F
fcx
Guest
Sista flighten till STN går söndagen den 19/6. Minus ToR kostar bara 1157 SEK. Event...?
olo skrev:Säker? Jag är inte övertygad. När sloten såldes talades det att det skulle ersättas genom större plan och jag tror att det hade gått att lösa på annat sätt än utfallet med total nedläggning av GOT-LHR.Min uppfatning är att SAS räknar resultat per plan och resultatet för "Göteborgsplanet" var för lågt. I den kalkylen missade man att morgonturen var mycket lönsam, genom de facto monopol. Hade SAS kunnat behålla GOT-LHR som morgontur, men justerat om returen till en med byte på CPH/OSL med vettig anslutning, hade nog effekten varit mycket mindre.Ja, tack. Hade de på ev. destiantioner i Kontinentaleuropa lyckas skapa lite samarbeten och connections hade det också varit fint.Klicka för att utvidga...
fmansson skrev:Man sålde tre slots om jag inte missminner mig. Till Turkish, Iberia och American vill jag minnas.Nu har jag inte de exakta procenttalen tillgängliga där jag sitter nu men SKs trafik till LHR är ju mycket transitpassagerare som kommer från inrikeslinjer till de tre hubbarna OSL, ARN och CPH. GOT har ju bara en inrikeslinje med SK och den går åt fel väderstreck om man utgår från Göteborg och ska till London. Londonlinjen blir således en point-to-point linje då ytterst få flyger vidare från LHR med exempelvis UA eller annat *A-bolag. Man konkurrerar alltså med Ryanair om turisterna som ska till London som enbart, eller näst intill, tittar på priset. En sån linje kan SK inte få lönsam. BA som har två dagliga turer flyger ju med ett helt annat kundunderlag där 85-90% ska vidare ut i världen med antingen BA eller något annat OW-bolag. För dem är det en matarlinje.Det är ju två helt skilda världar även om det är exakt samma sträcka.Klicka för att utvidga...
Moco skrev:GOT har väl tre inrikeslinjer: ARN, UMU* och LLA*? *Med begränsad frekvens.Jag sitter inte på några siffror, men varför skulle *A vara ett mindre intressant alternativ ut i världen via LHR? Personligen använder jag LHR i princip varje vecka av just den anledningen. På senare tid LHR via CPH, som inte blir lika bra. BA har fått en större del av matartrafiken tack vare SAS, men jag vågar ändå påstå att en mycket stor del fortfarande är resenärer till just London.Klicka för att utvidga...
fmansson skrev:Vet inte om de flyger från Umeå på regelbunden basis men Luleå missade jag. Men med en daglig avgång från LLA så blir det nog så att de som ska vidare till exempelvis London slussas via ARN. Så har det historiskt sett alltid varit.Under tiden då SK trafikerade Heathrow och man gjorde sökning på flygresor genom de stora sajterna, som vanliga svenssons använder, så var det oerhört sällan som GOT-LHR - IAD/JFK/ORD/SFO kom upp med SK/UA. Istället var det och via FRA/MUC som kom upp som prisexempel om man höll sig till *A. Varför det var så har jag för lite på fötterna för att kunna diskutera.BA har inte fått en större del av matartrafiken till LHR eftersom de alltid haft den. SK har inte haft den i alls samma utsträckning. SK´s flighter GOT-LHR har till oerhört stor del bestått av pax som "kliver av" på LHR. Om de sen reser vidare på annan bokning är en annan sak, men de har de facto "klivit av" i London. Det är av den anledningen jag menar att SK och Ryanair har haft samma kundunderlag mer eller mindre medans BA har haft ett annat.Att flytta linjen till STN var ju ett mörker som var dömt att misslyckas men det var väl en chansning som inte gick hem.Jag har inte en aning men man kanske ville visa att man fortfarande flög till Greater London från GOT.Klicka för att utvidga...
011430121 skrev:Vi var ett gäng BC medlemmar när STN-GOT öppnades och en person från handlings agenten på STN "informerade" om redan till sommaren 2016 så skulle tidtabellen bli bättre med en förmiddags och en kvällsavgång till GOT.Undrar ibland hur SAS och andra bolag gör för analys innan man satsar på vissa destinationer.@fcxhänger på din idé om att ta sista flyget STN-GOT vi var ju med på den första flygningen.Kollade lite bättre och i november så kommer SAS att flyga med 737-700 på GOT-STN ut den 9 och hem den 13 nov. (kan SAS ha tagit alla sina 737-600 ur trafik)Klicka för att utvidga...
Sista slotten som såldes i år gick till Turkish. Det var den försäljningen som resulterade i nedläggningen av GOT-LHR.fmansson skrev:Man sålde tre slots om jag inte missminner mig. Till Turkish, Iberia och American vill jag minnas.Klicka för att utvidga...
Moco skrev:GOT-UMU är en regelbunden linje, ja. Så länge den finns kvar iallafall.Ja, enig i att det är ett misslyckade med STN.Men större del, beroende på hur man ser det, har de ju bevisligen fått eftersom SAS har 0 och BA nu trappat upp trafiken till 3 avgångar från att för några år sedan inte haft någon trafik på GOT alls - har ju varit stora luckor med ingen trafik alls.Klicka för att utvidga...
olo skrev:Frågan är vilken annan destination som kan vara mer lönsam från Göteborg på morgonen så att det kan täcka upp för halvtaskig beläggning under dagen. Nu försöker man att GOT-BRU morgon/kväll skall täcka upp för GOT-STN under dagen. Det tror jag knappast på.Frågan är vad som blir nästa drag?Vilken blir nästa affärsdestionation för Göteborgsplanet?Klicka för att utvidga...
fcx skrev:Sista flighten till STN går söndagen den 19/6. Minus ToR kostar bara 1157 SEK. Event...?Klicka för att utvidga...
Det är nog nyckelorden.fcx skrev:planeras attKlicka för att utvidga...
Blir det att boka sista innan uppehållet och första efter, jag är på.fcx skrev:Falskt larm. Linjen (planeras att) återupptas 1/9...Klicka för att utvidga...