Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Kanske en off-topic fråga, men kör på ändå!

Är i dagsläget EBD och kommer att klara EBD i år igen, men är samtidigt lite nyfiken på det där med mileage runs. Har aldrig gjort någon liknande och bara för något år sedan undrade jag om folk som höll på med sånt om de verkligen var kloka... men nu är man tyvärr fast i träsket själv.

Min uppfattning är att man åker A->B på någon kampanj, för att skrapa ihop några fler poäng. Men då och då hittar man reserapporter på folk som åker A->B, men via C och D för att tjäna in fler legs och därmed också fler poäng. Min fråga är då:

1. Brukar det kosta mer att boka A->B via C och D?
2. Hur går man till väga för att boka en sån biljett?

Om där fanns någon som kunde ge något konkret exempel, så vore jag oerhört glad för det. Reser som ni ser uteslutet med *A och helst med SAS. Lovar också en reserapport om jag får ihop en resa längre fram i tiden!

Tack
 
1. Nja, kostar det mer är det kanske inte värt det! Ofta kostar det mindre. Istället kan det ju vara obekväma tider och så.

2. Bara att söka precis som vanligt på exvis SAS.se eller momondo.se. Du kommer att se att några resor tar längre tid. Klicka på dem :)

Mer avancerat än så har jag aldrig gjort. Men jag tycker också att ett extra stopp är lagom. Hur man bokar de riktigt galna har inte heller jag fattat. (Man verkar ringa nån?) Det kan proffsen få svara på.
 
Kanske en off-topic fråga, men kör på ändå!

Är i dagsläget EBD och kommer att klara EBD i år igen, men är samtidigt lite nyfiken på det där med mileage runs. Har aldrig gjort någon liknande och bara för något år sedan undrade jag om folk som höll på med sånt om de verkligen var kloka... men nu är man tyvärr fast i träsket själv.

Min uppfattning är att man åker A->B på någon kampanj, för att skrapa ihop några fler poäng. Men då och då hittar man reserapporter på folk som åker A->B, men via C och D för att tjäna in fler legs och därmed också fler poäng. Min fråga är då:

1. Brukar det kosta mer att boka A->B via C och D?
2. Hur går man till väga för att boka en sån biljett?

Om där fanns någon som kunde ge något konkret exempel, så vore jag oerhört glad för det. Reser som ni ser uteslutet med *A och helst med SAS. Lovar också en reserapport om jag får ihop en resa längre fram i tiden!

Tack
Du kan ju tex åka ARN-CPH-TXL istället för ARN-TXL, det är ju A till B via C i alla fall.
När man ska klämma in max med segment så är det ofta OneWorld och över Atlanten som kommer upp, tex flyga ARN-LAX på detta sätt ARN-HEL-LHR-JFK-LAS-LAX. På så sätt får du fler segment som ger TierPoints till BA Executive Club. Har funnits några liknande med Star Alliance där man kunde starta i tex Geneve och göra 2 stopp i Europa och sen två stopp i USA på väg till din destination.
 
Du kan ju tex åka ARN-CPH-TXL istället för ARN-TXL, det är ju A till B via C i alla fall.
När man ska klämma in max med segment så är det ofta OneWorld och över Atlanten som kommer upp, tex flyga ARN-LAX på detta sätt ARN-HEL-LHR-JFK-LAS-LAX. På så sätt får du fler segment som ger TierPoints till BA Executive Club. Har funnits några liknande med Star Alliance där man kunde starta i tex Geneve och göra 2 stopp i Europa och sen två stopp i USA på väg till din destination.

Tittade lite snabbt på SAS hemsida, förstår att med några extra timmar och kr så kan man få ganska många extra poäng, ifall om man reser i plus där man får 5630p/2592kr om man flyger via Oslo jmf 3750p/2065kr direkt, p/kr blir då 2,17/1,81, vilket måste anses som helt OK.

Jag flyger oftast interkontinentalt, vilket innebär att det är mycket enklare att sampla poäng än att samla segment. Har sett att folk som skriver reserapporter om att de ist flyger ARL-Shanghai så flyger de ARL-Istanbul-BKK-PEK-Shanghai, och det är just dessa resor som jag undrar lite hur man får ihop? Och kostnaden. Är det hårdkörning i ITA matrix som gäller då? För dessa resor hittar man ju inte på SAS hemsida...
 
Tittade lite snabbt på SAS hemsida, förstår att med några extra timmar och kr så kan man få ganska många extra poäng, ifall om man reser i plus där man får 5630p/2592kr om man flyger via Oslo jmf 3750p/2065kr direkt, p/kr blir då 2,17/1,81, vilket måste anses som helt OK.

Jag flyger oftast interkontinentalt, vilket innebär att det är mycket enklare att sampla poäng än att samla segment. Har sett att folk som skriver reserapporter om att de ist flyger ARL-Shanghai så flyger de ARL-Istanbul-BKK-PEK-Shanghai, och det är just dessa resor som jag undrar lite hur man får ihop? Och kostnaden. Är det hårdkörning i ITA matrix som gäller då? För dessa resor hittar man ju inte på SAS hemsida...
En sådan resa med fler segment via Istanbul, Bangkok och Peking ger inga segment till sas. Enbart sas egna flyg samt wideröe ger segment. Du får dock baspoäng för dessa flyg med extra mellanlandningar, förutsatt att bokningsklassen ger poäng
 
Det är dessutom inte jättebra värde när varje poäng kostar 50 öre, att ta en MR bara för poängen är då ingen bra idé. När du kan flygande till HKG för 3000 kronor och få 11250 poäng börjar det dock finnas ett bra värde i och med att poängen kommer ner mot 25 öre styck.
 
Valfri inrikes tur och retur. Boka sent, och kör OptionTown på bokningen. Går uppgraderingen inte igenom så avoka SAS-biljette mha 24-timmars regeln.
Lättast borde vara till ARN. Typiskt sett så finns det billiga biljetter dagtid vardagar eller sent på kvällarna.

Det ger iof bara 2500 poäng, och det behövdes 2900 poäng. Men de sista poängen går att köpa här för 400 kr: SAS EuroBonus Points
(och som dessutom ger 400 extrapoäng på köpet)
 
Toppen