Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Till och från Köpenhamn i helgen. Dit morgonflyget så kom jag några minuter efter boarding skulle öppnat. Då var gaten stängd. Så få var det ombord. Det kom några efter mig med. Vet inte varför de satte upp skylten stängd.

På vägen hem med lunchflyget som var försenat var det kaos. Då släppte de på plus först (tror faktiskt de kollade dom). Dom kallade det första klass. Sen var det alla på en gång.

Jag lyckades få ett tomt mittensäte annars verkar det varit fullt förutom plus som såg ut att ha tomma mittensäten.

Jag körde MR i måndags kväll, CPH-ARN-HEL-CPH. På Arlanda så var det utrop som alla struntade i och boardade hej vilt. Framför mig påpekade en vänlig finländare att det var dålig prio boarding osv. Svaret var klockrent och fick mig att haja till lite i mitt slumrande: "Jag är ingen polis, det är upp till passagerarna att följa anvisningarna"....
Tyckte synd om honom, först ville draken inte förstå hans svenska sedan detta svar. Undrar om det blir Finnair för honom nästa gång :)

Vet inte riktigt hur det funkade imorse på vägen till OSL (bordade som nr 2, så jag såg ingen bli avvisad...) men i fasttrack hade killen koll och avvisade folk iaf.

Även om jag själv fick vänta, så tycker jag det är helt rätt att boarda business före gold/diamond på longhaul.

Problemet med det är att det inte är så det ska gå till, så det är fortfarande fail.

Om det är United vi pratar om så boardar faktiskt Global Services FÖRE grupp 1 och därefter grupp 1(1K, Platinum och premiumkabiner dvs first, business och businessfirst).

Och det är just det som får mig att tycka att de amerikanska bolagen helt tappat bollen med prio boarding. Om de nu ska ha boardinggrupper, inför grupper för ALLA och borda enligt dessa. Det kanske innebär att statuspax får borda i grupp 5 eller så, men då är det iaf tydligt.

Senast jag var i USA så fick även all militär-personal boarda i grupp 1 (med American Airlines), visade sig att det var ungefär halva planet.

Var de uniformerade? Det är vad jag vet bara uniformerad militärpersonal som får denna förmån.

Var de uniformerade? Det är vad jag vet bara uniformerad militärpersonal som får denna förmån.
Nej, ingen av de jag la märke till bar uniform. Många hade ryggsäckar som man såg tillhörde militären men annars åkte de i "vanliga" kläder. Det var därför jag reagerade på det. Hade det varit 30 uniformerade personer hade man lagt märke till det. Nu blev jag mest förvånad att halva planet hade boardat innan det var dags för Emerald att boarda.

Nej, ingen av de jag la märke till bar uniform. Många hade ryggsäckar som man såg tillhörde militären men annars åkte de i "vanliga" kläder. Det var därför jag reagerade på det. Hade det varit 30 uniformerade personer hade man lagt märke till det. Nu blev jag mest förvånad att halva planet hade boardat innan det var dags för Emerald att boarda.

Är ni säkra på att de måste ha uniform på sig då? Jag har nämligen för mig att senast jag reste inrikes i USA (6 mån sedan) så handlade det om militär personal och veteraner. De sistnämnda bär ju normalt sett inte uniform. Jag tror att det räcker med ett ID som visar att du antingen är militär eller veteran.

Är ni säkra på att de måste ha uniform på sig då? Jag har nämligen för mig att senast jag reste inrikes i USA (6 mån sedan) så handlade det om militär personal och veteraner. De sistnämnda bär ju normalt sett inte uniform. Jag tror att det räcker med ett ID som visar att du antingen är militär eller veteran.
Åtminstone United säger alltid "Uniformed US military service". Kan ju vara olika på olika flygbolag, och även speciella undantag för vissa flygplatser skulle inte förvåna mig.

Toppen