Senaste nytt

Blodad tand...

Tillåt mig att le lite när du säger att det blir en "one off" grej att flyga First ;). Lika stor chans som att alla världens krig upphör imorgon...
Flera på forumet har rapporterat om att efter att de tagit med sin respektive på en resa i First som bokats med poängen man flugit ihop så är det en mycket större förståelse hemifrån på att man ibland måste åka iväg och samla lite nya poäng.

Jag hoppade själv över Business Class Syndrome och gick direkt på First Class när det väl var dags att göra debut i premium-kabinerna. Har faktistk blivit mer First på longhaul än Business. Jag har dock inga problem att åka i economy heller i och med att själva flygresan ofta kan vara en del av målet med en resa för egen del.

Du har fått många bra tips, framförallt trådarna som Dr Miles postade. Personligen använder jag Uniteds hemsida för att söka awardplatser. Det kan vara en bra övning att redan nu söka lite för att se vad du kan få fram. Tricket när man söker resor över Atlanten är att dela upp sökandet per segment, sök inte Göteborg-San Francisco och tro att du ska hitta platser i First. Istället bör sökningen vara Frankfurt-New York / Miami / Washington / Boston / Chicago / Denver / Houston (har för mig det är F på dessa rutter) för att ha störst chans att hitta F över Atlanten. När du hittat 2 paltser i F på någon av dessa rutter så gör du en ny sökning från den flygplats du kommer till med Lufthansa till din destination för att se vilka alternativ du får upp inrikes.

Hur du lägger upp resan är upp till dig men mitt mål när jag bokar dessa resor är att åka ner kvällen innan och sova på flygplats-hotell i Frankfurt. Dagen efter så åker man vidare i F till USA (gärna så sen avgång som möjligt för att få mycket tid i FCT). Från den destination du kommer till tar du första bästa flight vidare i First (inrikes first med united är mer ett mellanting mellan economy extra och business).
Om du vill åka hem med Lufthansa F så bör du tänka på att du itne kan vara borta mer än ca 10 dagar, du får inte boka om biljetten när du väl rest ut och biljetter släpps tidigast 14 dagar innan. Som många andra skrivit så ser man till att först boka en resa i business som man är nöjd med och sen bokar om utifall att det dyker upp platser i First.

Här kan du läsa lite om min första resa med Lufthansa F
Lufthansa First: En weekend i Toronto | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Ett bra tips är också att besöka någon av de inofficiella träffarna i Göteborg eller Stockholm (finns även i Malmö/Köpenhamn men inte lika frekvent). Där kommer du definitivt kunna få svar på dina frågor och tips om vad man kan göra. Du kanske kan motivera en resa till Stockholm för att dra in lite mer poäng ;)

Tack för handfasta tips! Men, om nu inte first dyker upp så bränner man ju de poäng man samlat på en resa i business istället? Det tar ju (iaf mig) ett par tre år att samla ihop kanske 100k poäng.

Vol

Det är som sagt inte bara guld och gröna skogar. Du kan ju alltid avboka din resa fram till 24h innan avfärd ifall du inte hittar något roligt och verkligen vill åka first. Det är som sagt mkt lättare österut och ANA har tex en väldigt bra F-produkt, men då får du inte loungeupplevelsen hos Lufthansa.

Om du tror att du kan göra en once-in-lifetime-grej och sedan börja flyga economy till Buenos Aires är det nog läge att shoppa upp sig på ångestdämpande tabletter:p:p

Du menar "shoppa upp sig på Lifemiles/AA miles/etc"? :)
(nu är det ju tyvärr inte alls lika förmånligt som förr både med avseende på dollarkurs och awardtabeller, men skadar ju inte att ha lite "nödmiles" iaf)

Ett annat problem som också kan uppstå är en viss brist på tid. Ska man tjäna in poäng (och framförallt också upprätthålla viss statusnivå i ett eller flera program) så behöver man ju flyga en hel del med betalda biljetter, så då gäller det att hitta tid att spendera poängen också. Gjorde min första LH F i påskas, men har tragiskt nog även en andra 2-4-1-voucher som nu kommer att brinna inne vid årsskiftet.

Du menar "shoppa upp sig på Lifemiles/AA miles/etc"? :)
(nu är det ju tyvärr inte alls lika förmånligt som förr både med avseende på dollarkurs och awardtabeller, men skadar ju inte att ha lite "nödmiles" iaf)

Ett annat problem som också kan uppstå är en viss brist på tid. Ska man tjäna in poäng (och framförallt också upprätthålla viss statusnivå i ett eller flera program) så behöver man ju flyga en hel del med betalda biljetter, så då gäller det att hitta tid att spendera poängen också. Gjorde min första LH F i påskas, men har tragiskt nog även en andra 2-4-1-voucher som nu kommer att brinna inne vid årsskiftet.
Helt klart en valid poäng. Om jag lyckas komma upp i 150k den sista dec i år, kommer 241 då gälla 2016 samt 2017 eller endast 2016? Det står i villkoren att voucher gäller det året samt året efter man får brevet, men jag lär väl knappast hinna få brevet 2015 om jag når 150k sista dagen av 2015?

Vol

Vouchern ska gälla det året du tjänar in den samt hela nästkommande år, dvs den kommer vara giltig till 31 december 2016

Vouchern ska gälla det året du tjänar in den samt hela nästkommande år, dvs den kommer vara giltig till 31 december 2016
Ah, fick för mig att det gällde det året du får brevet om Vouchern +nästkommande år. Tänkte att dom inte lär hinna skicka mig brevet under 2015☺

Då blir det helt klart en utmaning att hinna göra allt under nästa år!

Ah, fick för mig att det gällde det året du får brevet om Vouchern +nästkommande år. Tänkte att dom inte lär hinna skicka mig brevet under 2015☺

Då blir det helt klart en utmaning att hinna göra allt under nästa år!

Så därav bäst få den så tidigt på året som möjligt, förra året triggade jag min redan i mars och den använde jag först i år.

Tack för handfasta tips! Men, om nu inte first dyker upp så bränner man ju de poäng man samlat på en resa i business istället? Det tar ju (iaf mig) ett par tre år att samla ihop kanske 100k poäng.
Det finns många bra sätt att tjäna ihop poäng, förutom att flyga och spendera med amexkortet så kan värva andra till amex, värdera sin bostad, skaffa prenumerationer, handla på coop och tjäna coop poäng som sedan kan växlas till EB poäng osv... det gäller att ligga i och jag brukar snitta på ca 120k poäng per år, för några år sen innan jag blev medveten så drog jag kanske in max 50k per år.

/A

Jag sitter i samma båt som dig. Jag har dock tyvärr ingen 2-4-1 voucher, däremot har jag och frugan samlat ihop snart 110K poäng vardera som vi tänkte försöka åka Business västerut med.

När jag läser denna tråden så blir jag dock sugen på att vänta lite och antingen spara ihop 40K till vardera per konto, eller börja samla alla poäng på samma konto och invänta en 2-4-1 voucher och köra First Class istället.

Kommer det "reguljärt" någon bra drive/kampanj som låter en flytta poäng från ett konto inom familjen till ett annat utan att det kostar massor med pengar?

Toppen