Senaste nytt

Mest prisvärda business class till Bangkok?

Bästa flygbolag som är billigast till Bangkok?

• Lufthansa

Votes: 0 0,0%
  • SAS

Votes: 7 22,6%
  • Swiss

Votes: 10 32,3%
  • Air China

Votes: 1 3,2%
  • Turkish Airlines

Votes: 5 16,1%
  • Aerosvit

Votes: 3 9,7%
  • Något annat....

Votes: 5 16,1%

• Total voters
    31
Billigaste jag hittat från Thai är ungefär 8,500 kr vilket jag tycker är lite i överkant, just för den här resan. Då jag tänkte lägga merparten av pengarna på ett riktigt fint hotell.

Av alternativen ovan hade jag för komforten valt Swiss (se även denna tråd).

Poängmässigt vet du själv vart du skulle kunna lägga poängen.

Turkish lär väl vara helt ok men har endast flugit dem inom Europa.

Turkish lär väl vara helt ok men har endast flugit dem inom Europa.

Har flugit ARN-IST-BKK med Turkish på billigast möjliga biljett, och det var väl ok med själva resan men 6-timmarsstoppet på flygplatsen gjorde det mindre behagligt. Antagligen rätt mycket behagligare om du är *G och kan använda en lounge, men det var inte jag.

Min erfarenhet från den bokningen var att de allra billigaste biljetterna får du inte tag i om du flyger i närheten av jul/nyår... nånstans från 10-15 dec till 10-15 januari så måste du upp en aning i biljettklass och därmed pris.

Annars kan du altid kolla med Qatar, de brukar ha prisvärda biljetter men som seat56f sa, håll dej borta från jul & nyår.

Ett extra byte plus att jag inleder resan åt fel håll? Nej tack för min del!

Korrekt, att inleda resan åt fel håll är inte optimalt, dock ska man ju komma ihåg att anslutningar ARN-BKK via OSL kan vara ganska bra till skillnad från att byta någonstans i Europa/mellanöstern där en ev.layover kan var många timmar för att hålla priset nere.

Annars kan du altid kolla med Qatar, de brukar ha prisvärda biljetter men som seat56f sa, håll dej borta från jul & nyår.
Det finns två saker som kan göra en biljett dyrare kring jul/nyår:

1. Planen är mer fulla vilket gör att de billigaste biljetterna är slut på de avgångarna
2. Flygbolagen har som restriktion på de billigaste biljetterna att man inte får resa kring just dessa datum

Punkt 1 kan du undvika genom att boka i så god tid som möjligt. Punkt 2 kan du inte göra så mycket åt men det hjälper att veta att biljetternas restriktion brukar vara för resa antingen i december eller efter 15e december, så försök få utresan åtminstone i första hälften av december. Självklart kollar du också vad priset är kring jul/nyår om du vill resa då, mycket möjligt att det fortfarande finns låga priser.

Jag har flugit Turkish Airlines till och från Bangkok för ett par år sedan då det var den billigaste resan vi kunde hitta, cirka 7000 SEK i februari, och dessutom 100% intjäning på Eurobonus! Helt okej routing via Istanbul tycker jag. Den europeiska sträckan trafikerades med en 737-800 och var väl rätt standard. En kul grej att notera är att samtliga passagerare öppnar säkerhetsbältet och börjar plocka ner bagaget direkt efter landning. :)

För övrigt så flög vi hem samma dag som kraschlandningen i AMS, vilket skapade lite uppståndelse där hemma...

På sträckan IST-BKK så flög vi med en gammal och sliten A340, utan IFE och med osköna stolar. Ingen vidare upplevelse. Personalen ombord var inte särskilt trevlig och alert. På hemresan så hade vi turen att få åka med en av TKs Boeing 777 (då leasade från Jet Airways) vilket var den klart bästa long-haul upplevelsen jag haft i ekonomiklass. Mood lighting i taket, gott om benutrymme, bra IFE, sköna stolar, rent och fräscht plan. En toppenflygning helt enkelt! Nu tror jag att TK har ett par egna 777 med samma standard, och att de uppgraderat inredningen på de flesta av sina Airbus.

Tax free området i IST är modern och välsorterad och det är lätt att spendera några timmar här. Om man har *G-kort så kan man dessutom tillbringa några timmar i Turkish Airlines lounge, vilken sägs vara rätt speciell (jag var enbart EBS på den tiden).

För att hitta billigaste biljetten så rekommenderar jag dig att använda Matrix - ITA Software vilket är oslagbart!

Jag håller med Gnopps.

Beroende på hur veckodag ser ut i december, det brukar vara fram till mellan 5-15 dec som är gräns till billiga biljetter.
Sedan blir det billigare igen fr o m 1 jan.

SU, LX, TK, CA, VV säljer billiga biljetter även under högsäsong(avgång mellan 15-31 dec), men om det finns platser är annan sak.
  • Aeroflot(SU), 2,300 SEK + skatter
  • SWISS(LX), 2,500 SEK + skatter
  • Turkish Airlines(TK), 2,720 SEK + skatter
  • Air China(CA), 3,000 SEK +skatter
  • Aerosvit(VV) 3,000 SEK + skatter

Air China brukar har bra priser till BKK, från ca 5000kr. Bra flygbolag, brukar åka med dem när jag åker till Kina. Nackdelen i ditt fall är att det kan bli en rätt så lång transfertid i PEK.

Toppen