Senaste nytt

Internet ombord SAS

Exempelvis så fick jag ju 10k extrapoäng då armstödet på min resa mellan ARN-LHR hade varit trasigt för någon vecka sedan...och då bad jag inte ens om poäng.
Fantastiskt av SAS att kompensera för något som var trasigt för en vecka sedan. Jag skall nog börja söka EU 261/2004 fast jag inte var om bord på försenade flyg, SAS verkar ha blivit fantastiskt generösa. Tack för tipset.

Flög Till och från AGP under den veckan som gick. Under båda flighterna så skulle WiFi finnas. Gick att koppla upp sig själva nätverket men internet var "disconnected" hela resan. CC sa att de inte visste varför det inte fungerade samt att de hade försökt att re-boota.

Är EBG samt Plus, och därav så ska internet vara complementary. Tror ni att det finns möjlighet för ersättning från SAS (i form av poäng etc) om man kontaktar dem?

Tror knappast det. Om du köpt en biljett där du kunde förvänta dig att det ingår, eller där de redan innan sagt att det ingår, som tex på longhaul med nya kabinen så kanske det funnits en chans. Men med tanke på hur få av de andra flygen som har wifi blir det nog svårt att argumentera för att du bokade med förväntning på att få det.

Fantastiskt av SAS att kompensera för något som var trasigt för en vecka sedan. Jag skall nog börja söka EU 261/2004 fast jag inte var om bord på försenade flyg, SAS verkar ha blivit fantastiskt generösa. Tack för tipset.

Haha... Skrev samtidigt som jag var ute med hundarna. Ser nu vilken katastrof det blev. Tyvärr försent att fixa grammatiken i inlägget, men du förstod nog ändå vad jag menade

Flög HKG -ARN idag. Tyckte att det var extremt segt. Jobbade endast med Outlook och lite via en SQL databas applikation. Sen verkar det så att det finns ganska stora regioner där SAS Wi-Fi inte fungera. T.ex. De första 2-3 timmar fanns ingen uppkoppling.
Kinesiska myndigheter tillåter inte att man tillhandahåller internetuppkoppling i kinesiskt luftrum.

Tror knappast det. Om du köpt en biljett där du kunde förvänta dig att det ingår, eller där de redan innan sagt att det ingår, som tex på longhaul med nya kabinen så kanske det funnits en chans. Men med tanke på hur få av de andra flygen som har wifi blir det nog svårt att argumentera för att du bokade med förväntning på att få det.

I see your point, men de säger faktiskt att det ska ingå på hemsidan. (Se bild). Värt att notera är dock att de nog friskriver sig genom att skriva "Rollout of WiFi in Progress".
I det fallet är det, i mina ögon, fel att skriva, vid varje plats på planet, att WiFi finns och är tillgänglig gratis för EBG...
cdcb17c1dcb06b3fe0dbe21796a8faa3.jpg
fb64943a8b6288a8a1f3e51ea53aff18.jpg

I see your point, men de säger faktiskt att det ska ingå på hemsidan. (Se bild). Värt att notera är dock att de nog friskriver sig genom att skriva "Rollout of WiFi in Progress".
I det fallet är det, i mina ögon, fel att skriva, vid varje plats på planet, att WiFi finns och är tillgänglig gratis för EBG...

Att det finns en lapp vid varje plats är ju inte så konstigt. Man kan ju inte förvänta sig att de går runt och tar bort de lapparna när det inte fungerar - särskilt inte om det upptäcks under en resa (vilket nog är det vanliga). Och de finns ju inte på flyg utan wifi...

Däremot bör det står på webben innan bokning kan man möjligen gissa.. Men de klarar sig nog väl undan kompensation tack vare in progress kommentarer och liknande.

Visst kan man försöka, men jag är fortfarande mycket tveksam till att du skulle få kompensation för det.

Jag vet inte vad jag gör för fel, eller om jag bara har otur. Jag har testat tre gånger, ARN/CPH till EWR/IAD och samtliga gånger har det gått så segt att brevduva varit ett bättre alternativ. Helt och hållet oanvändbart annat än att kunna hämta hem ett eller annat kort mail.

Jag vet inte vad jag gör för fel, eller om jag bara har otur. Jag har testat tre gånger, ARN/CPH till EWR/IAD och samtliga gånger har det gått så segt att brevduva varit ett bättre alternativ. Helt och hållet oanvändbart annat än att kunna hämta hem ett eller annat kort mail.

Har du en riktig dator eller en som preparerats av företagets IT-avdelning? De flesta VPN-tjänster fungerar kasst ombord, så om du använder en sådan (medvetet eller omedvetet) så kan det gå riktigt segt.

Toppen