Senaste nytt

Diskussion om att matcha till sig status hos hotell

RonnieK

Medlem
Om du har bott ihop ett BW Diamond (eller vad deras toppnivå nu heter) så har jag inga problem med att de matchar det. Men om du har matchat till dig det från ett köpt HHG, så har jag lite mer problem med det faktiskt.
Jag har full förståelse för det och jag håller med, tro det eller ej. Dock är jag inte sen med att hoppa på kampanjer/matchningar som dessa själv så länge det är deras regler vi spelar efter.
Jag har tidigare bott ihop HHG (och nästan HHD) enbart på spend. Detta har jag dock slutat med eftersom att det är onödigt (och dumt) när de själva erbjuder lättare sätt. Är det så de vill ha det så är det så de ska få! Jag är inte bitter för det.
 

Direktorn

Medlem
Agehall. Urvattningseffekten är säkert liten om du ser det mot totala antalet gästnätter på Hilton. FT m fl läses ändå av en försvinnade liten del av de flesta som bokar ett hotellrum. Dessutom gäller i så fall urvattningseffekten på alla deals och matchkampanjer egentligen. Är säker på att jag flög till SXM till en avsevärt lägre kostnad än de andra stackare som satt i business på AA den dagen. Säkert upptog jag en plats som därigenom inte kunde nyttjas för upgrade av en av deras Executive Platinummedlemmar som flygit ihop sitt kort. Varför ska jag som flyger AA en gång per år ca få boka till ett vrakpris? Varför ska jag ha rätt till extra Aviosbooster på samma resa? Nu kunde jag nyttja det till att boka resa billigt i First till Singapore. Jag upptar då säkert en bonusplats som säkert förtjänats bättre av någon Corporate Suit som flyger med OW varje vecka. Säkert urholkar jag SAS-loungerna på ARN med för de som flugit ihop till sitt Eurobonus med nu då jag gästar in frugan på mitt Amigo Gold på papperslapp? Kanske leder till försämringar på maten där? Den här typen av deals är BC för mig. Ju bättre deal ju bättre anser jag att BC är och gör att jag fortsätter besöka sidan och gillar dina och andra Frequent flyers inlägg. Du som bor mycket på hotell och har haft otur med förmåner på Hilton. Tipsar att du omprövar din syn på Accor platinum. Har alltid fått uppgradering lounge och frukost de gånger jag kunnat välja Accor med lounge, kanske för jag alltid ser så trevlig ut:). Har fungerat mycket bra och loungerna har varit toppen. När vi checkade ut från Sofitel Bali så kom till och med representant från Management, skakade hand och tackade mig personligen som Platinummedlem:) Accor är faktiskt mycket bra att ha status i vilket bara kräver 25000 poäng.
 

EBGGOT

Medlem
Eftersom du här skriver att du har ett problem att folk matchar sig till Diamond så undrar jag om det är Hilton du har problem med eller också vi som matchar oss till denna nivån? Jag tror att svaret är givet men vill ändå dubbelkolla.

Ursäkta mig men en riktigt korkad fråga. Man måste ju kunna få kritisera ett system utan att folk tar illa vid sig personligen .... Om det finns en möjlighet klart folk skall nyttja det men samtidigt måste folk på andra sidan kunna ventilera sina åsikter också.

Jag tycker det är ett felaktigt system men jag har uppmanat alla mina vänner som kan att macha till HHD.

Är jag bitter ? Nä...
Tycker jag det är rättvist? Nä
Unnar jag mina vänner HHD genom match? Ja...
 
Last edited:
Ursäkta mig men en riktigt korkad fråga. Man måste ju kunna få kritisera ett system utan att folk tar illa vid sig personligen .... Om det finns en möjlighet klart folk skall nyttja det men samtidigt måste folk på andra sidan kunna ventilera sina åsikter också.
Ja, självklart, vet inte varför du har fått intrycket att jag inte tycker det? Om du går bakåt i tråden så ser du också att det var jag som startade hela denna diskussionen i post 216.

En mistake fare är ju lite likadan, urholkar ju värdet för de som har köpt sin business-biljett för rätt fare. Däremot så skall man ju såklart utnyttja det när det finns (men inte gnälla om det inte går igenom).
 

agehall

Medlem
FT m fl läses ändå av en försvinnade liten del av de flesta som bokar ett hotellrum.
Ja, men det är svårt att komma ifrån att det helt plötsligt blir många fler diamonds och därmed ökar beläggningen (av diamonds då), framförallt på populära destinationer.

Dessutom gäller i så fall urvattningseffekten på alla deals och matchkampanjer egentligen.

Ja, så är det. Dock kan jag förstå hur revenumanagement ser det som ett verktyg för att sno åt sig kunder från andra kedjor och det har jag förståelse för. Det jag hela tiden betonat här, är att problemet här är att de inte gjort sin hemläxa och lämnar ut sin toppnivå utan någon som helst kvalitetskontroll (eller vad man nu ska kalla det)...

Är säker på att jag flög till SXM till en avsevärt lägre kostnad än de andra stackare som satt i business på American Airlines den dagen. Säkert upptog jag en plats som därigenom inte kunde nyttjas för upgrade av en av deras Executive Platinummedlemmar som flygit ihop sitt kort. Varför ska jag som flyger American Airlines en gång per år ca få boka till ett vrakpris?

Nu blandar du ihop äpplen och päron. Alla har samma förutsättningar att boka en viss fare. Så vad gäller betalada biljetter är spelfältet rätt jämt. Om vi tittar på awards har ofta statusmedlemmar ibland bättre tillgång och slipper bokningsavgifter etc. Men det är väldigt konsekvent hur detta tillämpas och det är inte upp till hundratals olika resebyråer/hotell att avgöra hur förmåner ska delas ut. Det förhindrar visserligen inte urvattningseffekten här, men det är iaf lika för alla.

Varför ska jag ha rätt till extra Aviosbooster på samma resa? Nu kunde jag nyttja det till att boka resa billigt i First till Singapore.
Det hade väl alla? Det var ett erbjudande som gick ut till alla BAEC-medlemmar och alla fick ta del av detta. Jag är tex inte det minsta sur över att mina ex-OSL-resor inte räknas i min Avios-booster - de uppfyller inte kraven och därmed räknas de inte (bokade innan boostern...).

Varför skulle du INTE ha rätt till Avios-boostern om du signat upp är min fråga?

Jag upptar då säkert en bonusplats som säkert förtjänats bättre av någon Corporate Suit som flyger med OW varje vecka.

Jag anar en hel del förakt i dina inlägg. Ja, du tog en plats som någon annan kunde ha bokat, men det är väl inget fel med det? De som reser mycket har som förmån att kunna öppna upp platser, så för de du pratar om är det inget problem.

Säkert urholkar jag SAS-loungerna på ARN med för de som flugit ihop till sitt Eurobonus med nu då jag gästar in frugan på mitt Amigo Gold på papperslapp? Kanske leder till försämringar på maten där?

Kanske, allt jag vet är att det varit trångt i SAS lounger. Efter att ombyggnationen blev klar på ARN har det dock varit mycket bättre. Tycker jag det är bra att det bara krävs 25k EB-poäng + ett amex elite för att få EBG? Nej, inte direkt. Nyttjar jag det själv, ja.

Den här typen av deals är BC för mig. Ju bättre deal ju bättre anser jag att BC är och gör att jag fortsätter besöka sidan och gillar dina och andra Frequent flyers inlägg.

Visst dyker det upp en hel del deals på BC och det är bra. Jag har själv nyttjat flera stycken. Det är inte det jag kritiserar. Jag kritiserar Hilton för att de har varit allt för frikostiga i den här dealen. Det har varit trivialt att få HHG, vilket är ett helt överlägset insteg i HHonors jmf med andra program och ger merparten av förmånerna. Utan att kunna visa upp att man har en gedigen historik hos en annan kedja tycker jag det är fel att dela ut mer än så.

Du som bor mycket på hotell och har haft otur med förmåner på Hilton. Tipsar att du omprövar din syn på Accor platinum.

Inte en chans. Jag har bott en hel del på Accor och jag gillar inte det jag har sett så här långt. Dessutom har Accor usel täckning på stora delar av de ställen jag numera reser till.

Har alltid fått uppgradering lounge och frukost de gånger jag kunnat välja Accor med lounge, kanske för jag alltid ser så trevlig ut:). Har fungerat mycket bra och loungerna har varit toppen. När vi checkade ut från Sofitel Bali så kom till och med representant från Management, skakade hand och tackade mig personligen som Platinummedlem:) Accor är faktiskt mycket bra att ha status i vilket bara kräver 25000 poäng.

Grattis. Jag skulle nog säga att du är mer eliteresenär än vad jag är, bara att döma av bemötandet du får.
 

agehall

Medlem
En mistake fare är ju lite likadan, urholkar ju värdet för de som har köpt sin business-biljett för rätt fare. Däremot så skall man ju såklart utnyttja det när det finns (men inte gnälla om det inte går igenom).

Jag förstår vart du vill komma, men en misstake fare är dock en incident som är begränsad - inte något som varar över tiden på samma sätt som en statusmatch.
 

olo

Medlem
Jag tycker att det är bra att statusmatcher finns. Framförallt när det möjliggör för mig att byta från en hotellkedja till en annan. Att däremot inte kräva någon historik tycker jag är fel.

Jag tillhör exemeplevis de få som ha bott in ett BW Diamond. Vem tror på det? Vad är det värt? Känns ibland att det är fler som har toppnivån än mellannivåerna hos BW. När service och igenkännande uteblir så är det lätt att tänka att det inte är så ovanligt.

Gällande HHD: Efter mars 2017, är det soft landing till guld då? I så fall ger det här effekt ganska länge...

Du är nog den enda här som har bott ihop status hos Accor... De flesta andra statusmatchade eller köpte en aktie och fick det.
Jag skulle har kommit till BC tidigare
@Elberto jag vet hur det känns. Lagom till att jag klev upp som Diamond hos BW öppnade de upp statusmatch även för svenskar. Det är ett hårt liv, vi lever.
 

Knucket

Medlem
Tycker det är flera i denna tråd som inte kan skilja på sak och person. Diskutera gärna sakfrågan, men gå inte på personen som har åsikter som inte passar med dina egna.
 

Voyageur

Medlem
Jag håller med i sak här som Agehall betonar att Hilton varit lite oförsiktiga med sitt utdelande av HHD till den stora massan.

Åtminstone borde ett accepterat statusmatch innebära krav på bokning och ett visst stay för att erhålla statusen. Likaså en bild av historiken bakom kontot som skall matchas för att åtminstone visa att personen kommer bidra med hard cash efter matchningen.

Jag matchade själv mitt Accor Platinum (som jag återfått genom nätter och poäng) mot ett HHD och är glad för det. HHD är vida bättre än Accor Platinum genom sina förmåner (så länge man inte bor på Sofitel). Mitt bidrag till HH är tydligt, men så kan jag bara prata om mig själv. Efter 4 veckor har jag redan 10 nätter och bytt om mycket till HH ifrån Accor och i och med det tjänar Hilton nu på mig.

I det avseendet fungerar det, även om det i ett avlägset sett fortfarande riskerar att utholka programmet. Dock blir effekten mycket större om personen väljer att använda sitt HHD i de fall där det bara blir billigare.
 

jerixon

Medlem
Jag har bott till mig mitt BW Diamond och jag har även flugit mig till samtliga statuskort som frequent flier.
Dock kunde jag naturligtvis inte motstå denna Hilton matchning.
BW tappar en hel del nätter nu där det finns andra alternativ då de inte alltid håller den standard som Hilton m.m har.
Jag kan ju säga att innan man blev medlem på BC så var man överlycklig för sina statuskort, nu känner man mest att det är ett "måste" då det är så pass lätt att erhålla dem i vissa fall...
Alla dessa program är verkligen en djungel!
 
Toppen