Senaste nytt

Logiken bakom prissättning. Någon som kan förklara?

Min senaste långflygning till Hong Kong påbörjades i Oslo (jag bor i Köpenhamn) av ovan angivna skäl. Trots att jag betalade för en Plusbiljett T&R blev det alltjämt billigare att flyga CPH-OSL-ARN-HKG-ARN-OSL-CPH än CPH-ARN-HKG-ARN-CPH. Detta är något man lär sig.

Tror det har att göra med folks byta-flyg-fobi, och det är flygbolagen medvetna om så dom sätter högre priser på direktlinjer.
Riktigt så enkelt är det inte i fallet med Köpenhamn och SAS, se mitt exempel ovan om den nya rutten från Stockholm till Hong Kong som otvivelaktigt inte är en direktlinje från Köpenhamn. Det är dyrare att flyga från Köpenhamn via Stockholm till Hong Kong än från Stockholm direkt till Hong Kong. Logiken ligger i dansk betalningsvilja och SAS marknadsandel på denna flygplats.

Va, kan SAS kräva oss på pengar om vi hoppar av i tex CPH när slutdestinationen egentligen är en annan? Även om jag går till transferdesken och talar om att jag inte kommer att dyka upp på sista flighten?

Riktigt så enkelt är det inte i fallet med Köpenhamn och SAS, se mitt exempel ovan om den nya rutten från Stockholm till Hong Kong som otvivelaktigt inte är en direktlinje från Köpenhamn. Det är dyrare att flyga från Köpenhamn via Stockholm till Hong Kong än från Stockholm direkt till Hong Kong. Logiken ligger i dansk betalningsvilja och SAS marknadsandel på denna flygplats.
Precis.
Priserna från andra hållet (från Asien/USA) är också generellt dyrare än från Europa.

Ett annat exempel i Nordamerika. Tittade på en enkel mellan MEX-SFO och United skulle ha 4600 för direkt flighten på morgonen i economy. Bokar jag istället MEX-SFO-SAN med exakt samma flight från MEX blev priset 1400 kronor. Stopp på 6h i SFO och man måste släpa bagaget själv, antar att man då kan strunta i att checka in bagaget igen och gå av i San Francisco istället...

Som redan nämnts är direktflighter oftast dyrare. Det finns dock marknader med ett högre löneläge där man kan ta ut mer för en biljett, tex från Köpenhamn eller USA (jämfört med Sverige). Titta tex vad det kostar att flyga Chicago - Stockholm - Chicago och jämför med Stockholm - Chicago - Stockholm.

En tröst med att kuska runt halva Skandinavien innan man kommer iväg är att man får EB poäng för varje delsträcka.;)

Toppen