Senaste nytt

Visumfria USA-resor begränsas ?

Är det annars möjligt att ta sig in i USA landvägen från Kanada utan ett ESTA, eller finns det risk att bli skjuten då?
Ja ESTA behöver du väl inte om du åker landvägen, men du måste ju fortfarande ha giltigt visum eller falla in i visa waiver programmet...

Ja ESTA behöver du väl inte om du åker landvägen, men du måste ju fortfarande ha giltigt visum eller falla in i visa waiver programmet...

Korrekt, landsvägen är också otillåtet om man besökt skurkstater.

OT men min trevligaste upplevelse med US CBP var när jag kom in i USA landvägen.

Otroligt att Sverige inte är med på listan...

ROME — Europe’s trade in forged and stolen passports is so out of control that the U.S. has given five EU countries until next week to act or risk losing visa-free travel rights.
France, Belgium, Germany, Italy and Greece

On the issue of fraudulent passports, U.S. officials see a particular problem with two of the five: Greece and Italy.
...
It is not just Greece and Italy that have a problem.

“There are certain countries, like Sweden, where you can lose your passports four to six times in a year and get four to six new passports. To date I believe there are at least 20,000 duplicates out there,” said one EU security official with knowledge of the issue, who spoke on condition of anonymity.

EU’s passport fraud ‘epidemic’ – POLITICO

Å andra sidan så har ju Sverige beslutat/föreslagit(?) att införa begränsingar i antalet pass man kan plocka ut på 5 år. Det kanske har räckt?
Plus det faktum att de bara är giltiga i 5 år. Det begränsar ju skadan också. Finns väl inte många andra länder i Europa (eller någon annanstans) som bara har 5 års giltighet?

Plus det faktum att de bara är giltiga i 5 år. Det begränsar ju skadan också. Finns väl inte många andra länder i Europa (eller någon annanstans) som bara har 5 års giltighet?

Förmodligen har jag fel, men jag förståd det som att det var en EU regel med 5 år.

Toppen