Riktigt så enkelt är det inte i fallet med Köpenhamn och SAS, se mitt exempel ovan om den nya rutten från Stockholm till Hong Kong som otvivelaktigt inte är en direktlinje från Köpenhamn. Det är dyrare att flyga från Köpenhamn via Stockholm till Hong Kong än från Stockholm direkt till Hong Kong. Logiken ligger i dansk betalningsvilja och SAS marknadsandel på denna flygplats.Tror det har att göra med folks byta-flyg-fobi, och det är flygbolagen medvetna om så dom sätter högre priser på direktlinjer.
Precis.Riktigt så enkelt är det inte i fallet med Köpenhamn och SAS, se mitt exempel ovan om den nya rutten från Stockholm till Hong Kong som otvivelaktigt inte är en direktlinje från Köpenhamn. Det är dyrare att flyga från Köpenhamn via Stockholm till Hong Kong än från Stockholm direkt till Hong Kong. Logiken ligger i dansk betalningsvilja och SAS marknadsandel på denna flygplats.
Finns en tråd om detta också...Va, kan SAS kräva oss på pengar om vi hoppar av i tex CPH när slutdestinationen egentligen är en annan? Även om jag går till transferdesken och talar om att jag inte kommer att dyka upp på sista flighten?