Senaste nytt

Värsta ni sett? Hört?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror liknande trådar varit uppe tidigare.
4 saker:
1. "Häftiga" kollegor som vräker (högljutt) ur sig detaljer om forskning och patienter i allmänt utrymme (lounge) går fet bort.
2. Saudiskt par där kvinnan var i "kulturell" klädsel. De rullar ut matta och börjar be med muslimsk bön på högtalare på telefon. Loungepersonalen sa till. Detta på en stor Europeisk flygplats.
3. Folk som tror de är Guds gåva till samhället, och då är viktigare än alla andra. (Som tidigare beskrivits av flera)
4. Folk som stjäl dryck och mat.

Nr 2 får man respektera. Om det finns bönerum så är det inte alltid givet att kvinnan får vara där.

Nej, knappast. Det gamla ordspråket fungerar alltid: "Religion, is like a penis. It's okay to have one. It's okay to be proud of it.
But please don't whip it out in public and start waving it around, trying to shove it down everybody's throat."

Har också varit med om det i, hör och häpna, AA's Flagship Lounge på LHR. Det är aldrig acceptabelt.

Last edited:
Då tycker vi olika om respekt.

Respekten måste vara ömsesidig. Om man vill förrätta sin bön och försöker göra det så avskilt som möjligt så måste man respektera det. På samma sätt så måste självfallet den som ska be visa respekt genom att vara lågmäld och ta så lite plats som möjligt och försöka hitta avskiljdhet.

Det finns en del appar som ska hjälpa till att hålla reda på de muslimska bönetiderna värden runt. När en bönetid infaller ges en signal. Detta är ibland böneutropet. Jag tycker inte att det är något problem, men som med alla andra ljud mobiltelefonen ger ifrån sig så ska man så klart få tyst på det så fort det går för att inte störa andra. Men det är också en del i den ömsesidiga respekten.

Det störande var att böneutropet var på mkt hög volym. Tror de flesta reagerat lika om jag spelat hög musik på min mobil med högtalare...

Respekten måste vara ömsesidig. Om man vill förrätta sin bön och försöker göra det så avskilt som möjligt så måste man respektera det. På samma sätt så måste självfallet den som ska be visa respekt genom att vara lågmäld och ta så lite plats som möjligt och försöka hitta avskiljdhet.

Det finns en del appar som ska hjälpa till att hålla reda på de muslimska bönetiderna värden runt. När en bönetid infaller ges en signal. Detta är ibland böneutropet. Jag tycker inte att det är något problem, men som med alla andra ljud mobiltelefonen ger ifrån sig så ska man så klart få tyst på det så fort det går för att inte störa andra. Men det är också en del i den ömsesidiga respekten.
Funkar det inte för dom att använda hörlurar?

Apropå högljutt. I en lounge i kanske Geneve så tittade en italiensk man på fotbollsreferat på sin telefon utan lurar. Jag bad honom vänligt att använda lurarna. Han tittade surt på mig, stängde av sändningen och pratade sedan skit med sin kompis om den sura kärringen på italienska. Jag förstår inte det så bra men det behövdes inte för att förstå. Tänker att han tyckte det var självklart att få låta så mycket han ville.

På flyget till Wien nu senast hade männen på raden bakom den briljanta idén att sätta på musiken från telefonen på en högtalare. Mitt resesällskap sa ifrån den gången.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen