.
Nej, det är korrekt, om flighten visar C0 så går den inte att boka direkt av oss. Men jag utgår från att man löser detta genom att medan kunden väntar så kontaktar man space control och låser upp C till C1 samt bokar den. Då finns inget behov av att väntelista någon. Sedan löser man det hela på flygplatsen - den som checkar in sist får inte åka med om det är fullt.

Sedan ska man komma ihåg att det vi pratar om när man ska boka, är tillgänglighet i en bokningsklass, inte att det faktiskt finns tillräckligt med stolar ombord för att alla som har en biljett ska kunna sitta. Flygbolag överbokar hela tiden, detta är bara ett specialfall när vi som kunder kan tvinga fram en överbokning.

Eftersom det är en C-klassbiljett du köper så går den givetvis att återköpa eller inte använda trots att garantin är genomförd. C-klass kan du alltid waitlista dig till hos SAS, så ska kollegan med så sätts även den personen upp på väntelista men ingen prioritet ges om status saknas
Tack för en bra redogörelse!
Frågan är om jag kan få oss båda på samma PNR. Och om jag i så fall lurar med mig min kollega eller om jag inte i så fall får en garanterad plats. Får väl prova helt enkelt...

Nej, det är korrekt, om flighten visar C0 så går den inte att boka direkt av oss. Men jag utgår från att man löser detta genom att medan kunden väntar så kontaktar man space control och låser upp C till C1 samt bokar den. Då finns inget behov av att väntelista någon. Sedan löser man det hela på flygplatsen - den som checkar in sist får inte åka med om det är fullt.

Sedan ska man komma ihåg att det vi pratar om när man ska boka, är tillgänglighet i en bokningsklass, inte att det faktiskt finns tillräckligt med stolar ombord för att alla som har en biljett ska kunna sitta. Flygbolag överbokar hela tiden, detta är bara ett specialfall när vi som kunder kan tvinga fram en överbokning.

Exakt hur man gör spelar dessutom ingen roll för mig som kund :) när jag använt den har jag bara ringt, talat om vilken avgång jag vill med, lämnat Amex-nummer, och tackat för mig. Sedan har det landat en helt vanlig pdf i mailboxen några minuter senare.

Om de sedan löser det med att det fanns en plats, att någon inte dyker upp, eller att de får betala någon annan för att kliva av är inte mitt problem. Likaså om jag under 5 minuter stod på wait list...

Man blir väntelistad tills dess att någon ändrar status till bekräftad om man använder sig av platsgarantin, att det tar väldigt lite tid oftast är en annan femma.

Förövrigt: hade det fungerat som du säger, så tror jag att systemet skulle blivit lurat att det finns platser kvar på flygningen och därigenom öppnat upp för andra pax på väntelistan (C-klass). Det tror jag är anledningen till att platsgaranti bokas via väntelista, rent tekniskt.

Last edited:
Toppen