Senaste nytt

Ersättning från SAS vid kraftigt försenat resemål

agehall

Medlem
Det var en bonusresa, det var bara skatterna som betalades med AMEX-kortet. Då är det kanske värt att försöka med Diners och MC också. :)

Du kan bara begära ersättning från det kreditkort du betalade skatter och avgifter med... Så har du betalat dessa med AmEx så är det AmEx försäkring du har att möjlighet att få ersättning från.
 

Gus

Medlem
Efter en timme i luften på vår resa mellan CPH och ORD meddelade piloten att vi fick vänta tillbaka då autopiloten inte fungerade trots omstartsförsök.
Vi blev skeppade till närmsta hotell och ombokade via ARN dagen efter. Jag har claimat SAS enligt EU261/2004 men det du skriver om att man kan claima till SAS MC och Diners också, är det verkligen så? Kan inte tolka annat ur texten än att resan måste vara betalt med minst 75% på respektive kort? Resan betalades med SAS AMEX.

Du kan bara begära ersättning från det kreditkort du betalade skatter och avgifter med... Så har du betalat dessa med AmEx så är det AmEx försäkring du har att möjlighet att få ersättning från.

Ja, om det är en bonusresa så du claima till SAS MC samt Diners (i alla fall så har jag gjort det en gång och det fungerade). Såhär står det i villkoren för SAS MC: "Om kortinnehavaren har ett SAS EuroBonus World MasterCard och utnyttjar en bonusresa gäller försäkringen även under den resan." Och villkoren till Diners-kortet: "Om du har ett Diners Club SAS Eurobonus och utnyttjar en bonusresa gäller försäkringen även under den resan."
 

agehall

Medlem
Men vad i hela friden har MC och Diners med detta att göra!? @Fribbs har ju tydligt skrivit att resan betalades med AmEx - alltså är det AmEx villkor som gäller och inget annat.
 

Gus

Medlem
Trygg Hansa som har denna försäkring för både MC och Diners menar på att då vi var i luften och vände så var resan redan påbörjad och då gäller inte ersättning vid försenad avgång... Jag kan tycka att det borde gälla vid försenad ankomst.
Det var snålt bedömt av Trygg Hansa tycker jag! Ni kom ju trots allt iväg en dag försent! Jag bokar nästan alltid mina resor med Santander banks kort. De räknar inte avgångsförsening utan ankomstförsening. Mycket smidigare!
 

Gus

Medlem
Men vad i hela friden har MC och Diners med detta att göra!? @Fribbs har ju tydligt skrivit att resan betalades med AmEx - alltså är det AmEx villkor som gäller och inget annat.
@Fribbs skriver att det är en bonusresa. Och enligt MC och Diners så får du tillgodoräkna dig deras försäkringar om du har deras kort och reser på en bonusresa, se mina citat längre upp. @Fribbs kan i tillägg även använda sig av AmEx. Det finns med andra ord stora pengar att tjäna om man reser med en SAS-bonusresa till exempelvis USA, och planet blir inställt! :) Jag och frugan tjänade ihop till halva vårt bröllop tack vare detta för något år sedan!
 

agehall

Medlem
Jag tolkar inte de där reglerna så som du gör. Det är på tok för bra för att vara sant om försäkringen gäller för bonusresor utan att man betalat skatter och avgifter med kortet. Det kan säkert vara så att de gör fel ibland, men jag har svårt att se att det ska funka så som du påstår.
 

Stefan62

Medlem
Försening...

Jag skulle resa ARN-OSL-BLL idag, 24 januari.

Anlände något sen till Oslo och hade 15 min kvar till avgång, men eftersom vi kom in på gate 39 och min anlutning gick från gate 37 C så skulle det inte vara något problem.

Buss-gate och vänta ca 45 min i bussen innan det blev en ny tur in till terminalen.

Flyget OSL-BLL blev inställt pga underkylt regn.

Ombokad till Köpenhamn, men därifrån blir buss.

Framme efter midnatt....

Vad gäller?
 
Toppen