Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

För mig är Bangkok en bra hub för vidare resor i Asien. Och jag tror att många andra skandinaver ser det på samma sätt. Jag har haft otaliga byten i Bangkok och då träffat på många skandinaver som har transit där till/från andra asiatiska destinationer, både i och utanför Thailand, turister och business.
Visst är det väl så att Thai sköter uppdraget som partner på ett bra sätt, men jag undrar om det inte ändå hade varit en bra deal för SAS att starta upp flygningar till Bangkok i egen regi.
Ifall det är en bra deal har jag ingen aning om, men det kändes verkligen som en förlust när den togs bort från linje nätet..

I see your point, men det är också en utopi att SAS ska kunna flyga överallt. I vissa fall så får de kanske agera feeder åt en allianspartner. Jag tror att det skulle finnas plats för både Thai och SAS till BKK.

Gulfbolagen i all ära, de kan konkurrera med pris och service, men sällan i tid. Längre restid och väntetider mitt i natten på någon gulfflygplats. Väger man sedan in etiska aspekter så får man ytterligare en dimension.
Ifall man skall vidare med flyg till annan destination i Sydostasien eller längre söder ut så blir ju konnkurrensen ännu större, både med direkt linjer från Europa och åter igen från Gulfbolagen... Det fanns nog en stark anledning till att SAS lämnade Bangkok och satsade kapaciteten på USA istället.

Ifall det är en bra deal har jag ingen aning om, men det kändes verkligen som en förlust när den togs bort från linje nätet..

Ifall man skall vidare med flyg till annan destination i Sydostasien eller längre söder ut så blir ju konnkurrensen ännu större, både med direkt linjer från Europa och åter igen från Gulfbolagen... Det fanns nog en stark anledning till att SAS lämnade Bangkok och satsade kapaciteten på USA istället.

Jag kan ändå inte blunda för att snabbaste vägen till SGN, MNL, KUL, HKT, CGK mfl från Skandinavien går via BKK (förutom direktflyg förstås), dvs. med Thai airways. Jag tycker att det borde finnas plats även för SAS.

Visst, det kan vara så att jag låter känslorna styra i just det här fallet, att min önskan att se SAS i Sydostasien igen tar överhanden. Man är ju bara människa. :)

Jag kanske också har en övertro på Skandinavernas SAS-lojalitet. :(

Mmm. Och kanske Teheran efter att sanktionerna nu hävs. Vore riktigt fräckt och offensivt faktiskt och kan tänka mig att det på sikt kan bli en riktigt lönsam linje för SAS med en större mängd affärsresenärer, en mindre mängd turister och en jämn mängd svenskar med iranska rötter.
Nu blev jag nyfiken så googlade iranier och svenskar med iranska rötter. Enligt Wiki 92 428 personer i Sverige med denna profil (2011). I Norge 17 912 (2012) och i Danmark 8 977 (1991...). Det är en hygglig grund att stå på.

Swedish Iranians - Wikipedia, the free encyclopedia

Iranian diaspora - Wikipedia, the free encyclopedia

Den linjen öppnade igår med Mahan Air, ska bli intressant att se hur den går

Iranske Mahan Air åbner rute mellem København og Teheran - CPHTraveller.dk

Edit: samt:
2016

Mmm. Och kanske Teheran efter att sanktionerna nu hävs. Vore riktigt fräckt och offensivt faktiskt och kan tänka mig att det på sikt kan bli en riktigt lönsam linje för SAS med en större mängd affärsresenärer, en mindre mängd turister och en jämn mängd svenskar med iranska rötter.

Toppen