Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Nya linjer handlar inte bara om passagerarunderlag utan till större del om cargo. Men det handlar också om nyttjande av flygplan och vettig slingning. Hongkongs introduktion har fått effekt för Chicago som ligger i samma slinga. Sådant behöver det räknas på och lämpliga längder. Långa distanser behöver vävas med en kortare eller två andra längre.

Jag tror på Seoul. Då går det även för SAS att nyttja läget i norra Europa.
Annars tror jag att vi kan få se fler destinationer i USA. Boston med Privat air kanske är ett smakprov, som kan få växla upp om det går bra.
Mmm. Och kanske Teheran efter att sanktionerna nu hävs. Vore riktigt fräckt och offensivt faktiskt och kan tänka mig att det på sikt kan bli en riktigt lönsam linje för SAS med en större mängd affärsresenärer, en mindre mängd turister och en jämn mängd svenskar med iranska rötter.
Bästa idén på länge. Den tror jag på. Sverige var ju ett av de länder som hade stor handel med Iran innan sanktionerna.

Nya linjer handlar inte bara om passagerarunderlag utan till större del om cargo. Men det handlar också om nyttjande av flygplan och vettig slingning. Hongkongs introduktion har fått effekt för Chicago som ligger i samma slinga. Sådant behöver det räknas på och lämpliga längder. Långa distanser behöver vävas med en kortare eller två andra längre.

Jag tror på Seoul. Då går det även för SAS att nyttja läget i norra Europa.
Annars tror jag att vi kan få se fler destinationer i USA. Boston med Privat air kanske är ett smakprov, som kan få växla upp om det går bra.

Bästa idén på länge. Den tror jag på. Sverige var ju ett av de länder som hade stor handel med Iran innan sanktionerna.

Privatair till Teheran?

Min dröm är ju återöppnandet av en nordpolsrutt. Jag tänker mig Arlanda-Longyearbyen-Anchorage-Honolulu med en A320neo. Gärna specialkonfigurerad i bara plus/business.

Lär ju inte vara fullsatt så ofta, men tänk vilken creddig rutt :)

Colombo tycker jag var en bubblare på listan. Att det finns en marknad mot Indien förvånar inte, men här har jag missat något, eller:eek: Eller finns det en strid ström av pax som vill utnyttja Cathay's förmånliga priser i business ex CMB:p

Ska man ta hänsyn till frakten tror jag att Delhi eller Seoul skulle vara vägen att gå då det är mycket som skeppas dit. Mumbai kan man också kasta med i leken men där vet jag inte hur potentiellt passagerarunderlag ser ut!

Ibland var SAS lite för tidigt för sin tid.
SAS la ner Köpenhamn-Delhi lijen innan Indien blev en stor IT nation (de återupptog i 2008 och la ner igen i 2009) och de la ner Köpenhamn-Shanghai i 2007 (de återupptog lingen i 2012) och la ner Köpenhamn-Dubai i 2011.

Nja, med tanke på andra europeiska flygbolag tar bort First class kabin på Bangkok linjer tror jag att det inte är så lönsam linje.
THAI har en annan kostnadsbas än SAS och de har anslutning till/från Bangkok.
Vad jag vet är det bara Lufthansa som tagit bort F från Bangkok, som en del av deras globala strategi.
BA, AF, LX kör såvitt jag vet F dit, eller har jag missat något? Övriga europeiska bolag såsom tex SK, AY, OS, DY har ju ingen F ändå.

Vad jag vet är det bara Lufthansa som tagit bort F från Bangkok, som en del av deras globala strategi.
BA, AF, LX kör såvitt jag vet F dit, eller har jag missat något?
Då får du uppdatera ditt kunskap. ;)
Varken Air France eller British Airways har First class kabin på deras Bangkok linjer numera.

Screenshot20160305_01 BA.png

Screenshot20160305_02 AF.png

SWISS har First class kabin kvar till Bangkok (eller alla deras widebody linjer) för att de inte har några Airbus A330/A340 plan utan First class kabin konfig väl?

Då får du uppdatera ditt kunskap. ;)
Varken Air France eller British Airways har First class kabin på deras Bangkok linjer numera.

Visa bifogad bild 49288
Visa bifogad bild 49289

SWISS har First class kabin kvar till Bangkok (eller alla deras widebody linjer) för att de inte har några Airbus A330/A340 plan utan First class kabin konfig väl?
Ok där ser man. Flyger sällan AF och aldrig BA.
Ja Swiss har F på hela deras longhaulflotta. Bra beslut anser jag!

Toppen