Senaste nytt

Missade connection på en bonusresa, fanns bara economy samma dag

Däremot borde resenärer som betalat(med cash eller poäng) för resa i C och accepterar downgrade för att komma fram i tid, få tillgång till lounge(som de till viss del betalat för).

Nej, varför det? Loungtillgång kommer med klassen man reser i eller av status. Du valde att resa i ekonomi istället för business och därmed valde du även bort lounge. Det kan låta hårt, men så är det.

Nej, varför det? Loungtillgång kommer med klassen man reser i eller av status. Du valde att resa i ekonomi istället för business och därmed valde du även bort lounge. Det kan låta hårt, men så är det.
Så är reglerna, men han anser de inte borde vara så. Även de som jobbade på AC verkade hålla med honom. Jag är nog benägen att hålla med att man borde kunna ordna fram lounge vid tillfällen som dessa. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle överbefolka lounger om alla som nedgraderades från C till Y fick tillgång. Ibland måste man ha fingertoppskänsla när man är ett bolag.

Jag tänker inte påstå att reglerna säger ngt annat än vad agehall skriver. Enligt SAS var det omöjligt att ordna tillgång till lounge, vilket visade sig vara taget ur luften. AC representant tyckte det var en självklarhet att C-resenär som tvingats acceptera downgrade för att komma fram samma dygn skulle få tillgång till lounge(oavsett vad reglerna säger). Hade detta hänt ngn annan kanske de inte alls blivit besviken över detta utan tänkt "SAS följer reglerna, vilket är det viktigaste för mig". Kanske småaktigt av mig, men så kände inte jag.
Och ja, det är hårt på Basic-nivå, men så är det. :D

Jag tänker inte påstå att reglerna säger ngt annat än vad agehall skriver. Enligt SAS var det omöjligt att ordna tillgång till lounge, vilket visade sig vara taget ur luften. AC representant tyckte det var en självklarhet att C-resenär som tvingats acceptera downgrade för att komma fram samma dygn skulle få tillgång till lounge(oavsett vad reglerna säger). Hade detta hänt ngn annan kanske de inte alls blivit besviken över detta utan tänkt "SAS följer reglerna, vilket är det viktigaste för mig". Kanske småaktigt av mig, men så kände inte jag.
Och ja, det är hårt på Basic-nivå, men så är det. :D
Kan ju vara så att det är "omöjligt" för sas att fixa denna lounge tillgång i och med att de inte har en Lounge där. För Air Canada är det ju dock lättare att fixa i och med att de har en lounge de själva bestämmer vem som ska få komma in i.

Kan ju inte uteslutas, men resan var ju med AC. Att loungen har koll på vem/vilka som genomfört bokningen låter osannolikt. :rolleyes:

Snarare gissar jag att det som hände(C accepterar Y men vill ha tillgång till lounge) är extremt ovanligt och det var lite för mkt "outside the box" för SAS men inte för AC. :confused:

Kan ju inte uteslutas, men resan var ju med AC. Att loungen har koll på vem/vilka som genomfört bokningen låter osannolikt. :rolleyes:

Snarare gissar jag att det som hände(C accepterar Y men vill ha tillgång till lounge) är extremt ovanligt och det var lite för mkt "outside the box" för SAS men inte för AC. :confused:
SAS kunde ju ringt och sagt att de vill att AC släpper in dig i loungen pga det som hänt. Sas kan ju dock inte lova detta i och med att AC har all rätt att neka dig om du flyger economy.
SAS kan ju inte ge dig tillåtelse att komma in i FCT tex när lufthansa tar bort F på flighter som man bokat och du måste åka i Business istället. Enbart lufthansa som kan ta ett sånt beslut och jag ser detta som exakt samma situation.

Instämmer helt. Ett försök var allt jag begärde. AC-representanten lovade inget heller utan "I'll see what I can do".
Nu framstår det kanske som om jag tycker illa om SAS vilket inte alls är fallet. Detta var en ovanlig situation och i slutändan ett i-landsproblem. Faktum är att jag helst åker SAS då de genom åren visat sig överlägsna när saker skiter sig. :)

Jag är nog benägen att hålla med att man borde kunna ordna fram lounge vid tillfällen som dessa.
Så om jag bokar en fullt avbokningsbar businessbiljett och på avresedagen behöver ändra till en flight som är full i business så bör jag få tillgång till lounge oberoende av status? Det är ju i praktiken vad som hände här. (Förutsatt att alternativen faktiskt var fulla, vilket är lite svårt att veta i efterhand)

Ja, om du behöver ändra flight pga att din ordinarie flight ställts in eller missats pga försening med tidigare flight. Hade jag, dagen innan, valt att byta flight till den senare(t ex pga sjukt barn) så hade jag inte blivit det minsta besviken över utebliven lounge. Det finns ju en skillnad mellan att frivilligt boka om eller att vara tvungen.
Sen förstår jag att du är ute efter att detta skulle kunna sättas i system. Frågan är om inte bolagen skulle uppskatta att folk köpte fullpris business men sedan flög Y(med tillgång till lounge)?
@agehall. Jag tror du har rätt i det du skriver i #30. Jag förstår också att du inte tycker att jag hade rätt att bli besviken på SAS(för de följde ju reglerna), men det blev jag.
Tillbaka till topic, jag fick tillbaka 40000 EB-poäng för att jag inte kunde genomföra den flygning som jag bokat(hade jag kunnat kräva detta, sannolikt inte, bara goodwill från SAS). Fick 3 av 4 segment i plus/business men kostade bara Y. :) Som jag skrev i tidigare inlägg, totalt sett är jag mkt nöjd med hur SAS hanterade mitt ärende.

Last edited:
Så om jag bokar en fullt avbokningsbar businessbiljett och på avresedagen behöver ändra till en flight som är full i business så bör jag få tillgång till lounge oberoende av status? Det är ju i praktiken vad som hände här. (Förutsatt att alternativen faktiskt var fulla, vilket är lite svårt att veta i efterhand)
Öhhh... Nu sa vi väl att man inte skulle dricka och posta här va? ;) Lyckades du få vad som sagts innan, inkl vad jag sa till det? :)

Toppen