Senaste nytt

Årsavgift American Express med Eurobonus

Ringde AMEX kundtjänst och försökte få ner årsavgiften, men han sa blankt nej "vi reducerar aldrig". När jag sa att jag funderade på att säga upp kortet eller byta till Mastercard sa han: "ja, men gör det då innan cut-off dagen så slipper du årsavgiften". :) jag har en spend på ca 300K...

Fattar inte det här diskussionerna om årsavgiften.
Tycker man inte att kortet är värt pengen är det ju bara att byta eller säga upp kortet.

Klart att kortet är värt pengarna men jag ser alltid till att förhandla mina inköp där det är möjligt vilket oftast lönar sig. T.ex. är det dumt att inte ta en diskussion när man tecknar gymkort, DI-prenumeration, internetabonnemang, köper flera klädesplagg samtidigt etc.
I alla fall jag själv har sparat mycket pengar genom att bara ställa frågan om det går att göra något på priset där det är rimligt.

• Gilla
Reactions: Gus
Japp. :/

De som rapporterat att de fått årsavgifter ersatta på olika sätt har traditionellt sett haft en pyttespend/år. Man kan ju tycka att en spend på över en miljon/år borde ge lite kickback, men så funkar det inte - varje gång jag försökte var det tvärt nej. Inte ens när jag hotade att säga upp kortet fick jag några erbjudanden. Det är ganska uppenbart att de anser att om man använder kortet mycket så är man inte benägen att faktiskt byta bort det.
Har du sagt upp ditt kort, om inte så bevisar du ju vad de anser.

Sen får du ju faktiskt en kickback, två vouchers och mer än 200k eb-poäng.

Sen får du ju faktiskt en kickback, två vouchers och mer än 200k eb-poäng.

Jag är för att man ska få kickback i förhållande till hur pass bra kund man är. Om folk som då precis gick över gränsen för en voucher tidigare (före elite-tiden) fick kortet gratis medan jag som hade en spend på över en miljon/år inte fick någon ytterligare kickback så känns det lite konstigt. AmEx har defacto tjänat rätt mycket mer pengar på mig än på de som de bjuder på kortet.

Jag är för att man ska få kickback i förhållande till hur pass bra kund man är. Om folk som då precis gick över gränsen för en voucher tidigare (före elite-tiden) fick kortet gratis medan jag som hade en spend på över en miljon/år inte fick någon ytterligare kickback så känns det lite konstigt. AmEx har defacto tjänat rätt mycket mer pengar på mig än på de som de bjuder på kortet.
Japp, och du har de facto tjänat rätt mycket mer poäng än de som fick kortet gratis.

Frågan kvarstår dock, har du sagt upp kortet? Om du inte har gjort det, varför inte?

Edit: anledningen till att jag frågar är för att jag misstänker att AMEX har rätt. De med hög spend har en lägre benägenhet att säga upp kortet. Då kickback i form av eb-poäng är för bra.

Japp, och du har de facto tjänat rätt mycket mer poäng än de som fick kortet gratis.

Fast poängen står ju i direkt relation till spend. Det är inte en premie för att man varit en bra kund. Jag förutsätter att AmEx kostnad för poängen täcks av deras avgifter som tex valutapåslag och liknande.

Frågan kvarstår dock, har du sagt upp kortet? Om du inte har gjort det, varför inte?
Nej, jag har inte sagt upp det eftersom jag ändå velat ha in poängen och det har inte funnits bra alternativ.

Mitt problem med hur AmEx hanterar det här är egentligen att de premierar personer som de tjänar långt mindre pengar på än mig.

Fattar inte det här diskussionerna om årsavgiften.
Tycker man inte att kortet är värt pengen är det ju bara att byta eller säga upp kortet.

Resonerar du likadant med bolåneräntor? "Vill man inte betala listpris är det ju bara att inte låna eller flytta till en annan bank?"

Jag tycker personligen att det är fullt rimligt att ringa in för att försöka förhandla ner avgiften, och att (hota med att) rösta med fötterna är ju den enda leverage (saknar svenskt ord här) man har som kund. Sen är jag själv inte bekväm med att ringa in och sken-avsluta och sen backa, utan ringer bara i fallet att om jag inte får gehör så säger jag faktiskt upp kortet - men det är mitt val.

Och hade det funnits en perfekt konkurrens hade ju troligen någon annan erbjudit high-spenders fler förmåner eller ett avgiftsfritt kort, och då hade @agehall inte varit Amexkund längre. Nu får han finna sig i erbjudandet för det är trots allt bäst på marknaden.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen