Senaste nytt

Hilton Statusmatchar igen - t.o.m. Diamond?

Jag måste erkänna att jag är väldigt kluven i denna fråga.. Först är jag glad över alla våra medlemmar/vänner härinne som får till att maximera hotellprogrammen. Som ekonom inser jag att statusmatch är en billig form för "customer acquisition" strategi, och tycker det är ett smart sätt att öka kundgruppen. Kanske borde det finnas en form av quid pro quo: t.ex. 2-4 stays eller liknande för att behålla status.

Men, som Diamondmedlem i 10 år med över $10k spandert varje år är jag rätt besviken över att min lojalitet värderas så lågt när man frikostligt bara delar ut kort såhär utan motkrav. Så jag får glädjas åt er andra i stället :)

Jag kan ju inte annat än hålla med. Jag tycker det är väldigt konstigt att så frikostigt dela ut högsta nivån. Sen utnyttjar jag det ju gärna själv såklart, så jag har matchat till mig både Hyatt och Hilton Diamond nu. Bra att ha i bakfickan och dumt att inte göra det, när arbetsinsatsen är ett par minuter. Men jag förstår ju alla som slitit ihop sin status att de känner att deras värde urvattnas.

I princip håller jag med. Status challenge borde egentligen bara bättre. Men ska man göra det rätt så tycker jag då de där man går "låna status" i tex 2 månader och om man har n antal nätter under den perioden får man behålla det.

Åtminstone för högsta nivån. Helt utan motprestation devalverar den lite. Mer ok på tex hhg.

Samtidigt - om man sätter nivån högt nog, så blir det ju väldigt svårt för de som matchat att behålla den statusen någon längre tid om de samtidigt försöker behålla den på den andra kedjan. Och om man bara har några enstaka stays så kostar det ju inte så mycket...

Själv sitter jag just nu med ccc och marriott gold. Bytte över till marriott från Hilton för ett par år sedan då jag aldrig kom upp till Diamond och bara var måttligt nöjd med gold. Och för att jag fick en status challenge från marriott.

Nu får jag (förhoppningsvis) prova på Diamond ett tag och det kanske visar sig tillräckligt mycket bättre än guld för att jag ska flytta tillbaka stays från marriott. Så nog finns det en rimlig Business opportunity för Hilton där.

Ccc behåller jag eftersom det mesta resandet är inom norden. Men även Elite är handla snälla med att matcha ut sitt svarta kort som funkar bra för inrikes - jag mår aldrig upp till gränsen men lägger ändå allt jag kan på Elite. Det hade jag inte gjort utan den matchen.

Bottom line är att det nog finns en hel del som hakar på en sådan match och sedan bara använder den för ett par stays och säger tack. Men det är också definitivt ety ganska bra sätt att attrahera nya kunder - och framförallt då frekventa kunder.

Om man blivit "helt gratis" status matchad till Hhonor Gold - räcker det då med 10 vistelser eller 20 nätter för att nå Platinum, eller det är 30 vistelser och 60 nätter som gäller?

Jag måste erkänna att jag är väldigt kluven i denna fråga.. Först är jag glad över alla våra medlemmar/vänner härinne som får till att maximera hotellprogrammen. Som ekonom inser jag att statusmatch är en billig form för "customer acquisition" strategi, och tycker det är ett smart sätt att öka kundgruppen. Kanske borde det finnas en form av quid pro quo: t.ex. 2-4 stays eller liknande för att behålla status.

Men, som Diamondmedlem i 10 år med över $10k spandert varje år är jag rätt besviken över att min lojalitet värderas så lågt när man frikostligt bara delar ut kort såhär utan motkrav. Så jag får glädjas åt er andra i stället :)

Man ger ju inte ut det till vem som hälst utan till gäster som är bor ofta på hotel, de har bara valt "fel" kedja. Så kunden har ju presterat. Så helt utan mot krav är det ju inte. Och bor du inte tillräckligt mycke så får du inte behålla det. Så lite fel tycker jag du har.

Skickade in en statusmatch och fick följande svar. Och jo jag hade skickat med både skärmdump och medlemsnummer på Hilton
Dear Ms. Jonten,

Thank you for your request to “HHonor My Status.” For verification purposes, please respond with your current Hilton HHonors point balance. Once verified, we will be glad to process your request.

öööhhh Ms?? Första felet, hur fan fick dom mig till kvinna? Andra felet, de vill ha min aktuella poäng status? WTF, de fick ju mitt medlemsnummer. De borde väl själva se att det är typ noll poäng.
Så det blev ett irriterat svar tillbaka, troligen skrev han fel och ville att jag skulle bekräfta statusen på de jag matchade emot..... Men men..
Kommer troligen sluta med att jag inte får HHD för att jag bråkar.

Last edited by a moderator:
Skickade in en statusmatch och fick följande svar. Och jo jag hade skickat med både skärmdump och medlemsnummer på Hilton
Dear Ms. Jonten,

Thank you for your request to “HHonor My Status.” For verification purposes, please respond with your current Hilton HHonors point balance. Once verified, we will be glad to process your request.

öööhhh Ms?? Första felet, hur fan fick dom mig till kvinna? Andra felet, de vill ha min aktuella poäng status? WTF, de fick ju mitt medlemsnummer. De borde väl själva se att det är typ noll poäng.
Så det blev ett irriterat svar tillbaka, troligen skrev han fel och ville att jag skulle bekräfta statusen på de jag matchade emot..... Men men..
Kommer troligen sluta med att jag inte får HHD för att jag bråkar.
Anledningen till att de vill veta hur många poäng du har är väl för att verifiera att du är du och att det är ditt konto?

Last edited:
Mailade om statusmatch igår kväll och den godkändes på rekordtid!
21.23 skickade jag mailet och 21.27 var jag matchad till Gold med mailbekräftelse och uppdaterad status i appen. Otroligt snabbt!

Toppen