Senaste nytt

Sushi restauranger i Stockholm

Lägger upp lite bilder från mina besök på Hatori. Deras pilgrimsmousseline är så bra. Bara smälter i munnen. Sista bilden blev sönderredigerad men är deras furai (tempurafriterad)
image.png
image.png
image.png
image.png

Någon som har provat Hoze i GBG? Står i kö till det stället nu.

EDIT: såg nu att det handlade om Sushi i STHLM, nu lär man ju bli lynchad här som man så ofta ser när ngn säger något fel... ; ) mycket attityd här.
De som är petiga brukar att skriva: "GBG? Galesburg i Illinois, USA? Vad finns där?" :)

Stället heter Hattori med två T, inte Hatori. :)
服部 (はっとり、Hattori)

Nu har jag fått tummen ur och provat Hatori Sushi Devil på lunchen.
Lägger upp lite bilder från mina besök på Hatori.

Lägger upp lite bilder från mina besök på Hatori. Deras pilgrimsmousseline är så bra. Bara smälter i munnen. Sista bilden blev sönderredigerad men är deras furai (tempurafriterad)

Ser mer ut som smörgåstårta. Min vän som driver en respektabel liten sushi-verksamhet i Tokyo serverar högst motvilligt California Roll. Det där skulle få honom att gråta blod.

Kan det vara ett sätt att maskera att fisken är dålig genom att smeta på en massa majonäs och allehanda grönt?

OBS ifrågasätter inte huruvida anrättningen är god eller ej.

Min vän som driver en respektabel liten sushi-verksamhet i Tokyo serverar högst motvilligt California Roll.
Ja, det är lite kulturell fråga,
Det är ungefär likande problematik som att man sörplar när man äter nudlar i Japan. Något som är hemskt för många västerlänningar.

Många traditionella sushi restauranger har fortfarande lärlingssystem och att man inte får göra sushi för första två år är inte helt ovanligt.
Sedan finns det många andra rullband sushi restauranger där deltidsarbetare gör sushi med hjälp av sushirobot.

Oavsett, tycker jag att smaken (och viss del utseende av maten) som räknas.
California Roll må vara icke japansk sushi, men många maträtter har anpassat sig till lokal marknad så ser jag inget problem med det.

California Roll må vara icke japansk sushi, men många maträtter har anpassat sig till lokal marknad så ser jag inget problem med det.

Absolut är det så. California Rolls är som kebabpizza. Kommer inte på någon liknelse för katsuo toppad med majonnäs och vårlök. Pizza med köttfärs, banan, isbergssallad och vitlökssås?

Last edited:
Imouto - ska bli spännande! lite väl dyrt tycker jag dock, det måste vara så mycket bättre om det ska vara värt det. Ska bli intressant att höra @Agö berätta om det sen.
Det beror nog på att marknaden förväntar sig att sushi (och annan asiatisk mat för den delen) ska vara billigt. Jag ser inget egenvärde i ett lågt pris om kvaliteten inte hänger med och framförallt ser jag ingen anledning till att sushi ska vara billigare än en annan toppmåltid på krogar i Stockholm. 1250 kronor för menyn kan därför säkerligen uppfattas som dyrt om man är van vid slabbig lunchsushi (11 bitar för 99 kr) men inte om man kikar på vad t.ex. Esperanto tar för sin normala tiorättersmeny (1850 kronor utan dryck).

Toppen