Senaste nytt

Länkad vidare från bc.se

Jag skulle hålla med dig om det gällde fullständiga personnamn där det går att få en koppling till en verklig person. Så är inte fallet här, vi är alla anonyma bakom någon form av pseudonym.

Tja, i min värld är det när samtliga moderatorer skriver under ett inlägg med en uppmaning att medlemmarna ska sluta spekulera i var andra medlemmar tagit vägen ett ganska tydligt besked. Ungefär som när jurister använder ordet "anmärkningsvärt", som på juristsvenska betyder "åt h-vete" och inte "lite tokigt". Nu hittar jag inte alla inlägg i den tråden, kanske en del har blivit raderad eller också söker jag snett.

I verkliga livet blir man nyfiken och fundersam när en individ som man umgås med i en grupp plötsligt är helt spårlöst borta. Det naturliga då är att fråga andra personer i samma grupp om de känner till var personen tagit vägen och vad som kan ha hänt. Varför skulle det vara så fel att ha samma diskussion här?

Tyvärr verkar vi prata förbi varandra. Vi talade enbart om spekulationer om medlemmar med flera profiler. Vi var också tydliga (ansåg vi) att skälet medlemmar har flera profiler är som oftast på grund av vi har (tråkigt nog) behövt stänga av en medlem på grund av olika brott mot forumets regler och att dessa återuppstår med nya profiler som i sig själv är ett brott mot medlemsvillkoren.

Det vi efterfrågade var att inte börja en kampanj kopplat till att "outa" medlemmar som man tror har flera profiler. Vi pratade inte om en allmän "munkavle" på var medlemmar blir av. Vi ville förklara att vi har en utmaning med flera som är "en medlem, med flera profiler".

Hoppas detta klargör diskussionen. Ha en trevlig onsdag.

MVH,
Hans (Moderator)

Jag skulle hålla med dig om det gällde fullständiga personnamn där det går att få en koppling till en verklig person. Så är inte fallet här, vi är alla anonyma bakom någon form av pseudonym.
Det finns väldigt många på forumet som har sitt riktiga namn som användarnamn eller har andra användarnamn som gör det möjligt att knyta dom till en person.

Måste vara tråkigt för killen !

han var ju med i all slags media och skulle flyga SAS, och han verkade ju rätt glad här när han blev Pandion.
Det var mycket runt honom när jag började Fika på detta forum, sedan en dag var han borta.
Vill minnas att han skulle boka en resa till Tokyo hade varit kul att se hur den blev.

Vad gäller tatueringar.

Jag borde inte ha tatuerat mig innan jag började besöka detta forum.

ry.PNG

Detta forum har verkligen förändrat mitt sätt att se på resande, och turligt nog hade man ryggen fri.

tt.PNG

( stulna bilder äger inte en enda tatuering. )

Men super glad för att jag hittat hit.

Tyvärr verkar vi prata förbi varandra. Vi talade enbart om spekulationer om medlemmar med flera profiler. Vi var också tydliga (ansåg vi) att skälet medlemmar har flera profiler är som oftast på grund av vi har (tråkigt nog) behövt stänga av en medlem på grund av olika brott mot forumets regler och att dessa återuppstår med nya profiler som i sig själv är ett brott mot medlemsvillkoren.

Det vi efterfrågade var att inte börja en kampanj kopplat till att "outa" medlemmar som man tror har flera profiler. Vi pratade inte om en allmän "munkavle" på var medlemmar blir av. Vi ville förklara att vi har en utmaning med flera som är "en medlem, med flera profiler".

Hoppas detta klargör diskussionen. Ha en trevlig onsdag.

MVH,
Hans (Moderator)
Då är vi helt på samma våglängd! Hanteringen av medlemmar som kör med flera profiler håller jag helt med om att det är en sak för moderatorerna och att det inte tillför något att diskutera detta publikt. Däremot att få veta vad som hänt med aktiva och uppskattade medlemmar som plötsligt är borta tycker jag inte aktivt behöver tystas ner.

Det finns väldigt många på forumet som har sitt riktiga namn som användarnamn eller har andra användarnamn som gör det möjligt att knyta dom till en person.
Visst, men lite personligt ansvar får man nog ta också för vad man säger, skriver och hur man beter sig på nätet, och att välja att använda sitt fulla och riktiga namn är ett aktivt val man gör.
Nu handlar det väl heller inte om att hänga ut någon som brottsling på värsta flashbackmanér utan något mer oskyldigt.

Eftersom jag fick ett mail av ett troll som undrade om jag som statligt anställd använde poäng jag tjänat i tjänsten till en bonusresa för privat bruk (efter att skrivit ett inlägg här) (...)
För att vara övertydlig, alla poäng jag tjänar på jobbresor används antingen till uppgradering för jobbresor eller till bonusresor för jobbet. Poäng jag tjänar på mina privata kreditkort, privata resor och annat använder jag till mitt privata resande. (...)
För mig är det oerhört viktigt att skilja på detta då det tydligen finns folk som inte har något bättre för sig än att hitta misstag hos offentligt anställda.
Visst, men lite personligt ansvar får man nog ta också för vad man säger, skriver och hur man beter sig på nätet, och att välja att använda sitt fulla och riktiga namn är ett aktivt val man gör.
Nu handlar det väl heller inte om att hänga ut någon som brottsling på värsta flashbackmanér utan något mer oskyldigt.
Du är inte anonym på nätet, inte ens med ett alias/pseudonym/avatar. Och det finns folk till allt, uppenbarligen. Spekulationer eller paparazzi-fasoner (som "Jag mötte Lassie-tråden" tex) kan vara mer till skada än vad skribenten skulle kunna ana. Därför är det bättre att låta bli med detta på ett forum.

Människan är nyfiken till sin natur. Och det är väldigt strongt av de som eventuellt känner till något att hålla det för sig själv. Rykten har en otrevlig tendens att sprida sig väldigt snabbt och förändra sig till sitt innehåll. Tror inte det gör någon människa glad.
Skönt ibland att inte behöva bekymra sig.

Well, he knew to do things to the extreme, så det overrasker inte at det kommer derifrån. Min undring är nu om tattoen blir kuttad av med en blunt smörkniv så smärtorna blir maxad ut... Time will show I guess.

Tror det är Black & Decker sliprondell som brukas i dylika fall :)

Toppen