Senaste nytt

SAS Boeing 747, tänk om den kom tillbaka

Intressant, tack. Jag kollade på Lufthansas 747-8 och de har 26 fönster om jag räknade rätt. Är överdelen såpass mycket längre nuförtiden?

Övervåningen blev ju allt längre via -300/-400 och till slut 8i. så ja den är betydligt längre nu. Det fanns även 747-200 SUD (Stretched Upper Deck). Jag tror det var bara KLM som hade dem. Det var vanliga 200 som fick övervåningen förlängd till samma mått som -300.

Last edited:
Den har jag haft äran att flyga med på 70-talet, Sverige - New York T/R. Det är då 5 år gammal man fick blodad tand, vill flyga mera!
På den tiden fick man som barn besöka piloten i cockpit och sitta i stolen längst fram, till vänster.

Vilka minnen.

e964e4a63a36316b79f1a5ab532126c2.jpg

Bild från den tiden, min kompis mamma jobbade på Huge Viking.

@Cristoffer Cedergren Du är nog lite optimistisk - även om det var min första Atlant-
flygning så är det ju 39,5 år sedan den flygningen.. Kommer bara ihåg att jag och
min kompis höll på att missa flyget hem p.g.a. trafikkaos på väg till JFK. Vi hade
dock turen att planet var rejält försenat så vi kom med. Det är nog därför jag fort-
farande vill vara ute i god tid på flygplatsen ?

@Cristoffer Cedergren Du är nog lite optimistisk - även om det var min första Atlant-
flygning så är det ju 39,5 år sedan den flygningen.. Kommer bara ihåg att jag och
min kompis höll på att missa flyget hem p.g.a. trafikkaos på väg till JFK. Vi hade
dock turen att planet var rejält försenat så vi kom med. Det är nog därför jag fort-
farande vill vara ute i god tid på flygplatsen ?
Mina motsvarande minnen var att SAS var mkt ofta försenade...15 minuters försening sågs som en framgång...

Min första Amerikaresa 1976 gick med SAS 747 från Arlanda med mellanlandning
i Oslo (Gardemoen, en lite större stuga var terminalen på den tiden) till JFK - those
were the days ..!
Lite OT men var helt hundra att det var Fornebu du landade på eftersom jag vill minnas att Gardemoen öppnade i slutet på 90 talet. Men efter lite googlande så visade det sig att longhaul nyttjade den nerlagda militärflygplatsen Gardemoen eftersom att banan på Fornebu var för kort. Lite OT kuriosa

Övervåningen blev ju allt längre via -300/-400 och till slut 8i. så ja den är betydligt längre nu. Det fanns även 747-200 SUD (Stretched Upper Deck). Jag tror det var bara KLM som hade dem. Det var vanliga 200 som fick övervåningen förlängd till samma mått som -300.
Vi skall inte glömma 747-SP, såg på ARN rätt ofta när Iran Air hade den i sin flotta.

• Gilla
Reactions: Alf
Lite OT men var helt hundra att det var Fornebu du landade på eftersom jag vill minnas att Gardemoen öppnade i slutet på 90 talet. Men efter lite googlande så visade det sig att longhaul nyttjade den nerlagda militärflygplatsen Gardemoen eftersom att banan på Fornebu var för kort. Lite OT kuriosa

Gardermoen åpnet for over 60 år siden, og Sas hadde flyvninger til New York derifra allerede på slutten av 70-tallet.
(Den åpnet som hovedflyplass med ny terminal i 1998)

Edit: Fornebu kunne såvidt jeg vet ikke ta imot 747, knapt nok en DC10.

Last edited:
Toppen