Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu frågade jag ju inte efter alla flygbolags nummer. Den här tråden handlar väl om Amex 2-4-1 bokningar, så då antog jag att det var ok att ta upp frågor om dessa, inklusive hur bokningar görs. Att det finns guider är jättebra och att de inte är heltäckande är heller inte så konstigt.

Finns ingen anledning att hetsa upp sig. Glad påsk!
 
Vi gjorde en spontan grej igår och bestämde oss för att dra till New York och gifta oss i september :) Tänkte höra om utsikterna att få till en trevlig resa dit! Förutsättningarna är följande: Jag har två eller tre vouchers och tillsammans har vi kanske 450k Eurobonuspoäng. Jag har också 82k Miles and More-poäng som nog går ut i år. Vi skulle vilja vara i NYC ungefär två veckor någon gång i perioden vecka 35, 36 och 37. Skulle vilja åka business (drömmen är ju såklart first med LH via FCT men det lär bli svårt så vi har lämnat de tankarna) med Star Alliance men dock inte UA. Jag söker på UAs hemsida men kan inte hitta något som inte är UA tyvärr.
Ett annat alternativ är ju att köpa vanliga biljetter på kampanjen nu i påsk och chansa med Optiontown men när resesyftet är så härligt så blir chansningen inte lika kul.
Ytterligare ett alternativ är att resan går via Boston istället för vi har ändå tänkt att resa runt i New England och Vermont efter ceremonin.
Vad tror ni, hur borde vi resonera?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Vi gjorde en spontan grej igår och bestämde oss för att dra till New York och gifta oss i september :) Tänkte höra om utsikterna att få till en trevlig resa dit! Förutsättningarna är följande: Jag har två eller tre vouchers och tillsammans har vi kanske 450k Eurobonuspoäng. Jag har också 82k Miles and More-poäng som nog går ut i år. Vi skulle vilja vara i NYC ungefär två veckor någon gång i perioden vecka 35, 36 och 37. Skulle vilja åka business (drömmen är ju såklart first med LH via FCT men det lär bli svårt så vi har lämnat de tankarna) med Star Alliance men dock inte UA. Jag söker på UAs hemsida men kan inte hitta något som inte är UA tyvärr.
Ett annat alternativ är ju att köpa vanliga biljetter på kampanjen nu i påsk och chansa med Optiontown men när resesyftet är så härligt så blir chansningen inte lika kul.
Ytterligare ett alternativ är att resan går via Boston istället för vi har ändå tänkt att resa runt i New England och Vermont efter ceremonin.
Vad tror ni, hur borde vi resonera?
Varför har ni släppt tanken på på Lufthansa och FCT? Ska ni till NYC har ni ett ganska bra utgångsläge. Ni kan flyga till EWR, JFK, BOS och PHL med Lufthansa i First. Boka business till någon av destinationerna nu och fixa hotell, sen när det närmar sig bokar ni om till First och fixar den i värsta fall korta anslutningen till NYC på annat sätt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Vi har egentligen inte släppt tanken på Lufthansa business eller first men min sökning på United resulterade tyvärr bara i UA-flighter så då vågade vi inte hoppas på det.
 
Vi har egentligen inte släppt tanken på Lufthansa business eller first men min sökning på United resulterade tyvärr bara i UA-flighter så då vågade vi inte hoppas på det.
Ok, testa att söka långa benet först, FRA nonstop till olika platser i nordöstra USA samt Kanada, t.ex. Montreal eller Toronto.
 
Jag är helt ny på det här med 2-4-1, skaffade mitt första Amex i januari. Jag har en hel del frågor som jag tror och hoppas ni experter kan svara på!?


Jag har hittills handlar för 75 000 kr, alltså kommit halvvägs. Målet är att komma iväg till San Fransisco med SAS under 2017 tillsammans med min fru och vårt spädbarn, alternativt någon karibisk destination med Star Alliance, i business class. Absolut senast i december 2017 måste vi åka eftersom då fyller vår dotter 2 år, men allra helst åker vi någon gång våren 2017.


  1. Har jag förstått det rätt att SAS släpper sina bonusplatser 330 dagar före avresa? Så om vi vill åka till SFO i maj 2017 så bör jag boka i juni 2016 för att ha en chans? Platserna tar slut väldigt fort till just SFO om jag förstått rätt?

  2. Det verkar kosta 0 poäng för ett spädbarn att åka med SAS. Vet ni om detta gäller för hela Star Alliance? Annars vad är poängkostnaden för ett spädbarn för ex United och Lufthansa?

  3. Jag ser på SAS hemsida att skatter och avgifter för 2 vuxna och 1 spädbarn på ARN-SFO totalt blir 1368 kr, vilket ju är ett mycket bra pris! Vad tror ni att skatter och avgifter blir, mellan tummen och pekfingret, om vi istället åker till exempelvis Mexico eller Barbados? Kan jag själv räkna ut skatterna eller måste jag ringa det där Tallin-numret för att få reda på det?

  4. Är det bäst att använda sig av Uniteds awardsökning för att kolla lediga destinationer för Karibien? Finns det någon generell regel när Star Alliance-flygbolag släpper sina bonusplatser, såsom att SAS har 330 dagar?

  5. Kan jag boka exempelvis CPH-SFO på utresan och SFO-ARN på hemresan? På SAS hemsida kan man ju trycka i ”hem från annan ort”, men jag hittar inte ”utresa från annan ort”.

  6. Bonusresorna med SAS är ju helt avbokningsbara, alltså att man får tillbaka ALLA avgifter och poäng vid avbokning. Gäller detta även vid bokning med övriga Star Alliance?

  7. Någon som har tips på någon trevlig karibisk destination med ett 1,5 årigt barn? Gärna någon ö därifrån man lätt kan ta sig till andra öar, eftersom jag samlar på länder.
 
Jag är helt ny på det här med 2-4-1, skaffade mitt första Amex i januari. Jag har en hel del frågor som jag tror och hoppas ni experter kan svara på!?


Jag har hittills handlar för 75 000 kr, alltså kommit halvvägs. Målet är att komma iväg till San Fransisco med SAS under 2017 tillsammans med min fru och vårt spädbarn, alternativt någon karibisk destination med Star Alliance, i business class. Absolut senast i december 2017 måste vi åka eftersom då fyller vår dotter 2 år, men allra helst åker vi någon gång våren 2017.


  1. Har jag förstått det rätt att SAS släpper sina bonusplatser 330 dagar före avresa? Så om vi vill åka till SFO i maj 2017 så bör jag boka i juni 2016 för att ha en chans? Platserna tar slut väldigt fort till just SFO om jag förstått rätt?

  2. Det verkar kosta 0 poäng för ett spädbarn att åka med SAS. Vet ni om detta gäller för hela Star Alliance? Annars vad är poängkostnaden för ett spädbarn för ex United och Lufthansa?

  3. Jag ser på SAS hemsida att skatter och avgifter för 2 vuxna och 1 spädbarn på ARN-SFO totalt blir 1368 kr, vilket ju är ett mycket bra pris! Vad tror ni att skatter och avgifter blir, mellan tummen och pekfingret, om vi istället åker till exempelvis Mexico eller Barbados? Kan jag själv räkna ut skatterna eller måste jag ringa det där Tallin-numret för att få reda på det?

  4. Är det bäst att använda sig av Uniteds awardsökning för att kolla lediga destinationer för Karibien? Finns det någon generell regel när Star Alliance-flygbolag släpper sina bonusplatser, såsom att SAS har 330 dagar?

  5. Kan jag boka exempelvis CPH-SFO på utresan och SFO-ARN på hemresan? På SAS hemsida kan man ju trycka i ”hem från annan ort”, men jag hittar inte ”utresa från annan ort”.

  6. Bonusresorna med SAS är ju helt avbokningsbara, alltså att man får tillbaka ALLA avgifter och poäng vid avbokning. Gäller detta även vid bokning med övriga Star Alliance?

  7. Någon som har tips på någon trevlig karibisk destination med ett 1,5 årigt barn? Gärna någon ö därifrån man lätt kan ta sig till andra öar, eftersom jag samlar på länder.


1. Ingen vet riktigt exakt. Platser släpps ungefär tidigast 330 dagar i förväg, men det betyder inte att man släpper några alls till just den avgången just då. Platser fylls på löpande. Så fort man hittar platser man vill ha så ska man boka, helt enkelt.

2. Pass. För barn med eget säte är det samma pris som för en vuxen. Vet inte vad som gäller för spädbarn utan säte.

3. Det finns en guide på [Tips] Hur man räknar skatter och bränsletillägg på en bonusresa - BusinessClass.se
Den ger inte alltid exakt rätt svar, men man kommer hyggligt nära. Tänk på att SAS inte debiterar bränsletillägg på sina egna flighter.

4. Uniteds sökmotor är väldigt bra. När man har hittat flighter som man vill ha så kan man kolla med ANA om samma platser finns även där. Om de gör det så är sannolikheten stor att även SAS ser de platserna. Vad gäller när platser släpps så är det ett stort lotteri. De enda två fasta reglerna som finns är att Lufthansa First släpps tidigast 14 dagar i förväg och att man ska boka så fort man hittar något som man vill ha.

5. Det går utmärkt, men måste göras på telefon.

6. Stämmer precis. Samma regler som för en resa med enbart SAS.

7. Pass. Dock så är det rätt stor skillnad i poängkostnad mellan Karibien och USA/Mexiko. Kan vara värt att boka awardresa enbart dit, och använda betalda biljetter till/inom Karibien.

Tips till San Francisco är att boka SAS till Chicago eller Los Angeles och därefter inrikesflyg till San Francisco. Kostar lite extra poäng, men det blir betydligt fler möjliga awardplatser.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Tack för bra svar! :)

7. Pass. Dock så är det rätt stor skillnad i poängkostnad mellan Karibien och USA/Mexiko. Kan vara värt att boka awardresa enbart dit, och använda betalda biljetter till/inom Karibien.

Bra att du uppmärksammade mig på detta! Jag var för snabb och trodde att det var samma pris inom hela Nordamerika, jag såg inte att Karibien hade en egen kolumn! Eftersom jag max kommer att ha 110 000 poäng så faller Karibien därmed bort!

Tips till San Francisco är att boka SAS till Chicago eller Los Angeles och därefter inrikesflyg till San Francisco. Kostar lite extra poäng, men det blir betydligt fler möjliga awardplatser.
Menar du att jag ska boka inrikesflyget med poäng, i en separat bokning? Har tyvärr inte tillräckligt med poäng för detta. Får bli med cash i så fall.
 
Last edited:
3. Det finns en guide på [Tips] Hur man räknar skatter och bränsletillägg på en bonusresa - BusinessClass.se
Den ger inte alltid exakt rätt svar, men man kommer hyggligt nära. Tänk på att SAS inte debiterar bränsletillägg på sina egna flighter.
Bra tips! Gjorde en provbokning, kan det verkligen stämma att om jag flyger till SFO från Arlanda med Turkish via Istanbul så blir totala priset för avgifter för två vuxna och ett spädbarn 9267 kr? Det låter väldigt dyrt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen