Valley
Medlem
Nu bryter jag in i @Mikey1122 's fråga, men jag skulle gärna vilja höra er åsikt om förmånsbil kontra privatägd dito. Jag har egen firma så för mig handlar det om att titta på helheten (bland annat så bygger ju inte förmånsvärdet på lönen när det kommer till 3:12 regler etc etc). Finns det någon här inne som kanske har ett spread sheet där man kan jämföra bilar om man har den i firman kontra äger själv? Vill gärna kunna jämföra olika biltyper (miljöbilar med lägre förmånsskatt såväl som "vräkigare" bilar med traditionell drivlina) samt att kunna se hur det belastar firman så att det blir rättvist mot övriga delägare.
När jag gjort kalkyler har jag kommit fram till att det i slutändan inte spelar någon roll om jag äger bilen privat och kör mot milersättning eller låter firman stå för allt som heter bil och kostnader därtill.
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på när du hänvisar till 3:12. Förmånsvärdet ökar din lön ur beskattningshänseende.
Kan en enkel lösning vara att ni delägare kommer överens om ett maxtak för vad en bil får kosta företaget, så är det enkelt att räkna bakklänges för att få reda på vad en person som inte vill ha tjänstebil kan öka sin lön med.
Kalkyler | Tjänstebilsfakta