Senaste nytt

Fredagstråden™

Det här var tveklöst den värsta resdagen på flera år. Vilket kaos!

Nåja, kan i alla fall sätta upp "aborted take-off" på upplevelselistan. Någon annan här som varit med om att piloten mitt under starten bestämmer sig för att avbryta och tvärbromsa mitt på banan? Det måste vara extremt ovanligt. En märklig upplevelse!

Efter att planet kollats av en tekniker som kunde konstatera att allt var OK (det var något som behövde smörjas bara) gjorde vi ett nytt försök och lyfte från Arlanda 2 timmar och 40 minuter efter ordinarie avgångstid. Pursern på flygningen skötte det faktiskt bra och väl uppe i luften gick hon runt till varje passagerare och frågade om vi var OK och om vi hade några frågor kring det som hänt.
Bra att SAS löste det så fint i slutändan! När vi hade vår tillställning på rand i höstas flög jag Blue1 Helsingfors-Stockholm. Där också avbröt piloten starten halvs ner för startbanan. I sann finsk-inte-säga-mer-än-absolut-nödvändigt kom ingen information från cockpiten utan vi åkte sonika tillbaka till början av startbanan och försökte igen. Tyckte det var konstigt att ingen information gavs eller att passagerartrivseln kollades.

Jag har lyckats hitta hyfsat billiga biljetter mellan Palermo och Milano ca 50 Euro direkt och runt 80 via FCO, men då har jag iofs bokat ett par månader i förväg. Men jag förstår om du bor 2 km från BGY att det "sura äpplet" närmar sig:(

Det är inga problem att ta sig till MXP.... Bara att sätta sig på tåget..:) Det är värre det där med bokningar månader i förväg :p

Jag kommer nog hellre skippa Sicilien än sätta mig på Ryan :D

Kaosartat väder även här i norra Italien.... ösregn i Milano och snökaos lite längre norrut. Som tur är har jag inget flyg jag ska passa idag.

Sitter hemma med popcorn och en film och väntar på att klockan ska slå 00.00, så jag kan boka premiärturen med höghastighetståget .Italo :)

Usch var riktigt hemskt på Arlanda imorse. Landade just innan 09 och slapp bli försenad (tur det!), men snö, slask, dimma :E sen kommer man in till city och där var det inte roligt, gick runt i 2 timmar innan jag gav upp och begav mig till hotellet, för ett skobyte.

Men men, så är det ibland. Man lämnar ett ställe var det är otroligt bra väder för att jaga det dåliga ;)

Hade en avbruten start i Prag för typ 5 år sen, tvärbroms precis innan det kändes som att planet skulle lyfta så planet hade bra med fart. Var med SAS i ett propellerplan på väg till Cph och jag satt på rad 1 mittemot vad jag tror var pursern (dålig på vad besättningen har för titlar). Han såg i vilket fall likblek ut. Jag uppfattade bara en skugga över planet men tänkte inte mer på det. När jag sen stod och väntade på att få gå av så ursäktade han det inträffade och frågade om jag förstått hur nära det varit. Enligt honom var det tydligen ett större plan som hade landat på en tvärgående landningsbana precis framför/över oss. Sånt trodde man ju inte kunde hända, jag såg ju inte mer än en skugga själv så hur nära det faktiskt var kan jag inte veta. Man kan ju hoppas att han hade fel...

GOTATH:42833 skrev:

Det blev till sist Öresundståg. Förvisso i 1kl, men ändå. Så nu sitter jag och njuter av ingen service o inte ens en reserverad sittplats...;)
Ska bli skönt att komma hem igen. Laddar för fullt inför Greklandsresan på onsdag!

Last edited:
Nu inkräktar jag på den här tråden trots att det inte är fredag, men vet inte om den här publiceringen skulle vara värd en egen tråd:D.

Jag hittade precis det ultimata transportmedlet för alla Businessclass-medlemmar. Nu behöver ni aldrig mer fastna i köer på väg till flygplatsen eller drabbas av halkig vägbana....:) :

PAL-V Flying Car - Maiden Flight - YouTube

Så om ni har 1.8milj över kan ni snart slå till! :cool:

Ojojoj! Det låter inget vidare med snöovädret, avbrutna starter och annat tjorv. Skönt nog är det först på fredag som jag ska upp i luften igen. Hoppas det har stabiliserat sig tills dess.

I Narvik hade det kommit massor med snö före och under fredagen och därefter töat. Senare på kvällen frös det. Det var intressant att korsa gatan i sidolut med hala finskorna på...
E10 var dock rätt ok, fast med mer snö på norska sidan. Skönt att slippa köra iaf.
Träffade under mötet en kille som har företag i Narvik men bor i Båstad. Han kör 10-dagar på jobbet och därefter hem. Han har hållit på med pendlandet CPH-OSL-EVE i 7 år nu. Norrman boende i Sverige och som även har bott i Tyskland. Jag tyckte jag prickade rätt så bra med dialekten då jag spekulerade i att den hade influenser av skånska och tyska fast med norsk grundton.
Man förstod att det var bra mycket bättre villkor för honom i Norge jämfört med att driva ett liknande företag i Sverige.

Nu är det inte riktigt fredag än i Sverige men väderprognosen pratar om regn på dagen här i Stockholm som övergår i kraftigt snöfall på kvällen, vilket bra väder ni har här när vi ska träffas...

Nu är det inte riktigt fredag än i Sverige men väderprognosen pratar om regn på dagen här i Stockholm som övergår i kraftigt snöfall på kvällen, vilket bra väder ni har här när vi ska träffas...

Det måste vara Jacobs fel. Han drog klass 2 stormvarning med sig när han deltog BC.se träff i Göteborg. :p

Toppen