Senaste nytt

Köpte tavla för 1,5 miljarder - flyger gratis resten av livet

Mmmm, precis. Tänkte lite på det när det stod att han skulle använda poängen för att låta familjen flyga gratis. Man kan ju tycka att han borde ha nog mycket pengar för att kunna köpa betalda biljetter åt familjen resten av livet så att de slipper leta award-platser...
Ja, det är ju lite dumt. 1 500 000 000 kr delat på 75 000 kr eller 100 000 kr per ToR-F-klassresa.
Ger ju ~15000 eller 20000 resor.

15000 resor F-klass tar jag före en tavla, varje dag.

Det blir pengar över till glass också.
Han är medveten konsument.
Om han har tur går priset av tavlan upp och sedan kan han sälja den.
Då har han tjänat många flygpoäng gratis. ;)

Om du köper flygbiljetter går värdet inte upp på något sätt. Den försvinner när du har använt den.

• Gilla
Reactions: Gus
Är inte hans problem att poängen går ut vid något givet datum (5 år för icke EBD hos eurobonus). Vad panikhandlar man om man har 100 000 000 Eurobonuspoäng kvar som går ut om en månad?

Han skulle kunna panikköpa 62 500 öl á 1600 eurobonuspoäng.

Han är medveten konsument.
Om han har tur går priset av tavlan upp och sedan kan han sälja den.
Då har han tjänat många flygpoäng gratis. ;)

Om du köper flygbiljetter går värdet inte upp på något sätt. Den försvinner när du har använt den.

Jovisst är det så, men eftersom han får MR-poäng så finns det väl andra alternativ att växla dem till också. Jag vet inte hur värdet på flygpoäng förhåller sig till värdet på andra saker man kan växla MR-poäng till, men poängen är ju inte förlorade bara för att han inte köper flygbiljetter för dem.

Edit: Om han nu faktiskt mot all förmodan växlar dem till Eurobonuspoäng så kan han ju, så länge familjen håller sig till SAS-flygningar, boka "bästa tillgänglighet"-biljetter för poängen, så då slipper de ju iaf besväret att leta award-platser.

Edit: Om han nu faktiskt mot all förmodan växlar dem till Eurobonuspoäng så kan han ju, så länge familjen håller sig till SAS-flygningar, boka "bästa tillgänglighet"-biljetter för poängen, så då slipper de ju iaf besväret att leta award-platser.

Jag tror en kinesisk milljadär vill inte reise SAS First Class i.e. SAS PLUSS ;)

Jag undrar om det går att slå in 170.400.000 som belopp på kortterminalen.
Lite bisarrt att se situationen när man fantiserar hur det gick.

Konsthandlaren: Det blir 170,4 miljoner USD. Hur vill du betala?
Kinesen: Med kort. Tar ni emot Amex?
Konsthandlaren: Ja, det gör vi. Vänta lite så hämtar jag kortterminalen.
Kinesen: OK.
--Konsthandlaren kommer tillbaka med kortterminalen--
Konsthandlaren: (matar in beloppet på kortterminalen) 170.400.000 USD. Kan du slå in din PIN kod?
Kinesen: Inga problem. (knappar in PIN koden)
--Utskriftet av kreditkortsnotan pågår---
Konsthandlaren: Här får du en kopia.
Kinesen: Tack.
Konsthandlaren: Då så, nu är tavlan din. Ha en bra dag, hej då.
Kinesen: Tack det samma. Hej då.
Äh, för små belopp brukar de kunna skippa pin-koden.

Toppen