Senaste nytt

SAS-flight med flygplanstyp: Aerospatiale/Alenia ATR 72

Bortset fra at i Danmark får man ikke lov til at vælge noget, for der er ikke noget som helst at vælge imellem... Så her gør det ingen forskel.

CPH-AAR 92 miles
CPH-AAL 148 miles
CPH-BLL 137 miles

TOS-BOO 203 miles
BOO-TRD 282 miles
TRD-AES 164 miles
AES-BGO 160 miles
OSL-BLL 316 miles

ARN-RIX 290 miles
ARN-TMP 229 miles
ARN-KLR 214 miles
ARN-VAA 268 miles
ARN-AAR 354 miles
ARN-SDL 200 miles
ARN-RNB 254 miles

CPH-POZ 279 miles
CPH-HAJ 250 miles
etc etc etc...

Når flere av flightene ellers intra Norge og Sverige - naturlig nok sett landenes geografi i perspektiv - er dobbelt så lange, så er det jo ikke så rart at akkurat Danmark har et par flighter som rent effektivt ikke tar mer enn 5 minutter cruise-høyde og som derfor har begrenset servering... :) Men det betyr ikke at det er majoriteten av flyvninger ATR72 utfører for SAS er flighter som er så korte at det ikke er *noen* servering, og når vi snakker om ATR72 i en tråd så blir det jo noe snevert å bruke intra-danmark med sine svært få miles som noe lakmustest for ATR72 generelt :)
 
  • Gilla
Reactions: obs
CPH-AAR 92 miles
CPH-AAL 148 miles
CPH-BLL 137 miles

Når flere av flightene ellers intra Norge og Sverige - naturlig nok sett landenes geografi i perspektiv - er dobbelt så lange, så er det jo ikke så rart at akkurat Danmark har et par flighter som rent effektivt ikke tar mer enn 5 minutter cruise-høyde og som derfor har begrenset servering... :) Men det betyr ikke at det er majoriteten av flyvninger ATR72 utfører for SAS er flighter som er så korte at det ikke er *noen* servering, og når vi snakker om ATR72 i en tråd så blir det jo noe snevert å bruke intra-danmark med sine svært få miles som noe lakmustest for ATR72 generelt :)

Sandt nok. Afstandene i Danmark er ganske korte, og med jetmaskinerne er flyvetiden så kort at der knapt nok heller er tid til at skænke en kop kaffe. Dog med ATR72 bliver flyvetiden efter min mening så tilpas lang (CPH-AAL 45 minutter), at de godt kunne nå at i det mindste udlevere en eller anden lille snack sammen med kaffen til passagererne i Plus. Som illustreret ovenfor er det jo heller ikke voldsomt mange Plus-sæder de sælger ombord på disse små maskiner.
 
Har bokat in mig på ARN-RIX-ARN i februari, vilket blir mina första flygningar med ATR-72. Seat 1F är ledigt på hemvägen. Är beredd på att det kommer vara bullrigt som satan där framme, men hur är benutrymmet på bulkhead raden?
 
Hur funkar det med handbagage (55x40x20) , kan man ta med det ombord och lägga i hyllan ?
Hur är utrymmet under sätet, får en ryggsäck plats ? En som utan problem får plats ombord t.ex. a320 b-737, tror väskan är 20L
Jag ska åka GOT-CPH-IAD (SAS Business bonus) och GOT-CPH flygs med ATR-72, jag har 1h15min anslutning i Köpenhamn och kommer åka vidare från IAD på separat biljett så vill helst inte checka in någon väska. Kan det göra någon skillnad om jag hänger på Diamond taggar på väskorna ? :D

Som det ser ut nu så är plus rätt full 3 platser lediga enligt sas seatmap på rad 15-19, jag har valt 19A för nu, finns lediga platser på rad 15-16, borde jag byta dit ? Tänker då mest utifrån att få minst problem med väskorna och hinna med min anslutning
 
Nu var det ett tag sen jag flög ATR72 men då stod oftast en bagagekärra utanför planet och innan man gick på lämnade man av allt "stort handbagage", när man landade skedde proceduren tvärtom, där de oftast hade varit snabba med att få ut alla väskor så man behövde sällan vänta.
 
Toppen