Hur ska man räkna förseningstid för bagage med SAS Amex Elite

thornado

New member
Hej!



Är nu på plats i Beijing efter att ha flugit ARN-HKG-PEK, resan betald med SAS Amex Elite.

Vi var lite sena in till Hong Kong och fick en väldigt tight connection så vi eskorterades genom hela flygplatsen fram till vår nästa gate, men föga förvånande så kom inte vårt baggage med på flighten hit.



Nu funderar jag på hur man gör bedömningen om bagaget är "nog" försenat för att man ska anses ha rätt till ersättning för utlägg för kläder. Enligt villkoren säger Amex:




Amex skrev:3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:a) Bagageförsening. Maxbelopp 3 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst.Klicka för att utvidga...


Det jag funderar över är hur jag ska veta när väskan kommer fram till destinationsflygplatsen - det jag märker (och det som är relevant för mig) är ju när väskan kommer till mitt hotell. Vi landade ~kl 12 idag, och enligt bagage-disken så borde väskan komma till PEK nån gång "this afternoon" och till hotellet "probably in the evening". Är det alltså rimligt att gå och handla om ingen väska kommit till hotellet 4 timmar efter att vi kom hit, eller hur ska man tänka?
 
Jag hade gått på när väskorna kommer till hotellet. Däremot hade jag kanske inte kastat mig ut och shoppat allt jag hittat det första jag gjorde. Det går väl rätt många flighter mellan HKG och PEK, så chansen är ju rätt stor att du får din väska snart...



Sunt förnuft måste råda i dessa situationer - dvs är det prylar du verkligen behöver - handla dessa så billigt som möjligt och AmEx kommer troligen att vara tillmötesgående.
 
Kom ihåg att du måste ha fått ett PIR-nummer, annars kommer Amex inte att betala ett öre.
 
Jag har haft en hel del bagageförseningar och utnyttjat bl a kortförsäkring från Amex.

Mina tidigare erfarenheter är att det räknas när väskan/väskorna levererades till hotellet/boende.



Om ditt plan landar till Beijing t ex kl. 13:00 och du inte har fått väskan till hotellet förrän kl. 18:00, får du handla kläder och hygienartiklar upp till 3.000 SEK per person (för bagageförsening minst 4 timmar).


American Express skrev:3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:a) Bagageförsening. Maxbelopp 3 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänttill destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst.b) Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 3 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagagefortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst.​Klicka för att utvidga...
Källa: https://www.americanexpress.com/se/.../SASEuroBonusEliteCard_Forsakringsvillkor.pdf



och som @fcx nämner, PIR behövs för skadereglering. Annars får du inte någon ersättning.
 
Thornado skrev:Hej!Är nu på plats i Beijing efter att ha flugit ARN-HKG-PEK, resan betald med SAS Amex Elite.Vi var lite sena in till Hong Kong och fick en väldigt tight connection så vi eskorterades genom hela flygplatsen fram till vår nästa gate, men föga förvånande så kom inte vårt baggage med på flighten hit.Nu funderar jag på hur man gör bedömningen om bagaget är "nog" försenat för att man ska anses ha rätt till ersättning för utlägg för kläder. Enligt villkoren säger Amex:Det jag funderar över är hur jag ska veta när väskan kommer fram till destinationsflygplatsen - det jag märker (och det som är relevant för mig) är ju när väskan kommer till mitt hotell. Vi landade ~kl 12 idag, och enligt bagage-disken så borde väskan komma till PEK nån gång "this afternoon" och till hotellet "probably in the evening". Är det alltså rimligt att gå och handla om ingen väska kommit till hotellet 4 timmar efter att vi kom hit, eller hur ska man tänka?Klicka för att utvidga...


Tycker jag du skall göra.

Har inte haft några problem med att få igen pengarna från Amex när jag tillämpat deras regelverk.

Handlade det jag ansåg mig behöva för morgondagens möte, Sen var det bara att skicka in kvittona och intyget, som tydligen med fint namn heter PIR.
 
Dr. Miles skrev:Jag har haft en hel del bagageförseningar och utnyttjat bl a kortförsäkring från Amex.Mina tidigare erfarenheter är att det räknas när väskan/väskorna levererades till hotellet/boende.Om ditt plan landar till Beijing t ex kl. 13:00 och du inte har fått väskan till hotellet förrän kl. 18:00, får du handla kläder och hygienartiklar upp till 3.000 SEK per person (för bagageförsening minst 4 timmar).Källa:https://www.americanexpress.com/se/.../SASEuroBonusEliteCard_Forsakringsvillkor.pdfKlicka för att utvidga...
Jag råkar ständigt (nåja, men ofta) ut för liknande situationer och har utnyttjat försäkringen ett flertal gånger. Varje gång har jag skickat in PIR och gått på den tid väskan har ankommit till hotellet. För säkerhets skull har jag bett hotellet att ange på fakturan/kvittot vid utchekning att försenad väska mottagits vid en viss tidpunkt men jag har aldrig behövt skicka in det "beviset".

Amex har alltid varit väldigt tillmötesgående och aldrig ifrågasatt något. Jag har köpt både kostym, skor, rakapparat, laddare till iphone och annat.
 
RickardG skrev:Jag råkar ständigt (nåja, men ofta) ut för liknande situationer och har utnyttjat försäkringen ett flertal gånger. Varje gång har jag skickat in PIR och gått på den tid väskan har ankommit till hotellet. För säkerhets skull har jag bett hotellet att ange på fakturan/kvittot vid utchekning att försenad väska mottagits vid en viss tidpunkt men jag har aldrig behövt skicka in det "beviset".Amex har alltid varit väldigt tillmötesgående och aldrig ifrågasatt något. Jag har köpt både kostym, skor, rakapparat, laddare till iphone och annat.Klicka för att utvidga...
I PIR kommer det att stå vilken tid väskan levererades till mottagaren så informerar man om PIR kan försäkringsbolaget kan kolla leveranstidpunkt själv.
 
Dr. Miles skrev:I PIR kommer det att stå vilken tid väskan levererades till mottagaren så informerar man om PIR kan försäkringsbolaget kan kolla leveranstidpunkt själv.Klicka för att utvidga...
Exakt och det gör det svårt, för det hänger på vad flygplatsen skriver in i PIR. Det kan ange tiden väskan kom till flygplatsen eller när bagageutköraren kom tillbaka till kontoret. Men det går omöjligt att säga i generella termer.
 
Dr. Miles skrev:I PIR kommer det att stå vilken tid väskan levererades till mottagaren så informerar man om PIR kan försäkringsbolaget kan kolla leveranstidpunkt själv.Klicka för att utvidga...
Precis, det är därför jag vill helgardera mig ifall det som framgår av PIR inte stämmer med verkligheten.
 
En relaterad fråga. Det står ju i villkoren att inköpen måste göras med mitt Amex-kort, och det är ju rimligt så länge butiken tar Amex. Det finns ju dock många destinationer man kan tänkas resa till där de flesta butiker inte tar Amex (eller inte kreditkort överhuvudtaget i vissa fall).



Någon med erfarenhet av att begära ersättning för inköp som i sådana fall gjorts med andra betalningsmetoder än Amex?
 
Thornado skrev:En relaterad fråga. Det står ju i villkoren att inköpen måste göras med mitt Amex-kort, och det är ju rimligt så länge butiken tar Amex. Det finns ju dock många destinationer man kan tänkas resa till där de flesta butiker inte tar Amex (eller inte kreditkort överhuvudtaget i vissa fall).Någon med erfarenhet av att begära ersättning för inköp som i sådana fall gjorts med andra betalningsmetoder än Amex?Klicka för att utvidga...
Jag har vid ett tillfälle fått ersättning för köp gjorda med kontanter. Precis som du säger är det inte alltid det går att använda Amex för inköp.
 
Thornado skrev:En relaterad fråga. Det står ju i villkoren att inköpen måste göras med mitt Amex-kort, och det är ju rimligt så länge butiken tar Amex. Det finns ju dock många destinationer man kan tänkas resa till där de flesta butiker inte tar Amex (eller inte kreditkort överhuvudtaget i vissa fall).Någon med erfarenhet av att begära ersättning för inköp som i sådana fall gjorts med andra betalningsmetoder än Amex?Klicka för att utvidga...
Har inte haft några problem, nu har det iofs inte varit några större inköp.... Jag har för mig att det står att man ska betala med Amex om möjligt eller nått sånt..
 
Thornado skrev:Någon med erfarenhet av att begära ersättning för inköp som i sådana fall gjorts med andra betalningsmetoder än Amex?Klicka för att utvidga...
På gränsen tilL OT:

Jag har gjort claims mot Diners, efter att en väska försvann på vägen till Tyskland. Då gick det bra att ha handlat kontant/med Visa. Kanske för att Diners är obrukbart i Tyskland? Men framförallt så hanterades det av Trygg-hansa, som inte hade möjlighet att se kontoutdragen på mitt Diners.
 
Thornado skrev:En relaterad fråga. Det står ju i villkoren att inköpen måste göras med mitt Amex-kort, och det är ju rimligt så länge butiken tar Amex. Det finns ju dock många destinationer man kan tänkas resa till där de flesta butiker inte tar Amex (eller inte kreditkort överhuvudtaget i vissa fall).Någon med erfarenhet av att begära ersättning för inköp som i sådana fall gjorts med andra betalningsmetoder än Amex?Klicka för att utvidga...
Det är inga problem att betala med kontant, andra kreditkort bara så att du får ett kvitto där artiklar och priser är specificerade.



Även kvitto med lokala språk (i Kina, Japan, Taiwan och Thailand) var inga problem.
 
Back
Top