Senaste nytt

Signalfel och ersättning

Hamnade också i den där röran idag fast i motsatt riktning.
Låter tyvärr som du blivit lurad av taxin, fast pris ligger på 350-500 SEK.
Hjälper inte dig nu men kan vara bra att veta om du behöver göra resan igen.

Jeg måtte ta taxi, den eneste taxien som stod på stationen, og den kostet meg 1400kr i rushen fra Uppsala til Arlanda T5. Jeg rakk akkurat innsjekk.
Jag vill minnas att taxibolag i Uppsala måste ha ett fast pris till Arlanda, och att de dessutom måste skylta med det utanpå taxin. 1400:- är för mycket naturligtvis, men i ditt läge förstår jag att man kanske tvingas ta det enda som erbjuds.

Edit: Kebalibre var lite snabbare än mig.

Dritirriterende å høre det ikke nødvendigvis skal være sånn :( Har lite lyst å støtte lureri, men jeg var desp etter å rekke flyet og ante ikke hvor eller når nærmeste andre taxi kunne komme :( Forhåpentligvis blir alt dekt så da "gjør det ikke noe" rent økonomisk for meg. I hope. Hater å være jente som reiser alene noen ganger.

Jag vill minnas att taxibolag i Uppsala måste ha ett fast pris till Arlanda, och att de dessutom måste skylta med det utanpå taxin. 1400:- är för mycket naturligtvis, men i ditt läge förstår jag att man kanske tvingas ta det enda som erbjuds.

Edit: Kebalibre var lite snabbare än mig.
Måste ha fast pris? Låter högst olagligt. Prissättningen är fri såvitt jag vet och har så varit sedan avregleringen. Slut på OT.

Måste ha fast pris? Låter högst olagligt. Prissättningen är fri såvitt jag vet och har så varit sedan avregleringen. Slut på OT.
Det finns en regel sen några månader tillbaka att man måste uppge pris i förväg om man har ett "riktpris" högre än 500. Minns inte exakt hur det är, men det var på nyheterna häromdan att priserna sänkts och antalet anmälningar sjunkit dramatiskt. Så vissa inskränkningar har skett nyligen sen avregleringen.

Det finns en regel sen några månader tillbaka att man måste uppge pris i förväg om man har ett "riktpris" högre än 500. Minns inte exakt hur det är, men det var på nyheterna häromdan att priserna sänkts och antalet anmälningar sjunkit dramatiskt. Så vissa inskränkningar har skett nyligen sen avregleringen.
Yes, men det handlar ju om bindande prisuppgifter, inte om priset i sig (som ju mkt väl kan vara hur högt som helst, förutsatt att passageraren tydligt får besked om detta).

Beror väl iofs på startpunkt. T.ex. på ARN släpps ingen in i taxiområdet om det inte är maxpris på 695 fast pris till Stockholm.

Innebär ju dock inte att det är olagligt att ta mera betalt, men du tillåts inte plocka upp där.

Beror väl iofs på startpunkt. T.ex. på ARN släpps ingen in i taxiområdet om det inte är maxpris på 695 fast pris till Stockholm.

Innebär ju dock inte att det är olagligt att ta mera betalt, men du tillåts inte plocka upp där.
Absolut. Men det är ju endast bilaterala avtal mellan markägaren och de bolag som valt att acceptera markägarens krav och inget som ruckar på principen om fri prissättning.

Toppen