Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

Det ryktas att det fixats för apple, men på android ser det lika illa ut som vanligt.
Nä, fortfarande inga fastpriser i iOS-appen, åtm inte när jag sökte nyss till flygplatsen. Vad gäller Kurir i övrigt så tycker jag att de har dålig standard på bilarna, men framför allt är de ett lågvattenmärke när det kommer till service (för körningar i Göteborgsregionen)

Nä, fortfarande inga fastpriser i iOS-appen, åtm inte när jag sökte nyss till flygplatsen. Vad gäller Kurir i övrigt så tycker jag att de har dålig standard på bilarna, men framför allt är de ett lågvattenmärke när det kommer till service (för körningar i Göteborgsregionen)

Haha, yes. Bara trötta "färdtjänstbilar" i deras stall. Skrattade gott häromveckan när en herre blev uppraggad av en kurirare utanför Landvetter, såg bilen och utbrast "nej, nej för f*n" för att sedan knata över till Taxi Göteborg.

Däremot, och till deras fördel, ska det väl sägas att deras prissättning är något bättre än konkurrenternas. Bäst bland "storbolagen" i Göteborg är imho VIP - även om det svajar mycket där också. Skulle helst hitta en seriös åkare (gärna i mindre bolag) som man kan plinga, men det verkar svårt.

Last edited:
Upplever att Uber i många städer numera mer eller mindre har "surge" prissättning som standard - dvs oavsett vilken tid på dygnet det handlar om så är det surge.
Jag upplevde inte det så på nyårsafton i San Francisco. Det var standardpris när jag åkte kl 1930, på natten var det surge och även på nyårsdagens förmiddag.

En av de mest lockande aspekterna av Uber är ju just att man kan se (ungefär) vad resan kommer att kosta. Om det då skiljer flera hundra procent mellan estimat och slutpris... Nej, jag håller mig nog till Taxi Stockholm.
Fare Estimate tar hänsyn till Surge Pricing, priset som visas är alltså med Surge Pricing-påslaget om det är Surge Pricing för stunden.

Generell kommentar för tråden:
Bland "traditionella" bolag i Stockholm så är det utan tvekan Stockholm, Kurir och till sist 020 om man ska rangordna dem.

Bland "traditionella" bolag i Stockholm så är det utan tvekan Stockholm, Kurir och till sist 020 om man ska rangordna dem.
Både Taxi kurir och 020 är Fågelviksgruppen, så det är samma skit men olika färg på lacken. Under 2015 köpte de tyvärr även Sverige-taxi. Så om någon har beställt en flygtaxi och svurit över att Kurir har kommit, så vet ni nu varför. Utöver ovan är en annan stora aktör i gruppen Taxi Skåne.
Alla verkar glömma Top Cab, ett riktigt bra bolag. :)
...som även de ingår i Fågelviksgruppen.

Ja, men gäller det även de annonserade fastpriserna till t ex Arlanda?
Ja.
image.png

Både Taxi kurir och 020 är Fågelviksgruppen, så det är samma skit men olika färg på lacken. Under 2015 köpte de tyvärr även Sverige-taxi. Så om någon har beställt en flygtaxi och svurit över att Kurir har kommit, så vet ni nu varför. Utöver ovan är en annan stora aktör i gruppen Taxi Skåne.

...som även de ingår i Fågelviksgruppen.

Ja, det är många som blivit uppköpta av dem. Fördelen är att de då har en app som är hyfsat bra :) sedan finns det annat som definitivt inte är det.

Även om min personliga erfarenhet säger att jag hellre skulle få en kurir än en sverigetaxi som hämtade mig. Sverigetaxi är ett av de få bolag där föraren upprepade gånger försökt blåsa mig efter att jag fått ett fastpris...

Men det visar tyvärr bara på att i grund och botten finns den skiten hos alla bolagen. Vilket jag tycker är den riktigt stora fördelen med tex cabonline-apparna - fast pris innan man kliver in vart man än åker, och en betalning som föraren inte är inblandad i. Det är synd att det ska behövas, men som marknaden ser ut idag....

Orelaterat till apparna så är det intressant att de olika bolagen i den gruppen har så olika prissättning. Skiljer nästan 25% mellan 020 och topcab (med kurir i mitten) till Arlanda från mig. Trots att det som du säger i princip är samma bolag..

Toppen