(Stor-)Malmo drar tyvarr det kortaste straet som Sveriges kanske minst kopstarka storstad, men far betala priser genererade av Nordens kanske kopstarkaste storstad. Stackars Malmobor!
Jag skulle tro att en internationell flight är belagd med betydligt fler och högre avgifter som inte går per passagerare utan smetas ut på hela flygplanet oavsett om det är en eller 189 passagerare. Därav ser vi inte de avgifterna
Exempelvis försäkringar, navigation fees, internationella trafikavgifter och gud vet vilka avgifter myndigheter kan hitta på. Momsen är väl det enda som undviks med en internationell resa. Skulle man däremot börja belägga inrikes resor med bränsleskatt motsvarande bensinpriset eller liknande skulle det se lite annorlunda ut.
Kan man inte lösa det genom att låta Skåne tillhöra Danmark?
Varför det är billigare från Sthlm till Asien är väl för att Stockholmare har ett enkelt hopp åt rätt håll till Helsingfors, och sedan vidare med Finnair? För en dansk kanske det känns ologiskt att först åka norrut i en timme och sedan byta, även om det knappast spelar någon roll...
Vilket var min poäng...Jag som utgår från CPH och flyger både västerut och österut ser inte Helsingfors eller Arlanda som alternativ. Mina alternativ är snarare Lufthansa via Frankfurt eller München eller KLM via Amsterdam.
Vilket var min poäng...