Sammanfattning:
BC närvarande: @olo @iRobert (kanske någon mer?!)
Anders tillsammans med sitt crew var enligt min personliga åsikt betydligt bättre förberedda denna gången jämfört med mötet i november.
Närvaro: ca 15-20st (anmälda 47st) Anders sa att han funderar på att köra straffavgift på X antal eurobonus poäng fall anmäler sig men ej dyker upp i framtiden. Fair enligt mig då SAS köper fika etc till anmälda deltagare.
Genomgång av det 10st vanligaste frågor/åsikterna från förra gången.
Prio boarding:
Nytt system med tekniskt stöd skall lanseras i höst samt även provköras i juli månad på vissa ställen. Med andra ord kommer folk som inte har ”rätten” till prio att nekas maskinellt/fysiskt. Det kommer bli olika boarding zoner ala USA koncept. Grundservice kommer vara mer tydligt och mer informativa vid boarding utropen.
Vi framförde att det var viktigt för oss att kunna komma sent till boarding men ändå komma på direkt och detta har det tänkt på och funderar på diverse lösningar. Vi framförde våra önskemål på fållor. Vi får se vad som händer...
Prio bagage:
Det har lagt ner mycket tid att få detta att fungera och 90% av tillfällena så lastas priobagaget av först men den tappar sin roll någonstans mellan plan och bälte. SAS jobbar aktivt med att hitta lösningar på detta samt att det gör mycket tester för att hitta var problemen skapas. Det tittar även på lösningar att man skall få elektroniskt tag som skall kunna spåras över app/telefon för EBG och högre så man alltid skall kunna se vad ens bagage är.
Maten.
Stolt presenterade sina ”fresh bite” som vi berömde dem för. Vi efterlyste polarullarna då det ofta var slut alt. inte lastade.
Vi framförde även att det hade varit trevligt med en våtservett samt en lite bättre bestick till denna produkt.
Linjenät:
· SAS visade intressant statistiskt på GOT-LHR och det visade tydligt att det inte tjänade några pengar på denna rutten.
· Det lyfter ut 2 avgångar per dag till CPH med ATR maskiner och ersätter med jet maskiner. (start oktober)
· Det tittar på alternativa nya direktrutter med det nya CRJ maskinerna i framtiden från GOT. Det är svårt att fylla 100,000 stolar per år med en 737 när det gäller direktlinjer men en CRJ maskin var det ”endast” 60,000 stolar per år samt mycket mer kostnadseffektiv som kanske skulle passa GOT bättre.
SAS/GOT egna 737 kommer köra till CPH samt andra linjer nu när den inte används för LHR/BRU/CDG.
Eurobonus:
Rejäl och mycket bra genomgång av Eurobonus. Beröm till personen som höll i detta.
· SAS kommer slopa goodiebag för EBD och hitta på något annat!
· SAS kommer med ny plattform som gör det lättare att boka awards själv i höst
· Online bokning med *A ej möjligt pga att *A medlemmarna inte är överens om att skapa gemensam plattform. (SAS stöder skapade av gemensam plattform)
· Family pooling dvs man kommer tjäna baspoäng för hela familjen till ett konto.
· Overoll intjäning kommer EJ. Det skulle blir för många EBG/EBD
· SAS vill hitta nya metoder som skiljer EBG till EBD men vet inte riktigt hur och jobbar på detta.
· SAS har det senaste åren släpp 15% mer awards än förgående år
· Kommer troligen bli avgift för avbokning av awards i framtiden då för många bokar upp resor men ej nyttjar dem och system gör att det inte faller tillbaka till award biljetter.
· SAS kommer satsa på lojalitet då det tillsammans med Alliance tillhörighet är det som skiljer dem mot konkurrenterna.
· Vi la fram förslag att man skall kunna nyttja 50% amex voucher på best avilability också.
Övrigt:
· Vi efterlyste fortfarande en brödkniv i lounge.
· Förhandling pågår med Swedavia om att utöka inrikes loungen på ARN
· Vi påminde SAS att vi från GOT vill åka via CPH och inte ARN och att ofta stöder inte bokningssystemet detta när det gäller bokningsklasser. = fel/dyrt pris. (samt kampanjer)
· SAS har gjort om 7 uppgraderingssystem till 3. Dessa skall tala med varandra bättre samt att det skall göra att EBG/EBD/EBP har en tyngre funktion när det gäller bud etc.
· Seatblock funktionen fungerar bättre och bättre pga att tekniken börjar fall på plats.
· SAS groundservice fick kritik att inchecknings personalen i GO stationerna måste se till att flytta folk från PLUS/EBG/EBD/business kön oftare. Detta hade framförts efter förra mötet men skall framföras igen för berörd personal.
· Vi kritiserade prissättning på GOT-CPH samt GOT-OSL.
· Inga direkta nyheter från SAS utan mer ganska avslappnat möte överlag.
· SAS ville inte avslöja hur mycket 1st eurbonus poäng värderas.
Här säkert glömt en del med skall försöka uppdatera denna senare.