Senaste nytt

Hong Kong flygplats e-Channel

Det blir att gå i den vanliga kön men har du med dig gamla passet ger de dig utan snack eChannel på ditt nya. Så var det iaf för mig.

Kom ihåg att ifall du har gått in på vanligt sätt funkar inte eChannel på vägen ut den första gången.

Jag gick in på vanligt sätt, förnyade eChannel på mitt nya pass, och det fungerade faktiskt att använda eChannel på vägen ut :)

Detta är ju något jag borde skaffa nu, har ju 3 resor till HKG avklarade (har ju även status som gjort att jag skulle kunna ha fått det tidigare). Har dock aldrig noterat vart man har kunnat skaffa eChannel, ska titta extra noga nästa gång jag passerar om några veckor. Bilden som finns i denna länk tycker jag förklarar ganska tydligt vart jag ska leta i alla fall. Problemet är väl dock att de öppnar 07:30 och man hinner ju ibland passera innan dess när man kommer med SAS-planet.
http://www.immd.gov.hk/eng/services/echannel_visitors.html

Jag tittade efter det, men eftersom total kötid var ca 20s, sammanslaget på in och utresa, så kändes det inte motiverat att ödsla tid på det.

Jag tittade efter det, men eftersom total kötid var ca 20s, sammanslaget på in och utresa, så kändes det inte motiverat att ödsla tid på det.
Jag har haft kötid på ca 10-15 minuter alla 3 gånger till Hong Kong. Cathay landar en B777 både från Paris och London ungefär samtidigt som SAS anländer (planerad ankomst 10-15 minuter innan SAS). Det är rätt mycket personer som ska igenom immigration då om det är fullsatt och många "utlänningar" som ska igenom immigration.

Jag har haft kötid på ca 10-15 minuter alla 3 gånger till Hong Kong. Cathay landar en B777 både från Paris och London ungefär samtidigt som SAS anländer (planerad ankomst 10-15 minuter innan SAS). Det är rätt mycket personer som ska igenom immigration då om det är fullsatt och många "utlänningar" som ska igenom immigration.
Plus United från San Francisco (Boeing 777) och Cathay Pacific från San Francisco, Vancouver, Melbourne, Mumbai osv (Boeing 777 och Airbus A330) inom 15 minuter.

Plus United från San Francisco (Boeing 777) och Cathay Pacific från San Francisco, Vancouver, Melbourne, Mumbai osv (Boeing 777 och Airbus A330) inom 15 minuter.
Jag har bara noterat britter och fransmän framför mig i passkontrollen på mina 3 resor förra året, men med lite otur kan man helt klart hamna efter betydligt fler plan.

Jag hade tänkt göra slag i saken och fixa e-channel i morse när jag ankom. Som jag tolkade bilderna på deras hemsida så trodde jag att det var mellan immigration och tull, men tydligen är det alltså *innan* man går igenom immigration. Enligt info-disken jag frågade vid (för sent, när jag redan gått igenom immigration) så går det inte att göra vid utresa heller, utan måste vänta tills nästa gång jag kommer hit.

Jag hade tänkt göra slag i saken och fixa e-channel i morse när jag ankom. Som jag tolkade bilderna på deras hemsida så trodde jag att det var mellan immigration och tull, men tydligen är det alltså *innan* man går igenom immigration. Enligt info-disken jag frågade vid (för sent, när jag redan gått igenom immigration) så går det inte att göra vid utresa heller, utan måste vänta tills nästa gång jag kommer hit.

Du trodde helt rätt, det är efter immigration (innan baggagebanden). Dom måste ha missuppfattat vad du frågade om...

Här ligger kontoren för att fixa e-channel.

echannel_visitors_enrolment.jpg

Du ska använda den högra imigration, direkt efter att du kommit igenom ska du gå höger och fortsätta längst bort i korridoren. Går du ut genom dörrarna kommer du inte tillbaka. Anledningen till att gå i den högra (om man anländer med SAS) är för att de öppnar 07:30 där, öppnar senare i den vänstra och det är lite onödigt att sitta extra länge och vänta på en flygplats...

Toppen