Senaste nytt

Använda United.com och boka 2-4-1

Hur är det TÄNKT att vi som vill boka Star Alliance-award med EuroBonus-poäng ska göra? Jag trodde inte Tallinn ville "agera resebyrå". Men om de faktiskt vill det så är det ju en toppentjänst att man kan sitta och surra med dem en stund varje kväll.
Om du ska boka med en 2-4-1-voucher har du inget val - då måste Tallinn vara din resebyrå. Om du bara ska boka med EB-poäng kan du ringa vanliga kundtjänst som agerar resebyrå åt dig.

Men vad menar du när du skriver "resebyrå"? Jag avser någon som biljetterar åt dig och i övrigt försöker göra så dåliga rekommendationer som möjligt. Att ringa och försöka boka en Star Alliance award utan att ha gjort sin egen hemläxa och letat fram det man vill ha är rätt meningslöst imho.

Den där formuleringen med att "agera resebyrå" vill jag minnas att jag sett i nån tråd. Vad jag menade var att söka tillgängliga biljetter, pussla och sen göra bokningen.

Men det jag undrar är alltså: Var tycker SAS att jag ska göra mina sökningar? Den där hemläxan, som jag gör här och med ANA och på United, var föreslår SAS att jag gör den?

• Gilla
Reactions: Gus
SAS anser nog att det bästa sättet är att prata med kundtjänst (för star alliance sökningar), men det är ju inte sant. Det bästa är att använda de verktyg vi har tillgång till på andra håll och pussla. Genom att använda dessa till max så kan man komma mycket längre än om man bara ringer SAS.

Men det jag undrar är alltså: Var tycker SAS att jag ska göra mina sökningar? Den där hemläxan, som jag gör här och med ANA och på United, var föreslår SAS att jag gör den?
United och ANA i kombination är nog bäst - kompletterat med ett strukturerat Excelblad för alla kombinationer, bytestider och alternativ.

SAS vill nog helst att du använder dina poäng med SAS...

Med tanke på hur värdelös SAS hemsida är för att söka bonusplatser, så är man nästan tvungen att använda United eller Expertflyer för att kunna hitta bonusplatser.

Den där formuleringen med att "agera resebyrå" vill jag minnas att jag sett i nån tråd. Vad jag menade var att söka tillgängliga biljetter, pussla och sen göra bokningen.

SAS vill egentligen att du söker inloggad på deras sida, bokar via internet och då även flights med SAS. Så enkelt och "billigt" som möjligt. Mer komplicerade rutter i F och C med multiple stops med olika flygbolag är inte något som SAS vill uppmuntra. Det kanske är lika bra. Om det var väldigt enkelt att söka och planera en lång resa med flera stops i F skulle det användas betydligt mer och platstillgångens skulle bli mycket sämre. Jag skulle uppskatta att minst 95% av de som bokar resor via Eurobonus inte har en aning om vad som egentligen är möjligt att boka.

99% av alla vill bara komma fram och bryr sig inte hur, dvs det räcker att ringa och säga att man ska A till B så letar den man pratar med upp något de tycker fungerar där emellan.

Det kanske är lika bra. Om det var väldigt enkelt att söka och planera en lång resa med flera stops i F skulle det användas betydligt mer och platstillgångens skulle bli mycket sämre.

Precis, det finns flera dimensioner i det här.
Som användare skulle man ju ibland önska att alla flygbolags bonusprogram hade lättanvända onlineverktyg för att söka och boka awardresor (gärna med optimerad routing), men som du säger så är det ju så att ju besvärligare det är att hitta och boka awards, desto större chans har vi "icke-normala" som har nog intresse för att sätta sig in i hur man använder United/ANA/etc för att söka.

Å andra sidan så om man tittar på just Eurobonusfallet så skulle det troligtvis inte spela så stor roll om det fanns ett väldigt bra verktyg för att söka och boka *A-awards online. När det gäller *A-awards så är det ju inte bara andra Eurobonus-medlemmar man konkurrerar med om awardplatserna, utan dessa kan ju bokas av medlemmar i de flesta andra *A-program också. Antalet medlemmar och poäng i Eurobonus i förhållande till alla program i alliansen är ju trots allt inte så stort, så det är inte troligt att detta skulle leda till att *A helt töms på bra awards.

Vad är för och nackdelarna med detta jämfört med att kolla United.com/expertflyer? (förutom det uppenbara att det kostar pengar).
Den kan söka award tillgänglighet på olika källor samtidigt (om man vill).
Dock varje sökning från varje källa kostar en poäng.

Screenshot20160510 05 AN.png

Toppen