Senaste nytt

Underskatta inte betalningsviljan för direktflyg

Sitter själv och kollar på resa till Phuket m fru o 3barn -direkt med ving ca 50000 (11timmar) eller med Qatar via Doha i business för 70000 (15t). För mig är valet enkelt men måste få min fru att förstå fördelen med mellanlandningen..
Mina bästa hittills:
- det är nog bra att inte flyga för långa sträckor för vår minsting
- mycket lättare byta blöjor i businesstoaletten
- mera ostört
- barnvänlig service?
-bättre flygtider
Kom gärna med fler om ni kan
Undrar lite vilken flygibljett med Ving som kostar 10.000 per person i snitt, låter väldigt dyrt.

Mer poäng med Qatar Airways, till BA skulle ni tex kunna spara i ett familjekonto
Fri mat och dryck med Qatar som kostar pengar med Ving.

Undrar lite vilken flygibljett med Ving som kostar 10.000 per person i snitt, låter väldigt dyrt.

- För de extra pengarna får samtliga sova ut liggandes raklång i en stor och bekväm stol. Detta medför att fru är extremt utvilad efter god
mat och två glas champagne och ungarna somnar gott till kalaskul filmer på IFE. ;)
- Ett extra stopp i Doha gör det möjligt för ungarna att springa runt lite och få röra på sig innan nästa flight. Detta medför självklart att fru
sthlm-traveler kan få sig ett glas champagne till efter att ni alla har boardat nästa flight och somnar gott ihop med era barn. :p
- Efter två sköna flighter vaknar ni alla fem utvilade och redo för äventyr på Phuket och slipper jetlag och trötta och griniga ungar och en ilsk
fru sthlm-traveler som gör att du blir grinig. Istället får ni tre glada barn med en lycklig fru och en stolt make som i framtiden får möjlighet
att samla en massa miles/poäng till awardresor och kunna flyga på riktigt även i fortsättningen tillsammans med en underbar familj. :rolleyes::D

Andre fordele med Qatar Airways business:

- De serverer mad når du vil spise - det betyder at man kan hjælpe børnene først og så selv spise lidt senere
- Mad, Service, det hele er bare bedre - ferien starter når du ankommer til lufthavnen
- Ingen kø af betydning ved check-in, security, boarding, transfer
- Alle kan sove undervejs
- Super lækker lounge i Doha, det er intet problem at bruge 3-4 timer der
- God plads til alle
- Kabinepersonalet er søde
- Ingen kø til toiletterne på flyet (det er altså et plus når man har mindre børn!)

For merprisen 4000 per person syntes jeg man får ganske meget for pengene. Har fruen ikke prøvet det før så skal I bare gøre det. Det eneste problem er lidt at der ikke rigtig er nogen vej tilbage når man først har prøvet det.

Jag kanske är lite djävulen själv med tanke på vad jag har utsatt mitt ex för när vi har rest till Asien...
Om jag vore du så skulle jag boka Qatar och sedan glatt säga "surprise"!
På alla frågor som din kära fru kommer att ställa så blir svaret i slutändan att det ej går att omboka och att det var "strul" med Ving och annat hittepåtrams... Hon får gilla läget helt enkelt!
Med min erfarenhet så kommer hon aldrig mer fundera på att boka något annat och när ni reser i framtiden så bjuder du in henne i olika lounger och gör lounghopping. Mitt ex blev lite frälst i det och gjorde det själv när hon var iväg med sina tjejkompisar i USA 2014. :p

Jag bokade direktflyg på Tiger Airways mellan Singapore och Malé över Sri Lankan Airlines via Colombo. Dels för att jag reser utan status och vill komma fram så snabbt som möjligt, och dels då det var billigare. Detta är dock undantag än regel, då jag oftast försöker boka in resor med många och långa byten när jag reser med status eller i premiumkabin.

@palmen tycker också själv att det låter dyrt med Ving och det var därför jag började titta på andra alternativ.

Attachments

• pris_ving.jpg
    pris_ving.jpg
    82,3 KB · Visningar: 245
@palmen tycker också själv att det låter dyrt med Ving och det var därför jag började titta på andra alternativ.
Lite off topic svar.

Om du kunde åka en dag senare och flyga via Bangkok på hemvägen, kan du resa med THAI för ca 37.000 SEK inkl. skatter i Economy class för 2 vuxna och 3 barn under 12 år.
Då blir det direktflyg till Phuket. På hemvägen kan ni också välja att ta stopover i Bangkok och i så fall blir det direktflyg hem från Bangkok också.

Screenshot20160203_01.png

Hemflighten med Thai är ganska jobbig och du måste väcka barnen mitt i natten. Har kört den några gånger men i deras economy extra, det blir då samma pris som för qatar.
Vill heller inte visa på massa billigare resor med ett stopp - då faller ju hela mitt case :)

ett barn är också över 12..
(1, 10 samt 12)

Hemflighten med Thai är ganska jobbig och du måste väcka barnen mitt i natten. Har kört den några gånger men i deras economy extra, det blir då samma pris som för qatar.
Vill heller inte visa på massa billigare resor med ett stopp - då faller ju hela mitt case :)

ett barn är också över 12..
(1, 10 samt 12)
Då blir det ännu billigare om ni väljer infant on lap (utan eget säte).
Dessutom finns det dagflyg från Bangkok på torsdagar och lördagar så om ni prickar in de dagarna för hemresan, behöver ni inte väcka barnen mitt i natten.

Screenshot20160203_02.png

Ifall ni väljer att ha eget säte för ett åringen, kostar det ca 5.400 SEK extra.

Det här är definitivt bättre alternativ än Ving om du frågar mig. :)

Last edited:
Toppen