SAS stänger och öppnar linjer från Göteborg i sommar

Sista flighten till STN går söndagen den 19/6. Minus ToR kostar bara 1157 SEK. Event...?
 
olo skrev:Säker? Jag är inte övertygad. När sloten såldes talades det att det skulle ersättas genom större plan och jag tror att det hade gått att lösa på annat sätt än utfallet med total nedläggning av GOT-LHR.Min uppfatning är att SAS räknar resultat per plan och resultatet för "Göteborgsplanet" var för lågt. I den kalkylen missade man att morgonturen var mycket lönsam, genom de facto monopol. Hade SAS kunnat behålla GOT-LHR som morgontur, men justerat om returen till en med byte på CPH/OSL med vettig anslutning, hade nog effekten varit mycket mindre.Ja, tack. Hade de på ev. destiantioner i Kontinentaleuropa lyckas skapa lite samarbeten och connections hade det också varit fint.Klicka för att utvidga...


Man sålde tre slots om jag inte missminner mig. Till Turkish, Iberia och American vill jag minnas.

Nu har jag inte de exakta procenttalen tillgängliga där jag sitter nu men SKs trafik till LHR är ju mycket transitpassagerare som kommer från inrikeslinjer till de tre hubbarna OSL, ARN och CPH. GOT har ju bara en inrikeslinje med SK och den går åt fel väderstreck om man utgår från Göteborg och ska till London. Londonlinjen blir således en point-to-point linje då ytterst få flyger vidare från LHR med exempelvis UA eller annat *A-bolag. Man konkurrerar alltså med Ryanair om turisterna som ska till London som enbart, eller näst intill, tittar på priset. En sån linje kan SK inte få lönsam. BA som har två dagliga turer flyger ju med ett helt annat kundunderlag där 85-90% ska vidare ut i världen med antingen BA eller något annat OW-bolag. För dem är det en matarlinje.

Det är ju två helt skilda världar även om det är exakt samma sträcka.
 
Vi var ett gäng BC medlemmar när STN-GOT öppnades och en person från handlings agenten på STN "informerade" om redan till sommaren 2016 så skulle tidtabellen bli bättre med en förmiddags och en kvällsavgång till GOT.

Undrar ibland hur SAS och andra bolag gör för analys innan man satsar på vissa destinationer.

@fcx hänger på din idé om att ta sista flyget STN-GOT vi var ju med på den första flygningen.

Kollade lite bättre och i november så kommer SAS att flyga med 737-700 på GOT-STN ut den 9 och hem den 13 nov. (kan SAS ha tagit alla sina 737-600 ur trafik)
 
fmansson skrev:Man sålde tre slots om jag inte missminner mig. Till Turkish, Iberia och American vill jag minnas.Nu har jag inte de exakta procenttalen tillgängliga där jag sitter nu men SKs trafik till LHR är ju mycket transitpassagerare som kommer från inrikeslinjer till de tre hubbarna OSL, ARN och CPH. GOT har ju bara en inrikeslinje med SK och den går åt fel väderstreck om man utgår från Göteborg och ska till London. Londonlinjen blir således en point-to-point linje då ytterst få flyger vidare från LHR med exempelvis UA eller annat *A-bolag. Man konkurrerar alltså med Ryanair om turisterna som ska till London som enbart, eller näst intill, tittar på priset. En sån linje kan SK inte få lönsam. BA som har två dagliga turer flyger ju med ett helt annat kundunderlag där 85-90% ska vidare ut i världen med antingen BA eller något annat OW-bolag. För dem är det en matarlinje.Det är ju två helt skilda världar även om det är exakt samma sträcka.Klicka för att utvidga...


GOT har väl tre inrikeslinjer: ARN, UMU* och LLA*? *Med begränsad frekvens.

Jag sitter inte på några siffror, men varför skulle *A vara ett mindre intressant alternativ ut i världen via LHR? Personligen använder jag LHR i princip varje vecka av just den anledningen. På senare tid LHR via CPH, som inte blir lika bra. BA har fått en större del av matartrafiken tack vare SAS, men jag vågar ändå påstå att en mycket stor del fortfarande är resenärer till just London.
 
Moco skrev:GOT har väl tre inrikeslinjer: ARN, UMU* och LLA*? *Med begränsad frekvens.Jag sitter inte på några siffror, men varför skulle *A vara ett mindre intressant alternativ ut i världen via LHR? Personligen använder jag LHR i princip varje vecka av just den anledningen. På senare tid LHR via CPH, som inte blir lika bra. BA har fått en större del av matartrafiken tack vare SAS, men jag vågar ändå påstå att en mycket stor del fortfarande är resenärer till just London.Klicka för att utvidga...


Vet inte om de flyger från Umeå på regelbunden basis men Luleå missade jag. Men med en daglig avgång från LLA så blir det nog så att de som ska vidare till exempelvis London slussas via ARN. Så har det historiskt sett alltid varit.



Under tiden då SK trafikerade Heathrow och man gjorde sökning på flygresor genom de stora sajterna, som vanliga svenssons använder, så var det oerhört sällan som GOT-LHR - IAD/JFK/ORD/SFO kom upp med SK/UA. Istället var det och via FRA/MUC som kom upp som prisexempel om man höll sig till *A. Varför det var så har jag för lite på fötterna för att kunna diskutera.



BA har inte fått en större del av matartrafiken till LHR eftersom de alltid haft den. SK har inte haft den i alls samma utsträckning. SK´s flighter GOT-LHR har till oerhört stor del bestått av pax som "kliver av" på LHR. Om de sen reser vidare på annan bokning är en annan sak, men de har de facto "klivit av" i London. Det är av den anledningen jag menar att SK och Ryanair har haft samma kundunderlag mer eller mindre medans BA har haft ett annat.



Att flytta linjen till STN var ju ett mörker som var dömt att misslyckas men det var väl en chansning som inte gick hem.Jag har inte en aning men man kanske ville visa att man fortfarande flög till Greater London från GOT.
 
fmansson skrev:Vet inte om de flyger från Umeå på regelbunden basis men Luleå missade jag. Men med en daglig avgång från LLA så blir det nog så att de som ska vidare till exempelvis London slussas via ARN. Så har det historiskt sett alltid varit.Under tiden då SK trafikerade Heathrow och man gjorde sökning på flygresor genom de stora sajterna, som vanliga svenssons använder, så var det oerhört sällan som GOT-LHR - IAD/JFK/ORD/SFO kom upp med SK/UA. Istället var det och via FRA/MUC som kom upp som prisexempel om man höll sig till *A. Varför det var så har jag för lite på fötterna för att kunna diskutera.BA har inte fått en större del av matartrafiken till LHR eftersom de alltid haft den. SK har inte haft den i alls samma utsträckning. SK´s flighter GOT-LHR har till oerhört stor del bestått av pax som "kliver av" på LHR. Om de sen reser vidare på annan bokning är en annan sak, men de har de facto "klivit av" i London. Det är av den anledningen jag menar att SK och Ryanair har haft samma kundunderlag mer eller mindre medans BA har haft ett annat.Att flytta linjen till STN var ju ett mörker som var dömt att misslyckas men det var väl en chansning som inte gick hem.Jag har inte en aning men man kanske ville visa att man fortfarande flög till Greater London från GOT.Klicka för att utvidga...


GOT-UMU är en regelbunden linje, ja. Så länge den finns kvar iallafall.



Ja, enig i att det är ett misslyckade med STN.



Men större del, beroende på hur man ser det, har de ju bevisligen fått eftersom SAS har 0 och BA nu trappat upp trafiken till 3 avgångar från att för några år sedan inte haft någon trafik på GOT alls - har ju varit stora luckor med ingen trafik alls.
 
011430121 skrev:Vi var ett gäng BC medlemmar när STN-GOT öppnades och en person från handlings agenten på STN "informerade" om redan till sommaren 2016 så skulle tidtabellen bli bättre med en förmiddags och en kvällsavgång till GOT.Undrar ibland hur SAS och andra bolag gör för analys innan man satsar på vissa destinationer.@fcxhänger på din idé om att ta sista flyget STN-GOT vi var ju med på den första flygningen.Kollade lite bättre och i november så kommer SAS att flyga med 737-700 på GOT-STN ut den 9 och hem den 13 nov. (kan SAS ha tagit alla sina 737-600 ur trafik)Klicka för att utvidga...


Tyvärr kan man inte boka genomgående biljett med vändande flyg (MCT). Hade varit snyggt att boka ARN-GOT-STN-GOT-ARN för runt 1800 SEK, som den korrekt prissätts till.
 
fmansson skrev:Man sålde tre slots om jag inte missminner mig. Till Turkish, Iberia och American vill jag minnas.Klicka för att utvidga...
Sista slotten som såldes i år gick till Turkish. Det var den försäljningen som resulterade i nedläggningen av GOT-LHR.



Min poäng tidigare var att SAS hävdar att planet som flög GOT-LHR var det minst lönsamma planet som flög på London. Men det berodde inte explicit på Londonflighterna i sig utan att det hade ett dåligt kundunderlag övriga dygnet. Morgonflighten GOT-LHR var ofta tokdyr. Ingen av de andra BA/FR/DY hade på den tiden någon morgonflight. Nu har alla tre det.



Frågan är vilken annan destination som kan vara mer lönsam från Göteborg på morgonen så att det kan täcka upp för halvtaskig beläggning under dagen. Nu försöker man att GOT-BRU morgon/kväll skall täcka upp för GOT-STN under dagen. Det tror jag knappast på.

Frågan är vad som blir nästa drag?

Vilken blir nästa affärsdestionation för Göteborgsplanet?
 
Moco skrev:GOT-UMU är en regelbunden linje, ja. Så länge den finns kvar iallafall.Ja, enig i att det är ett misslyckade med STN.Men större del, beroende på hur man ser det, har de ju bevisligen fått eftersom SAS har 0 och BA nu trappat upp trafiken till 3 avgångar från att för några år sedan inte haft någon trafik på GOT alls - har ju varit stora luckor med ingen trafik alls.Klicka för att utvidga...


När jag söker på UME-GOT två veckor i mitten av januari så visar det sig att man bara flyger nonstop på fredagar och söndagar.



Vad gäller matarlinje så är det nog bara definitionen av ordet vi är oense om. Jag menar på att SK näst intill aldrig haft någon matartrafik på LHR från GOT på senare år.



BA har det däremot till 85-90% i dagsläget.
 
olo skrev:Frågan är vilken annan destination som kan vara mer lönsam från Göteborg på morgonen så att det kan täcka upp för halvtaskig beläggning under dagen. Nu försöker man att GOT-BRU morgon/kväll skall täcka upp för GOT-STN under dagen. Det tror jag knappast på.Frågan är vad som blir nästa drag?Vilken blir nästa affärsdestionation för Göteborgsplanet?Klicka för att utvidga...


Problemet för SAS är väl att alla bra destinationer redan är tagna?



BRU, FRA, MUC och LHR har redan hyggliga tidtabeller. AMS och CDG likaså. Eftersom detta är matarlinjer så blir det svårt att bara ta de som inte ska flyga vidare.



Helsingfors saknar väl en morgonavgång, men det går nog inte att basera någon vettig verksamhet på? Hamburg kanske också?



Madrid, Rom och Wien är storstäder som saknar direktlinje, men från Göteborg...?



Vill man göra något vettigt så är det nog att få till vettiga förbindelser till OSL och CPH (hejdå Jet Time)?
 
Swedavia lyfter fram två oserverade destinationer på sin 10-topp för hela Sverige, från Göteborg: Prag och Wien. http://www.swedavia.se/flygmarknad/unserved/

Jag tror på Wien, men även Prag. De är både intressanta för turism och affärsresenärer. Många av bilindustrins underleverantörer finns i Tjeckien och Slovakien. Men även Slovenien som också nås lätt från Wien.

Wien hade även varit intressant om det gett möjlighet till anslutningar med Austrian. Viktigt att SAS löser så att Austrian säljer biljetter med SAS flight som delresa.



Sen som bubblare finns Italien. Men i så fall norra Italien (Milano, Turin?) och inte Rome.



Till Hamburg flyger Czech dagligen med bra affärstider. Så den är redan tagen.

En annan destination som "man skulle varit först på" är Lyon. Den verkar gå bra, sett till beläggning och listpriser.
 
Det gäller att hitta destinationer som har ett stort kundunderlag från de båda Volvo företagen. City Airline flög både på MAN, BHX , PRG, samt några destinationer till som jag inte kommer ihåg, deras maskiner tog 35-50 pax, vill minnas att de leasade en MD87 från SAS under en period.

SAS kommer att få maskiner med kapacitet på 90 pax i och med avtalet med Cityjet, kanske någon av dessa kommer att flyga på GOT destinationer.
 
Hamburg torde kunna fylla en CRJ eller ATR från GOT.



Varför inte Wien eller Milano? Istället för CDG och i synnerhet BRU som har flera fligher om dagen. SN har väl minst tre dagliga, då framstår SAS ofrekventa kärra på olika tider olika dagar som rätt opassande? Eller kanske de kunde börja konkurrera på Lyon med Air France...mindre. Konkurrens än London....
 
Back
Top