Senaste nytt

Statusjakt - de gyllene handbojorna

Har numera (genom match) högsta status på alla allianser och det gör att jag kan välja fritt det som passar bäst i pris och schema. Blev precis en bokning med DL till följd av direktflyg. Men visst lägger jag en del konstiga rutter för att spara pengar eller nå ett extra statussteg i slutet på året.

Vad gäller hotell motiveras oftast de extra tusenlappar som läggs att frukost, internet etc. Ingår.

Det här kommer ju tillbaka till om man är frekvent resenär eller inte. Är man en frekvent resenär behöver man inte fundera speciellt mycket på att optimera för att nå status - det är snarare svårt att undvika.

Personligen reser jag ju inte alls lika mycket nu som för ett par år sedan så jag måste optimera lite. Däremot försöker jag alltid att se till att det inte går ut över de andra parametrarna (dvs kostnad och tid). Det underlättas av att jag reser mest till USA och att det då finns en uppsjö av valmöjligheter.

Har numera (genom match) högsta status på alla allianser och det gör att jag kan välja fritt det som passar bäst i pris och schema. Blev precis en bokning med DL till följd av direktflyg. Men visst lägger jag en del konstiga rutter för att spara pengar eller nå ett extra statussteg i slutet på året.

Vad gäller hotell motiveras oftast de extra tusenlappar som läggs att frukost, internet etc. Ingår.
Har också matchat i alla tre men ändå handlar det ju om vart man vill samla poängen.

Har också matchat i alla tre men ändå handlar det ju om vart man vill samla poängen.
Jag har intjäning till två allianser (OW+*A), och dubbel status i OW (dock Emerald bara på ett bolag). Flyger så pass mycket att jag nog skulle klara att ha i alla fall näst högsta status i Skyteam också, men har hittills valt bort dem annat än i undantagsfall då jag saknat status.

Poäng samlar jag till 5 olika program (AA utöver de där jag har status), men poängen är mest en bieffekt av resandet för mig. Visst blir det ibland en lite längre rutt för extra poäng, men det är främst för att skaffa status: vägrar förlänga min restid på ett obekvämt sätt för att tjäna några tusen poäng.

Jag "jagar" status på SAS mest för - fast track i Bangkok både på ankomst och avgång då security/pass köerna kan vara såååå långa.
Likaså fast track CPH är guld värd de flesta gångerna då jag brukar åka då det är knöckafullt i "vanliga" securityn.
Off topic fråga:

Som Star Alliance Gold kan man inte använda THAIs Fast track i Bangkok, eller har de ändrat reglerna sistone?

En av de främsta orsakerna till att jag vill behålla mitt *A guld är för att kunna trycka på "guldknappen" när man blir stående vid ombokningsdisken då flyget är försenat och att slippa stå i kö i timmar vid en stor försening. Eller när bagaget är försenat för ett flertal av passagerarna, att då också kunna "går före i kön" med ett tryck på "guldknappen" i biljettautomaten. Detta gör att jag i största möjligaste mån försöker boka *A. För egen del spelar inte fast track och loungerna så stor roll, flyger mestadels C på longhaul ändå och vid kortare Europaresor i ekonomi kan jag lika gärna besöka en Priority Pass lounge.

Däremot vad det häller hotell så är jag lite mer handfängslad och "addicted to Hilton" iom HHD och nästan alltid uppgraderingar. Väljer oftast ett hotell från Hiltonprogrammet under förutsättning att det uppfyller de kriterier jag har angående det aktuella resmålet.

Intressant att höra att fler tänkt på hur styrd man blir som konsument genom poäng och status belöningar. @agehall har ju rätt i att när man reser mycket så blir det lättare att avstå från poängjakten. För mig är nog det viktigaste att slippa stå i kö, och jag tar gärna ett boutique hotel istället för de stora kedjorna där det passar.

Off topic fråga:

Som Star Alliance Gold kan man inte använda THAIs Fast track i Bangkok, eller har de ändrat reglerna sistone?

Vet inte om det är någon "officiell" ändring men hela det här året har det inte varit några som helst problem att ta fast track. Varken ut genom passkontroll vid ankomst eller in vid avgång. Jag har visat mitt EBD varje gång och det har bara varit - välkommen.

Vet inte om det är någon "officiell" ändring men hela det här året har det inte varit några som helst problem att ta fast track. Varken ut genom passkontroll vid ankomst eller in vid avgång. Jag har visat mitt EBD varje gång och det har bara varit - välkommen.

Jaha, jag försökte det i torsdags utan framgång. :(

Nu var det inte så mycket kö så det gjorde inte så mycket, men ändå.

Toppen