Senaste nytt

Tips på resa oktober/november = runt höstlovet v.44 till sol och bad

Japp, mycket riktigt livsfarligt! Tänkte dock att ni hade råd att bli lite sena (istället för att byta någonstans i 2h)... ;)

Puerto Rico är ju egentligen USA Light o inte mysigast i Karibien.

Jag skrev tipset enkom baserat på pris o väder....Annars hade jag varken rekommenderat bolaget eller destinationen :)
:D

Ska ha det i åtanke!

Har försökt i flera år att vi ska åka iväg under hösten, men har alltid tyvärr förlorat den kampen. Alltid roligt att få tips och idéer på ställen som man kanske inte alltid tänker på själv för att man är bekväm och iaf jag lite enkelspårig.

Funderade på att återvända till Thailand, är 10+ år sedan vi var där. Malaysia och Singapore samt Bintan Island var vi under sommaren 2006 på bröllopsresa. Blev kära i Singapore, men inte fullt lika impad av Langkawi eller Bintan Island. Roligt att ha varit där, men vi behöver helt klart se oss om efter något annat om vi ska styra kosan mot det området.

Var även inne på Aruba, men once again, inte helt lätt att hitta prisvärda flyg. :rolleyes:

@jsn Kreativt förslag med olika hemresedatum, tror dock inte det är att tänka på då maken som sagt ogillar att flyga och att flyga helt själv med byten är nog inte bättre bara för att han ska få komma hem fyra dagar tidigare. Har försökt med den varianten tidigare och det gick inte hem.
Nu är det ytterst sällan som rädsla hjälper förnuftet att vinna, men om han är flygrädd varför vill han då ha kortare tid på resmålet? Låter snarare som han vill jaga fler miles på kortare tid... ;)

Vad gäller Malaysia finns ju även Borneo. Flyga in till Kota Kinabalu, ta några dagar i djungeln hos Uncle Tan Uncle Tan Wildlife Adventures ("This is not Hilton") - väldigt enkelt boende men mycket givande och värt resan enligt mig. Klättra upp på Mount Kinabalu och om man har tur kunna se hela vägen till Filippinerna (tyvärr kanske inte barnvänligt dock :confused:) Finns säkert mycket annat att göra på Borneo :)

Nu är det ytterst sällan som rädsla hjälper förnuftet att vinna, men om han är flygrädd varför vill han då ha kortare tid på resmålet? Låter snarare som han vill jaga fler miles på kortare tid... ;)

Vad gäller Malaysia finns ju även Borneo. Flyga in till Kota Kinabalu, ta några dagar i djungeln hos Uncle Tan Uncle Tan Wildlife Adventures ("This is not Hilton") - väldigt enkelt boende men mycket givande och värt resan enligt mig. Klättra upp på Mount Kinabalu och om man har tur kunna se hela vägen till Filippinerna (tyvärr kanske inte barnvänligt dock :confused:) Finns säkert mycket annat att göra på Borneo :)
Låter som en spännande resa! Tror dock vi får vänta några år med det. Vet inte om 7-åringen är upplagd för det.

Varför han vill vara kortare tid på resemålet? Hemmakär är nog det enklaste svaret. Innan vi träffades så hade maken varit iväg på en charter till Cypern med bästa kompisens familj när han var 16 år, that's it. Sedan träffades vi och jag vägrade stanna hemma utan ville fortsätta att utforska världen som jag redan hade påbörjat med min familj.

Gillar alla olika tips som kommer in och kommer garanterat att gå tillbaka till denna tråd framöver. Jag funderar och söker information om det ni tipsar om. Får se vart vi landar och om jag kan hitta en bra deal så att vi kommer iväg.

Såg SAS deal till Shanghai och hittade bra priser på flyget och hyfsade hotellpriser vid en snabbsökning. Inser dock att det kanske blir lite för likt Hong Kong så tätt inpå. Inte så värst mycket sol och bad och beachhäng där inte. ;)

Låter som en spännande resa! Tror dock vi får vänta några år med det. Vet inte om 7-åringen är upplagd för det.

Varför han vill vara kortare tid på resemålet? Hemmakär är nog det enklaste svaret. Innan vi träffades så hade maken varit iväg på en charter till Cypern med bästa kompisens familj när han var 16 år, that's it. Sedan träffades vi och jag vägrade stanna hemma utan ville fortsätta att utforska världen som jag redan hade påbörjat med min familj.

Gillar alla olika tips som kommer in och kommer garanterat att gå tillbaka till denna tråd framöver. Jag funderar och söker information om det ni tipsar om. Får se vart vi landar och om jag kan hitta en bra deal så att vi kommer iväg.

Såg SAS deal till Shanghai och hittade bra priser på flyget och hyfsade hotellpriser vid en snabbsökning. Inser dock att det kanske blir lite för likt Hong Kong så tätt inpå. Inte så värst mycket sol och bad och beachhäng där inte. ;)

Tänk på att det öppnar ett Toy Story hotell i Shanghai strax, nära den nyöppnade Diseneyparken, det ska vi prova under 2017, om inte förr :)

:D

Ska ha det i åtanke!

Har försökt i flera år att vi ska åka iväg under hösten, men har alltid tyvärr förlorat den kampen. Alltid roligt att få tips och idéer på ställen som man kanske inte alltid tänker på själv för att man är bekväm och iaf jag lite enkelspårig.

Funderade på att återvända till Thailand, är 10+ år sedan vi var där. Malaysia och Singapore samt Bintan Island var vi under sommaren 2006 på bröllopsresa. Blev kära i Singapore, men inte fullt lika impad av Langkawi eller Bintan Island. Roligt att ha varit där, men vi behöver helt klart se oss om efter något annat om vi ska styra kosan mot det området.

Var även inne på Aruba, men once again, inte helt lätt att hitta prisvärda flyg. :rolleyes:

Det var ju synd att ni inte tyckte om Bintan. För mig är det en plats jag varit på ofta och gärna återkommer till. Tanjung Pinang är stökigt och kaosartat på många sätt, men att sätta sig i en Kedai Kopi nere vid hamnen och titta när båtarna kommer och går kan jag göra en hel dag. Eller gå runt på basaren nere vid hamnen.

Ta båten över till Pulau Penyengat och vandra runt bland kvarlevorna från det gamla sultanatet är också trivsamt. Men allra bäst är att det är i princip helt bilfritt, lugnt och skönt. Ovanligt för att vara Asien.

När man har tröttnat på stöket i Tanjung Pinang beger man sig norrut eller österut för lite trevliga stränder, inte Bali klass men ändå mycket trevliga på sina håll. Trikora beach är möjligen lite överexploaterat men det finns andra platser. Annars tar man sig söderut, mot Kijang, och promenerar längs med vattnet eller stannar till i byarna i närheten.

Sedan kan man ju alltid ta en båttur över till någon av grannöarna. Eller varför inte prova på att övervinna flygrädslan genom att flyga med Susi air till DaboSingkep. ;)
En sömnig liten ö, men med sina små smultronställen. Men det tar vi någon annan gång. :p

Som sagt, Pulau Bintan är ett ställe jag tillbringat mycket tid i och gärna återkommer till. Visst är det roligt att man kan tycka så olika. :)

Ett instick! Jag har, iom att jag har dålig koll på charter, missat att man tydligen numer semestrar nere i Marsa Alam i Egypten. Bra långt söder om Hurghada o man närmar sig gränsen mot Sudan.

Samma breddgrad som Bahamas tydligen... Massor med lyxresorter.

Ni lär dock inte bli ensamma svenskar, iom direktflyget.

Det var ju synd att ni inte tyckte om Bintan. För mig är det en plats jag varit på ofta och gärna återkommer till. ...

Som sagt, Pulau Bintan är ett ställe jag tillbringat mycket tid i och gärna återkommer till. Visst är det roligt att man kan tycka så olika. :)

Tror att det hade att göra med att maten på vårt hotell var si så där, hittade någon liten bra restaurang längs med stranden som var toppen. Båtturen över från Singapore var extremt "vågig" och då vi båda lätt blir sjösjuka så var det ingen resa som vi minns med glädje. Vi klarade oss från att behöva vända upp och ned på maginnehållet men många runt oss gjorde det inte. Det visade sig sen att det varit en mindre tsunami som vi kände efterskalvet ifrån.

Mer kunskap om ön och bättre hotell så är det säkerligen mycket trevligt. Vet bara inte hur jag ska övertala dottern att åka båt/färja mellan olika öar. Hon har fått för sig att hon är livrädd för detta (har aldrig ens varit i närheten av en båt), så det är ren och skär okunskap. Men svårt att hantera rejäl rädsla som hon upplever. Har försökt diskutera och förklara, men det är inte helt lätt. Känns inte så vidare skoj då att planera en semester där alla är på helspänn innan man ens har kommit fram.

Får fundera och klura vidare!

Ett instick! Jag har, iom att jag har dålig koll på charter, missat att man tydligen numer semestrar nere i Marsa Alam i Egypten. Bra långt söder om Hurghada o man närmar sig gränsen mot Sudan.

Samma breddgrad som Bahamas tydligen... Massor med lyxresorter.

Ni lär dock inte bli ensamma svenskar, iom direktflyget.
Hade jag ingen aning om heller att det gick charter dit. Har noll koll på charter scenan. Får undersöka det helt enkelt! :)

Toppen