Senaste nytt

Kreditkort som ger intjäning annat än till flygbolag

Det står att ett loungebesök per 10.000 SEK, inte 5.000 SEK. Har du annat DinersClub kort?

Nu när du skrivit så här kan jag ju inte redigera mitt tidigare inlägg, då kommer de se konstigt ut. Men stämmer som du säger, hoppas jag sover gott i natt för idag har jag slängt mig med en del felaktiga siffror i diverse trådar.. :confused:

Jag kommer inte längre ha något behov av att samla bonuspoäng till flygresor, åtminstone inte de kommande åren. Däremot vill jag ogärna slösa bort potentiell intjäning genom att använda ett vanligt kontokort.

Med anledning av detta har jag börjat fundera på om jag inte bör skaffa mig ett kreditkort som ger mig intjäning som jag kan växla till hotell- eller loungebesök. Jag kommer resa såväl short- som long haul, så om det är ett hotellanknutet kort bör det finnas globalt.

Jag har spanat in Club Carlsons kort, vilket efter en snabb översyn, utan att läsa det finstilta, bör kunna fungera ganska bra.

Vad har ni för erfarenheter/tips?
Mig veterligen kan du inte få club carlson kortet i Sverige.
Låter generellt som om amex är ett bra alternativ.
Eurobonuspoäng kan också användas till att boka hyrbil och hotellnätter, så det är inte helt meningslöst att ha poäng där även om de inte nyttjas till flyg.

@demgard vu tycker uppenbarligen olika om SJ Prio Mastercard. Jag reser väldigt lite tåg, men med 85000 kr i spend på kortet per år och 195 kr i årsavgift så behåller jsg svart med ombokningsmöjlighet, lounge, egen kundservice och 10% på poängresor i första klass. Får också 25000 priopoäng att använda vilket jag värderar till drygt 1500 kr.

Tack för många svar! Tur att multicitatfunktionen finns, hade blivit jobbigt annars :)

Hur gör man för att det behovet ska försvinna? o_O Var det kanske du som vann drömvinsten på 127 MSEKi lördags?

Drömvinsten | Svenska Spel media

Dessvärre inte!

Utan att avslöja för mycket: Jag kommer börja jobba för SAS inom kort, och får därigenom tillgång till förmånliga priser inom *A. Givetvis skulle jag kunna fortsätta samla poäng för att använda dem den dag jag lämnar SAS. Dock tycker jag det är värt att se om jag kan hitta ett sätt att spara pengar även på hotellnätter. Nu har BC.se ytterligare en mullvad på insidan. ;)

Flygbonuspoäng går ju ofta att växla in till annat än just flygresor.

American Express rewards annars? De kan du väl växla in till i princip allt känns de som!

Jag kör med amex grön. Går att byta in till 100 olika saker så de kanske skulle vart något.

Mig veterligen kan du inte få club carlson kortet i Sverige.
Låter generellt som om amex är ett bra alternativ.
Eurobonuspoäng kan också användas till att boka hyrbil och hotellnätter, så det är inte helt meningslöst att ha poäng där även om de inte nyttjas till flyg.

Jag har också tänkt just på möjligheten att använda poängen till annat. Vill minnas att det diskuterats här tidigare att kort som används till specifika ändamål ger bättre bang for the buck än kort som kan användas till lite allt möjligt. I och med att hotellnätter/lounge är det jag är i störst behov av tänkte jag se vilken tillgång det finns för sådana kort.

Sj prio Mastercard? Bra värde när man nått upp till svart.

Annars tex Everydaycard som ger typ 1% i cash.

Tack för tipsen! Jag kommer inte åka tåg speciellt mycket, så SJs kort är inte aktuellt. Däremot funderar jag på cash-back-kort. Ska titta på det!

Handels platinum, gratis loungebesök på PPlounger.

Värt att kolla upp! Jag har just nu Nordea men deras Premiumkort ger bara fyra gratis besök per år.

Tack!

Har jag sågat andras förslag borde jag kanske ha något eget att komma med, men har inte så mycket vettigt att föreslå. Om man kan få Club Carlson i Sverige så är väl det säkert helt ok (kom ihåg att du där man köpa dig guldstatus från start via aktier, finns en annan tråd om det). Övriga kedjor har jag ingen erfarenhet av.

Diners kanske jag inte skulle rekommendera, men där har jag för mig att man får ett loungebesök per 5000 spenderade kr. Ganska dyra besök det också, så det får i så fall motiveras av att du ändrar dig och vill samla EuroBonus trots allt. Att kortet sen inte går att använda på speciellt många ställen är en annan historia.. ;)

Rezidoraktierna har jag redan i min portfölj (Köpte för 42, kursen står idag i 33...:rolleyes:) så uppgraderingar får jag. Däremot skulle jag gärna samla poäng för gratis nätter. Synd att man inte kan teckna det i Sverige! Diners har jag också tänkt på, men väldigt störande att så få tar kortet.

First Hotels har ju kreditkort. Nu finns de visserligen bara i Skandinavien och Spanien, men det är i alla fall något. Jag ska titta lite på hur växelkursen ser ut för Eurobonuspoäng, Amex Rewards och liknande. Har ni fler tips är de varm välkomna!

Tack för tipsen! Jag kommer inte åka tåg speciellt mycket, så SJs kort är inte aktuellt. Däremot funderar jag på cash-back-kort. Ska titta på det!
Jag har SJ Mastercard. Jag åker tåg c:a 3 ggr/år. Det är alldeles utmärkt att då "åka gratis" dessa gånger på poängen (dessutom är poängresorna avbokningsbara vilket hjälpt mig mycket).

Toppen