Senaste nytt

Varför jag gillar Air France

ACervin

Medlem
OT, sorry
Minns inte maten på Transwede mins bara att jag som grabb flög en MD-83/87 eller något liknande till Florida med stopp på Island samt något ställe som heter Gandor innan vi slutligen landade i Fort Lauderdale. Har för mig att det var en Charter resa med familjen.

Jag känner igen det där, har också gjort det för länge sedan. Men heter inte flygplatsen Bangor och ligger i Maine och det var på den tiden vanligt med en teknisk mellanlandning där.
 

Gus

Medlem
Jag flög första gången på 20 år med Air France i helgen Stockholm-Paris (ekonomiklass). Jag blev också imponerad! Trevlig personal och väldigt välsmakande potatissallad med lax och en god Camembert till det. Dock lite förvånande att det endast serverades whisky, och inte cognac eller armagnac, till kaffet.
mat.jpg
 

rvarttinen

Medlem
Funderar på att boka en till resa med Air France i vår. Är maten fortfarande bra på ARN-CDG?
Sist jag åkte (förra året) så var den det. Åker du affärsklass eller ekonomi? I affärsklass så serveras det en varm måltid i och med att flygningen räknas som längre än två timmar, vilket den ofta blir i praktiken också. är jag flugit i ekonomiklass så har maten ofta varit ok, en liten flaska vin och bröd till. Ber man snällt brukar de sticka till en extra vinflaska. Efter att ha flugit med SAS i Plus inom Europa förra året så skulle jag jämföra SAS Plus med AF Economy, med fördel AF på det som serveras. Kanske ger det en någotsånär rättvisande bild?

Tyvärr hittar jag inte avsnittet på deras hemsida om varm mat ... men, den finns kanske där.
 
Jag skulls resa till Florida förra helgen och hade svårt att hitta en bra biljett, men fick tag i Stockholm - Paris - New York med Air France, sedan jetBlue till Palm Beach (PBI). Reser ut 06.10 från ARN med AirFrance i Business och sedan La Premiere, precis vid take off från Stockholm får jag ett meddelande att min flight från Paris till NY är 8 Tim sen, inser att detta ställer till problem eftersom det inte finns några Connection till Florida, finns inga biljetter varken Lördag eller Söndag eftersom alla vill åka över påsken söder ut.
När jag landar i Paris så väntar en bil att ta mig till La Premiere loungen, choffören har redan andra alternativ till NY som jag kan ta, dock missar jag alla connections till PBI med dessa. Jag frågar om de kan fixa en biljett till Miami istället, (jag hade redan försökt ett par dagar tidigare men allt var fullt), de tar mitt pass och kommer tillbaka efter 5 min och säger att de hittat en plats, dock i Business eftersom de inte flyger First den här tiden på året. Jag var bjöd och de fixade alla refunds och en ny biljett.

Ett par dagar senare får jag ett mail från Air France där de ber om ursäkt för förseningen och vad det innebar för mig, gav mig 20 000 bonus poäng som poster på såren.

Jag är mkt bjöd hur de hanterade situationen, flyg kan bli sena, men de fixade detta över förväntan.

Sedan kan man ju också säga att La Premiere Lounge i Paris är klart bättre än någon annan jag besökt (bättre än BA, LH, Emirates etc), mat vin och service är helt perfekt.
 
Förra veckan var det dags för Air France igen, dock endast pga av att jag missat mitt flyg (Malaga till Nice) och de var det snabbaste alternativet. Att jag missade flyget var bara för jag hade snålt om tid till flygplatsen och ett väg arbete fick hela dagen att om prioriteras.
När jag missat mitt flyg från Malaga till Nice via Barcelona (Vueling) så tittade jag vad som var snabbast, och AF var svaret, bokade vid gaten av det missade flyget och insåg att jag hade 3 tim på Malaga flygplats att slå ihjäl.
Jag bokade Business AF AGP-CDG-NCE, så jag kunde få ett ledigt mitten säte. Det visade sig att flyget från AGP blev försenat med 2.5 tim, dock så var AF väldigt bra på att informera exakt vad som hände och se till att vi förstod vad våra alternativ var.

När vi kom iväg så för vi servering och pursern var fantastisk i hans attityd, vi var cirka 18-20 pers i business, men han skötte det mycket bra. Själv valde jag att inte äta på flyget (försöker undvika det, ingen rolig mat) men tog vin samt kaffe.

När vi landat och jag hade en tight connection (pga av förseningen) kommer purser till mig innan vi kommit till gaten, "Mr, vi landar på x gate och ditt nästa flyg går från Y, bara 2-3 min, ingen fara du kommer att hinna". En mkt bra kommentar för att helt slippa stressen om man hinner eller inte.

Så enkelt att få en att känna sig bekväm trots förseningar och kort om tid. Får säga att de är få som gör det bättre ...
 
Fyra gånger kalla Business class-måltider ombord på flighter kortare än 2,5h i helgen (varm mat på över 2h och 30 min nu).

636dbf1c8864557ef3621bf42f2fe5b3.jpg

CPH-CDG

3d71c28446196ffd11addc9e1561721f.jpg

CDG-WAW

5b8dc957f015604056971158ddfb6d7f.jpg

WAW-CDG
dba7dc1709c27c610122afc80876ad47.jpg

CDG-CPH

Samma rätter x 2. Lite tråkigt. Servicen varierade väldigt beroende på hur många pax i Business. Vid bara 2 rader ich 6 pax betydligt trevligare än 7 rader och fullt. Champagnen flödade, om än i pappmugg på CDG-WAW. Argument att AF slutat med glas ombord...Att crew inte tänker på att vi passagerare ofta åker mer än en flygning...
 
Toppen