Senaste nytt

"SAS Första klass till LA - WOW!"

I samarbete med SAS står det längst ned...

Den här bloggerskan jobbar som modereporter för Metro så hon borde vara mer försiktig än vanliga bloggare.

Noterar att många av kommentarerna till blogginlägget handlar om sponsring. En del läsare verkar tycka att det sänker värdet av vad som skrivs. De vill att produkterna som det skriva om ska vara utvalda för sina egenskaper och inte för att någon betalt för uppmärksamheten.

Använda en 2-4-1 voucher för att uppgradera från Plus till business?

Min första reaktion: Går det?
Min andra reaktion: Vilket otroligt slöseri.
Bloggerskan i fråga har nog inte en susning om vad en sån voucher är för något. Finns faktiskt många som får en AMEX voucher och inte har någon aning vad de ska göra med den. Gissar att hon satt på en hög EuroBonus poäng som incheckningsagenten föreslog att hon kunde använda till att köpa uppgraderingen. Därav en "gratis" uppgradering som hon skrev.

Det har väl aldrig nämnts att man använt en 2-4-1 voucher för att uppgradera?
Skulle tippa på att bloggaren inte har den minsta koll över att man kan få en voucher (framgår dock inte vilket av SAS Amex-kort hon har).

Jag missförstod nog vad hon skrev. Språket är lite främmande. Hon använde poäng för uppgradering, men när denna endast kostade 2kkr så tyckte jag betald uppgradering ändå hade vart ett långt bättre alternativ.

Sedan finns det också några här som fastnar i för mycket detalj.
En medlem högg direkt när någon skrev att han/hon försökte att boka First class award på Singapore Airlines A380 och denna medlem sa att det finns ingen First class på Singapore Airlines A380.

När det gäller award, räknas Singapore Airlines Suite på A380 som First class award.

Jag missförstod nog vad hon skrev. Språket är lite främmande. Hon använde poäng för uppgradering, men när denna endast kostade 2kkr så tyckte jag betald uppgradering ändå hade vart ett långt bättre alternativ.
Tror inte hon vet hur man använder poängen på bästa sätt, så för henne var 25000p istället för 2000kr en kanondeal.

Det där är ju inga konstigheter - i min värld faller det under native advertisement, dvs att det är en annons utformad som en artikel. Det är något vi kommer att se mer och mer av i olika former.

Den enda slutsats jag drar av artikeln är att SAS LA-guide inte kommer att vara det minsta användbar om den där människan har skrivit den.

Som (f d) frekvent anlitad journalist (eller som språkfascist på hobbynivå) stör jag mig mest på det dåliga språket. Jag fattar att "talspråk" är gällande i bloggvärldens ytligare skikt, vilket jag i sak inte är emot, jag använder det själv ofta i skrift, men visst fan ska en redaktör på Metro (om än "moderedaktör") kunna stava till "rådjur" (eller så bjuder SAS på mer exklusiv mat än jag insett, och då kommer nästa fråga - vad är ett råddjur?) för att inte tala om särskrivningar och annat slarv. Men jag överreagerar säkert :)

Toppen