Rookie på detta. Varit medlem i eurobonus ett par år och har ca 90 000p men är ingen aktiv poängjägare, skulle däremot gärna bli det. Flyger inte så mycket så att jag kan tjäna några större poängsummor via det men skulle vilja maximera min intjäning med hjälp av kreditkort. Har ett SAS mastercard just nu. Om jag förstått det rätt så "bör" jag skaffa ett Amex som jag använder på alla ställen där det accepteras. Där mitt Amex inte tas emot skaffar jag ett Coop Medmera Mer kort och använder. Mina räkningar betalar jag med hjälp av mitt Coop kort och en tjänst som heter Betalo. Har jag förstått upplägget korrekt? Har utgifter runt 150 - 200 000kr/år.
Välkommen som postare på forumet

Om du ska skaffa ett amex eller inte beror helt och hållet på om du kan få en spend på 150k på amex. Är svaret nej är inte ett amex kortet du ska ha.
Amex premium kostar 500 första året och ger dig en 2-4-1 voucher vid 150k spend på ett kalenderår. Premiumkortet ger 15p/100kr plus en signupbonus på ca 10k poäng om jag kommer ihåg rätt.
Amex elite kostar 4000 och har samma förmåner som premium men ger dig 20p/100kr och 20k baspoäng. Om inte baspoängen betyder något för dig (att de hjälper dig till guld) så tycker inte jag du ska köra på ett elite-kort, då är premium bättre enligt mig. Du förlorar lite poäng men de poängen är itne värda 4000 kronor.
Coop Med Mera Mer ska du skaffa oavsett vad, om inte annat för att betala räkningar och betala där de inte tar amex. Om du inte kommer upp i 150k spend på amex på ett kalenderår tycker jag personligen att du ska gå all in på Coop-kortet enbart. Normal växlingskurs är 16,67p/100kronor men det har som sagt redan varit 2 kampanjer i år där man får 20p/100kr, dvs lika bra som Amex Elite poängmässigt.
Summering:
Når du 150k spend på amex välj ett av dom korten med ett Coop Med Mera Mer som backup.
Når du inte 150k spend på amex, kör all in på Coop Med Mera Mer.
Det är mina tankar om hur du ska lägga upp din kortstrategi.
90k poäng är nära en business till USA med SAS eller Star Alliance Partner. Kommer ud upp i 150k (som inte alls är omöjligt med optimering) så har du en resa till USA i First för en person (2 personer om du har amex vouchern).
Kan även vara värt att skaffa ett Diners enbart för att få signup bonusen. Gör sedan de köp du behöver för att få bonusen och sen behöver man inte använda det mer.