Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

Haft Amex i tre månader, började bra på första fakturan. Jag betalade tydligen 41:- för lite, trots att det var den summa som stod. Så när jag ringde in för att byta förfallodatum så undrade de varför jag inte betalat hela fakturan. Efter att hon ryckt upp min faktura som PDF så fick jag rätt, någon bugg som de aldrig sett. Hon krediterade 41:- och bad om ursäkt. Månaden därpå så betalade jag återigen summan som stod, men då var det något med de 41:- som hamnat fel. Återigen back 41:- De skämdes igen. Så jag har bara väntat på att få kortet spärrat, räkningen jag betalade idag var på 35000:- så jag har nog haft tur. Jag frågade när jag ringde in vad jag kunde handla för och fick bara svaret att UC var av den bättre sorten så det borde inte vara någon fara. Så efter 35 denna månaden och strulet jag haft så borde jag klara mig i framtiden, tror inte jag kommer ha så hög spend framöver.

Hög spend verkar vara en bra sak när det gäller AmEx - min erfarenhet är att de litar mer på historiken med kunden än UC. Så bara man betalar sina räkningar i tid så får man ganska snart handla för riktigt stora belopp.

Hög spend verkar vara en bra sak när det gäller AmEx - min erfarenhet är att de litar mer på historiken med kunden än UC. Så bara man betalar sina räkningar i tid så får man ganska snart handla för riktigt stora belopp.
Har samma erfarenhet, i början var jag tvungen att ringa in för belopp över 20kkr, nu har jag köpt för över 65kkr både online och butik utan problem.

Är det vanligt att de låser kortet pga hög spendering? Det är ju ofta då man behöver kortet som mest, tex när man är ute på resor och betalar allt på kortet.

De lär sig mycket mer detaljer än så. De ser vad det är för typ av spend osv. Dels på det enkla med att om du sällan reser och helt plötsligt börjar spendera mycket i 3 olika länder så blir det något annat än om du normalt är ute och reser och gör motsvarande. Och om du normalt spenderar stora pengar på resor, betyder det inte att du kan spendera det på andra saker utan att den låser.

Är det vanligt att de låser kortet pga hög spendering? Det är ju ofta då man behöver kortet som mest, tex när man är ute på resor och betalar allt på kortet.
Mig har det hänt 2ggr. Första gången var kortets första månad, andra gången när jag skulle köpa mig ut från ett amerikanskt sjukhus(Man kan ju undra hur vanligt det är med frauds på sjukhus). Helt värdelöst....

Har hellre ett kort med fast limit som jag känner till än ett med högre men okänd limit som låses när man verkligen behöver det.

De lär sig mycket mer detaljer än så. De ser vad det är för typ av spend osv. Dels på det enkla med att om du sällan reser och helt plötsligt börjar spendera mycket i 3 olika länder så blir det något annat än om du normalt är ute och reser och gör motsvarande. Och om du normalt spenderar stora pengar på resor, betyder det inte att du kan spendera det på andra saker utan att den låser.

Exakt fallet mitt första gången jag vägrades handla.
99% resor. Så kom ett sängköp ........

Absolut finns det fler parametrar, men köputrymmet byggs upp av att man sköter sina inbetalningar. Sedan är det ju rätt naturligt att om man har hög spend så blir det lite blandad kompott vad man handlar...

Haft Amex i tre månader, började bra på första fakturan. Jag betalade tydligen 41:- för lite, trots att det var den summa som stod. Så när jag ringde in för att byta förfallodatum så undrade de varför jag inte betalat hela fakturan. Efter att hon ryckt upp min faktura som PDF så fick jag rätt, någon bugg som de aldrig sett. Hon krediterade 41:- och bad om ursäkt. Månaden därpå så betalade jag återigen summan som stod, men då var det något med de 41:- som hamnat fel. Återigen back 41:- De skämdes igen. Så jag har bara väntat på att få kortet spärrat, räkningen jag betalade idag var på 35000:- så jag har nog haft tur. Jag frågade när jag ringde in vad jag kunde handla för och fick bara svaret att UC var av den bättre sorten så det borde inte vara någon fara. Så efter 35 denna månaden och strulet jag haft så borde jag klara mig i framtiden, tror inte jag kommer ha så hög spend framöver.

Jag hade exakt samma problem, och det var hela tiden fel med 20 kr. (i mitt fall var det mitt första köp som var 20 kr, var det så för dig med?)

Efter några månader jag ringt och frågat dem varje månad om vad som går fel så fick jag iaf veta att de inte bryr sig om det är mindre än 100 kr för lite man betalt och sen så var det samma fel månaden efter och då gjorde de något ärende så någon fick fixa det i framtiden åt mig. Lösningen var ju att de helt enkelt tog bort första köpet på 20 kr så hände det inte igen. Alltså fick jag 20 kr av amex.

Haft mitt amex sen 12 oktober... Spendat 50k på det än så länge så inte motionerat de ordentligt ännu. Första fakturan låg på ca 16500kr och dom har än så länge inte ringt mig om något ännu. Blir intressant hur långt man behöver gå innan dem ringer, en full flex C biljett till USA i krisande tider för 35 000 i ett svep lär nog få dom att höja på ögonbrynen

Toppen