Senaste nytt

Visumfria USA-resor begränsas ?

mha321

Medlem
Man använder samma pass för samma land, så det borde inre spela någon roll. I teorin så raderas biometridatan vid utresa.
Och i teorin så fungerar allt i praktiken... :)


Men med tanke på hur mycket som verkar nollställa när man kommer med nytt pass, så gör de åtminstone inte en online slagning på det. Men det skulle inte förvåna mig en sekund om de kan göra det "vid misstanke" eller liknande.
 
  • Gilla
Reactions: Pho

nota bene

Medlem
Na
Tar USA inte fingeravtryck av icke-amerikaner vid ankomst? I så fall kan de ta reda på att du har varit där med ett eller flera andra pass.
Naturligvis, men poängen var väl att inte använda det 'infekterade' passet vid passage in eller ut ur USA. Pass byter man ju vart 4.5:e år så att de har olika passnummer på samma person är inte i sig konstigt över tid - bara inte läge att skaffa 'fel' stämplar i det pass man tidigare rest in på.

@Fredrik Visst finns risken att vår regering/myndigheter skulle agera regelvidrigt - men tycker det är lite väl mycket att anta att så är fallet.
 

Fredrik

Medlem
Kan inte låta bli att le lite - vad tror de de ska åstadkomma med detta förutom att ställa till det för folk med legitima skäl att resa runt en massa i världen?

De ser handlingskraftiga ut.

Problemet är som sagt vilken typ av kontroller de kommer att göra och vilken typ av informationsutbyte med Sverige de kommer att kräva. De kommer att kunna stoppa den som reser i tjänsten men terrorresenärer tar sig inte direkt in via ordinarie gränskontroller skulle jag tro.
 

Flying Finn

Medlem
I sin helhet är ju det stora som sker att i bakgrunden kommer utbytet av information utökas p.g.a. USA:s nya krav. EU gav ju redan grönt ljus för att utnyttja flygresenärsdata. I mitt tycke kunde vi ju lika bra sluta med hela VWP i EU och se hur länge det tar för USA att inse hur kortsynt det är med att göra all krångligt.

Jag har redan ett tag planerat att bekanta mig med forntida sevärdheter från gamla Persien. Inte kommer jag nu att huka undan och låta bli att åka till Iran. Det är inte mitt problem, om de vill tro att jag är en vit skandinavisk heterosexuell ateistisk terrorist. Blir ju skoj att sitta på ambassaden i H:fors och förklara att jag är tydligen det största hotet som finns mot den amerikanska drömmen. :p Blir ju nästan ett måste att besök Kuba och Nordkorea ännu på köpet för riktigt god belastning i passet.

Inte är det ju precis trevligt med sådant här extra sk*t, men kanske det dagar för amerikanerna vilken idiotisk lösning det här är. Det finns ju redan ESTA för att kunna håva in alla potentiella hot eller är det här ett tecken på att hela ESTA är bara ren inkassning i stället för visumavgifter?
 

bnr

Medlem
Läste whitehouse-länken och av den förstår jag bara "vi ska göra detta, detta, detta och detta".
Men för mig som råkar ha ett svensk och ett iranskt pass, från vilket datum behöver jag ha visum? Har SFO nu i dec och IAD i jan, skulle vara bra att veta.
 

Crater2

Medlem
Vi ska nog vara glada att de inte inför visum rakt av.

ESTA gör inte så mycket, det har diskuterats i en annan tråd.
Det är nog mer för att fånga in folk som gjort sk terrorresor, resten behöver nog inte bry sig.

Det var länge sedan jag sökte visum till USA, men det gäller väl ett par år det med gissar jag, eller måste man söka för varje gång man åker dit isf?
 
Toppen