Senaste nytt

Poäng från Lufthansa flight hamnade på Miles and More istället för Eurbonus

Jag har nu samma problem med min resa till USA senast.

Hela resan bokat på telefon hos United. För att göra det enkelt så använder jag min Unitedprofil som iofs också har ett M&M kort reggat.

När biljetten utställts så inser jag att mitt United Mileage Plus ligger i bokningen. Jag ringer sedan United och ber United cleara hela PNR för både status (FQTS) och poäng (FQTV). Inga problem och på Lufthansa.com lägger jag upp M&M som program.

Jag checkar in på Lufthansa.com och på mitt boardingkort står det SEN. Sedan hamnar jag i lite trouble i Zurich då jag bokas tillbaka på LX14 som jag var lyft från. Då såg jag Unitednumret på boardingkortet. Swiss bytte över till SEN efter jag hade lämnat.

Så nu för det roliga:
Alla Lufthansa flighter har krediteras till United medan alla Uniteds flighter ligger på Miles & More
Swiss hamnade rätt och jag hade tur: när jag hamnade tillbaka på flighten gick jag från P-klass till C-klass.

Jag talade med United och ingen supervisor jobbade när jag tala med dom. Det jag ber United göra som skall gå säger agenten är att lyfta bort Lufthansas flighter sedan skall jag göra retroclaim på resan. Det borde lösa sig.

Annars bokade jag medvetet code-share @agehall hos United av två skäl
1. Swiss LX14 till JFK var stängt i P-klass på grund av married segments. Det gick dock att bryta detta vid att boka som United.
2. United har mycket generösare routingregler på resor till USA. Det hade inte gått att klämma in allt jag ville ha på LX eller LH fare basis.

Så det finns skäl att boka code share, ovan borde vara ett bra exempel när man skall göra det Och det andra bör lösa sig så länge United lyfter flighterna från mitt konto

Tack för påminnelsen, ringde just Lufthansa för att säkerställa att EB-nummer för helgens resa var inlagt i bokningen. Det var det. Återkommer så småningom med var poängen hamnade...

Har inte förstått det där med att ringa flygbolaget för att "säkerställa" att poängen hamnar på det konto man vill ha dem. Jag har aldrig ringt och de hamnar rätt ändå. Tror man bara ökar sannolikheten att något ska gå fel ju mer man blandar in agenter...

Har inte förstått det där med att ringa flygbolaget för att "säkerställa" att poängen hamnar på det konto man vill ha dem. Jag har aldrig ringt och de hamnar rätt ändå. Tror man bara ökar sannolikheten att något ska gå fel ju mer man blandar in agenter...

Tur för dig men det är inte det samma som att det inte händer bara för att det inte händer med dig? Antingen genom klanteri (läs såna som jag) eller The Matrix (läs icke-fungerande IT-system som enbart talar klingon med varandra).

Viktig att komma ihåg att våra medlemmar har olika upplevelser, erfarenhetsnivå samt trygghetsbehov. Med tanke på alla historier om "Computer says No" svar från olika bolag så förstår jag ibland varför medlemmar ringer. Jag har t.ex. under 50% korrekta kredits med BA On Business, deras program för småföretag.

Tur för dig men det är inte det samma som att det inte händer bara för att det inte händer med dig? Antingen genom klanteri (läs såna som jag) eller The Matrix (läs icke-fungerande IT-system som enbart talar klingon med varandra).

Viktig att komma ihåg att våra medlemmar har olika upplevelser, erfarenhetsnivå samt trygghetsbehov. Med tanke på alla historier om "Computer says No" svar från olika bolag så förstår jag ibland varför medlemmar ringer. Jag har t.ex. under 50% korrekta kredits med BA On Business, deras program för småföretag.
Du missade sensmoralen.
Jag tror man ställer till det för sig genom att ringa. Bättre att bara visa kortet vid incheckning. Varje gång man blandar in mänskliga faktorn så ökar sannolikheten att något går fel.

Vi reste med Air China och en familjemedlems poäng kom in i deras loyaltysystem trots att han inte ens är medlem där och dessutom står EB nr överallt. Har bråkat med SAS om detta i två månader utan resultat.

Vi reste med Air China och en familjemedlems poäng kom in i deras loyaltysystem trots att han inte ens är medlem där och dessutom står EB nr överallt. Har bråkat med SAS om detta i två månader utan resultat.
Det är Air China som måste avkreditera flighten och sedan krediterar rätt, alternativt retro regga på EB när den är avkrediterad.

Du missade sensmoralen.
Jag tror man ställer till det för sig genom att ringa. Bättre att bara visa kortet vid incheckning. Varje gång man blandar in mänskliga faktorn så ökar sannolikheten att något går fel.

Tyvärr funkade inte ens det i mitt fall. Incheckat av United manuellt i San Diego till Stockholm via San Fran och München. Mitt Senatorkort drogs av Unitedagenten, alla boardingkort säger LH*G trots detta kommer Lufthansa till United och United till M&M..

Har Air China gett någon förklaring eller är det SAS som säger att Air China vägrar ge poängen då de krediterats till det egna loyaltysystemet?

Enklast måste vara att bara ha ett (1) medlemsskap i respektive allians... Men inte ens det verkar ju hjälpa om flygbolagen själva anmäler passagarerna till deras egna loyaltysystem!

Toppen