Senaste nytt

Air China - bra val eller inte...?

Om man planerar att använda smartphones omboard (ej surfplattor) är Air China inte bra val.
Det är inte tillåtet att använda telephoner även i Flight mode på Air China flygningar.

Om man ignorerar varningar från kabinpersonal, kan man bli arresterad vid landning till Kina.
Air China passenger arrested for in-flight phone abuse • The Register

Det där var ju nästan kul, minns en episod när jag skulle landa med Air China, så fort vi kom ned i höjd så började pipa i folks telefoner. Kvinnan på platsen bredvid mig fick slut batteri och telefonen började pipa hysteriskt, se började hon mecka och byta det mot ett reservbatter som hon hade i en påse. Sen tappade hon batteriet på golvet och knäppte upp säkerhetsbältet precis innan vi skulle landa för att komma åt batteriet.

Personalen tog inte någon större notis om det, då det var massa andra som inte hade bälte mm. Så fort vi var på backen så började flera springa runt i kabinen som galningar och rota i kabinväskor mm... då började personalen försöka styra upp den något kaotiska situationen.
Såg dock inte någon som vart gripen efter landning.... :)

@Jensik, vad tyckte du om Air China Stockholm-Peking?

Ja du @Igorius.. det var en intressant upplevelse.
Bedrövlig mat i C. Två av fyra huvudrätterna var slut - de två som fanns får betyget en av fem mycket trötta SAS Pluslådor.
Stolen var fully lie flat, men jag sov sämre i den än i SAS gamla businessclassstolar (kanske är jag för lång för de kinesiska stolarna?).
Det som var bra då var att de erbjöd champagne som predrink, det gjorde inte SAS på den tiden (flög med CA912 6 feb 2014).
Personalen var ok, men inte speciellt bra på engelska, så vi hade lite kommunikationsproblem.

Var iofs bra att ha testat CA, så behöver jag inte fundera på att testa det mer! ;)

Champagne som pre-drink
CA champagne.png

First Class täcke i Business bjöds det minsann på!
CA täcke.png

CA drink.png

CA.png

Förrätt
CA förrätt.png

CA förrätt1.png

Vegetarisk gegga med ris
CA vego.png

Ledsen kinesisk kyckling
CA kyckling.png

CA dessert.png

Boselurarna kunde dessvärre inte användas då de inte var kompatibla :(
CA headphones.png

Frukost - skulle valt det kinesiska alternativet istället!
CA frukost.png

Har 150+ flygningar med Air China, mestadels inrikes i ekonomi men även C/F interkontinentalt, och tycker inte att de är att klassa som dåliga. Det finns såklart förbättringspotentialer såsom t.ex. dryckeslistan (oavsett resklass) och förstår/pratar man inte Chinglish kan det såklart påverka interaktionen och servicen. :-D

Har hört många spy galla över maten inrikes i eko men jag tycker inte det är något fel på den förutom när man serveras en varm liten folieinvikt korvmacka ibland vid frukosttid som inte är en höjdare. ;-)

Jag tycker inte att @jumbooze skall vara för nervös över CA Y inrikes och att @Stefan62 inte skall avskriva dem även om de kanske inte skall ses som förstahandsval... Vilket de uppenbarligen inte gör. :)

Kapar tråden för en fråga, sorry @Stefan62!
Håller på å spikar på en RTW Award resa och har stött på lite problem, hur kommer man billigast/bäst/enklast från Tokyo eller Osaka till Sydney eller Melbourne med Lifemiles? Har hittat lite olika val på Lifemiles hemsida men hamnar på antingen PVG-SYD/MEL (Air China) eller ICN-SYD (Asiana).
Har sökt lite på nätet å ingen e väl direkt ngn höjdare verkar d som!? Tips, ngn??

Toppen