Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Nu bryter jag in i @Mikey1122 's fråga, men jag skulle gärna vilja höra er åsikt om förmånsbil kontra privatägd dito. Jag har egen firma så för mig handlar det om att titta på helheten (bland annat så bygger ju inte förmånsvärdet på lönen när det kommer till 3:12 regler etc etc). Finns det någon här inne som kanske har ett spread sheet där man kan jämföra bilar om man har den i firman kontra äger själv? Vill gärna kunna jämföra olika biltyper (miljöbilar med lägre förmånsskatt såväl som "vräkigare" bilar med traditionell drivlina) samt att kunna se hur det belastar firman så att det blir rättvist mot övriga delägare.

När jag gjort kalkyler har jag kommit fram till att det i slutändan inte spelar någon roll om jag äger bilen privat och kör mot milersättning eller låter firman stå för allt som heter bil och kostnader därtill.
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på när du hänvisar till 3:12. Förmånsvärdet ökar din lön ur beskattningshänseende.
Kan en enkel lösning vara att ni delägare kommer överens om ett maxtak för vad en bil får kosta företaget, så är det enkelt att räkna bakklänges för att få reda på vad en person som inte vill ha tjänstebil kan öka sin lön med.

Kalkyler | Tjänstebilsfakta

Det vore något! Men arbetsgivaren betalar väl inga sociala avgifter på leasingkostnaden? Jag tänkte mer att förmånen borde omvandlas till lön. Är det rimligt eller?

Helt rätt, men företaget har de facto en total kostnad som man uppenbart anser sig villig att ta. Den borde då kunna betalas ut som vanlig lön.
Kostnaden hamnar på ca 9.700 (bil + arb.avg), vilket ur kostnadssynpunkt motsvarar en ökan lön med ca 7.300 ex arb.avg (tror jag räknat rätt)
Att bara räkna om förmånsvärdet innebär att du går miste om ca 1.500 i lön, om man nu kan räkna på det sättet.

Hej!

Jag har en kompis som kör exakt en sån. Med massagestol! Den är ganska ok i utförandet tycker jag. Nackdelarna är nog vägbullret och potentiellt ras på DSG7an. Ställer man förmånsvärde mot bil så är den inget dumt val alls. Berätta gärna mer när du kört lite sen.

Har manuell låda så ingen rasrisk, hämtar ut om några veckor. Då jag kör över 3000 mil blir det riktigt billigt, återkommer.

När jag gjort kalkyler har jag kommit fram till att det i slutändan inte spelar någon roll om jag äger bilen privat och kör mot milersättning eller låter firman stå för allt som heter bil och kostnader därtill.
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på när du hänvisar till 3:12. Förmånsvärdet ökar din lön ur beskattningshänseende.
Kan en enkel lösning vara att ni delägare kommer överens om ett maxtak för vad en bil får kosta företaget, så är det enkelt att räkna bakklänges för att få reda på vad en person som inte vill ha tjänstebil kan öka sin lön med.

Kalkyler | Tjänstebilsfakta
Med 3:12 menar jag i detta fall den lågskattade utdelning i fåmansbolag. Men det finns ju andra aspekter med höjd faktiskt lön såsom pension, SGI etc. Alltså söker jag ett enkelt/övergripande kalkylblad som visar vad bilen kostar för företaget kontra att jag får ut det i lön. Mellan oss delägare så har vi gjort en enkel beräkning vad var och en kostar företaget. Vill man ha en dyrare bil får man således mindre i lönekuvertet.

Edit: Har inte hunnit titta på den länk du refererade till.....men tack :)

Nya Volvo XC90 D5 AWD och jag fick en rejäl tur på Autobahn vid min senaste vistelse i tyskland i veckan.

Nu blir förstås många svenskar och kineser kanske upprörda - men jag förstår verkligen inte hypen kring denna bil.

Motor och drivlina:
Min första upplevelse med den "fantastiska snåldieseln VEA". I mitt tycke en förvisso varvvillig men trött vridmomentfattig historia som låter väldigt ansträngd runt 3000 rpm (där den måste befinna sig om automaten får bestämma pga bristen på vrid/kraft). Den 8 växlade lådan rycker ganska mycket i låga farter. En ok maskin - men inte mer. Snål? Nja 8,8 i snitt över 60 mil.....

Kaross/utrymmen:
Bilen hade vanliga stålfjädringen som var stötig över små skador och gungig på samma gång. Men detta tillkortakommande tar bilen igen på sina fina utrymmen. Mycket fint baksäte och äntligen (!) en Volvo med hårda stolar precis som tyskarna har. Styrningen har blivit FÖR skarp och nu måste man sitta och korrigera för att köra rakt fram i hög fart - men till skillnad från V70 etc så händer nåt när du rör på ratten. Alltså är det svårt att inte göra korrigeringar med ratten i fart som inte känns i hela bilen. Det blir nervöst att köra.

Assistanssystem:
Min största besvikelse. Jag kör idag E350 Bluetec 2015 med Intelligent Drive och med tanke på allt som skrivits så tänkte jag att Volvo skulle prestera bra här. Först och främst så styr inte bilen själv i köer alls. Den håller bara farten. När den gör detta så pulsar den ofta bromskraften så man åker hoppjerka ombord. Till skillnad från Merca så håller inte styrassistenen spåret hela tiden utan försöker bara styra emot när man närmar sig kanten på vägen. Detta gör att man alltså om man släpper ratten åker zigzag över vägbanan hit och dit. Jag letade i alla inställningar men kunde inte hitta nån inställning för att bilen ska "köra sig själv" så att säga. Med Intelligent Drive kan jag låta bilen köra helt autonomt.

Navigatorn buggade ur flera gånger och GPSen kunde in låsa mitt i Düsseldorf. Fixas säkert med en uppgradering nångång.

Som lök på laxen så panikbromsade bilen autonomt för en bil som låg i en fil brevid och bromsade. Radarn läser av för brett och klarar inte av filkörning ordentligt. Detta påverkar även radarfarthållaren som inte vågar stå på förbi långsammare trafik i filer bredvid.

Sammanfattning:
In alles en bil som ser frän ut - har jättefina utrymmen, går tyst och fint förutom vindbrus runt speglarna. Men bilen förtjänar en riktigt seriös drivlina och mer genomarbetad teknik. Man bör nog välja till luftfjädring! Men till det priset man får betala så skulle jag lätt välja en GLE350d eller en X5 30d då dessa är lika dyra - men bättre.

mvh

.........................

Sammanfattning:
In alles en bil som ser frän ut - har jättefina utrymmen, går tyst och fint förutom vindbrus runt speglarna. Men bilen förtjänar en riktigt seriös drivlina och mer genomarbetad teknik. Man bör nog välja till luftfjädring! Men till det priset man får betala så skulle jag lätt välja en GLE350d eller en X5 30d då dessa är lika dyra - men bättre.

mvh

Får nog se till att jag får prova en dylik snart. Vad hamnar på för snitthastighet när förbrukningen ligger på 8,8/100km ?
Annars blev jag nog själv lite fundersam över priset. Skulle valet stå mellan XC90 och en motsvarande BMW, Mercedes eller Audi. Då är inte valet speciellt svårt. Och nya Q7 lär inte skämmas för sig

Får nog se till att jag får prova en dylik snart. Vad hamnar på för snitthastighet när förbrukningen ligger på 8,8/100km ?
Annars blev jag nog själv lite fundersam över priset. Skulle valet stå mellan XC90 och en motsvarande BMW, Mercedes eller Audi. Då är inte valet speciellt svårt. Och nya Q7 lär inte skämmas för sig

Snittet var väldigt landsvägsbaserat med 52km/h. Vi körde mycket på Bundesstrassen och var bara uppe i över 200km/h en gång.

Toppen