Senaste nytt

Norwegians longhaul

Status
Stängd för vidare inlägg.
333 stolar i Thomas Cook 767-300ER måste vara extremt trångt. TC har iof 405 stolar i A330-300 också. Deras pax är vana att flyga trångt långa sträckor. TC flög i vintras ARN-HKT non-stop med 405 pax i A330-300.

DY interkont kommer säkert tjäna en del pengar på avgift för bagage, avgift för att välja stol, avgift för att använda IFE, avgifter för all mat & dryck.
Den tagen DY får teknik och en 787 flygning ställs in blir det jobbigt. DY har som policy att bara boka om till egna flygbolaget. Det kan bli en lång väntan.

Lågprisbolagens koncept är ju "Det kostar nästan ingenting och då ingår nästan ingenting, förutom att du förr eller senare kommer fram till din slutdestination".
Känns inte speciellt lockande att leka sardin i åtta timmar och säkert få betala för allt extra (mat,dryck, platsreservation mm). Även om priset kan te sig lockande så gäller nog den gamla sanningen "Snålheten bedrar visheten"

En policy jag förstår. Får du en biljett för 101:- med ryanair mellan Einhoven och skavsta c:a 2 timmar så står man ut.
Men betalar jag 2000:- eller troligen 3000-4000:- där många biljett kommer ligga så är det en annan femma.

Jag minns för ett par år sedan så pratade Ryanair om att börja flyga mellan EU och USA och vad jag fattade det som så skulle de införa en riktigt businessclass på de rutterna.

Ryanair Long-haul flights have "blowjobs" included! - YouTube

Om det skulle visa sig vara möjligt att boka resor till New York från Skandinavien för 2000 garanterar jag att jag omgående slår till för att testa. Resereportage utovas, såklart. :)

Har lekt transatlantisk prisjägare förr och har alla möjligheter att anpassa mina högst onödiga resor till de datum biljetterna är som billigast. Rekordet hittills är GOT-AMS-SEA på KLM-papper för 3490 kronor. På god två ligger GOT-LHR-DEN på Iberia-papper för 4140. Tidigare under våren kunde kvickklickande resenärer flyga ARN-CPH-YYZ-EWR på Air Canada-papper för en bit under 3000.

Att det kommer vara ytterst begränsat antal platser till de lägsta priserna finner jag självklart.

Bland privatresenärer har en prisbild på omkring 5500 etablerat sig som någon sorts normalpris mellan Skandinavien och nordöstra USA. Skulle Norwegian kunna placera sig markant (1000-1500?) under detta pris gissar jag på välfyllda kärror.

Om det skulle visa sig vara möjligt att boka resor till New York från Skandinavien för 2000 garanterar jag att jag omgående slår till för att testa. Resereportage utovas, såklart. :)

Har lekt transatlantisk prisjägare förr och har alla möjligheter att anpassa mina högst onödiga resor till de datum biljetterna är som billigast. Rekordet hittills är GOT-AMS-SEA på KLM-papper för 3490 kronor. På god två ligger GOT-LHR-DEN på Iberia-papper för 4140. Tidigare under våren kunde kvickklickande resenärer flyga ARN-CPH-YYZ-EWR på Air Canada-papper för en bit under 3000.

Att det kommer vara ytterst begränsat antal platser till de lägsta priserna finner jag självklart.

Bland privatresenärer har en prisbild på omkring 5500 etablerat sig som någon sorts normalpris mellan Skandinavien och nordöstra USA. Skulle Norwegian kunna placera sig markant (1000-1500?) under detta pris gissar jag på välfyllda kärror.
Billigaste jag har sett över Atlanten är Stockholm-Newark t/r med Malaysia Airlines. Det var 2.500 SEK inkl. skatter då.

Billigaste jag har sett över Atlanten är Stockholm-Newark t/r med Malaysia Airlines. Det var 2.500 SEK inkl. skatter då.

Ja, de där priserna kommer jag ihåg. Fanns väl att tillgå i ett par tre år?

Vill minnas att Finnairs kortlivade rutt HEL-BOS med passagerarpåfyllning på NYO kunde kosta något sådant också.

De kanske kommer fungera som Condor.... FRA- Halifax (North Carolina) kan man hitta för 3.800kr T/R om man bokar i god tid (lite längre sträcka än ARN-JFK). Sedan besparingarna på flygplanet.....ytterligare 10-20%? så 3.300-3.400kr T/R kanske är möjligt.

De kanske kommer fungera som Condor.... FRA- Halifax (North Carolina) kan man hitta för 3.800kr T/R om man bokar i god tid (lite längre sträcka än ARN-JFK). Sedan besparingarna på flygplanet.....ytterligare 10-20%? så 3.300-3.400kr T/R kanske är möjligt.

Visst erbjuder Condor enstaka prisvärda transatlantiska flygningar. Det finns förvisso många Halifax i världen, och i nordamerika, men det som avses i Condors fall är Halifax Stanfield International Airport, YHZ, i den kanadesiska provinsen Nova Scotia.Avstånd enligt GCM för FRA-YHZ är 3662 miles. ARN-JFK är 3920. OSL-JFK 3687.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Även Icelandair flyger säsongsbegränsad transatlantiskt med destination YHZ

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen