Senaste nytt

Visas kreditgräns vid Kreditupplysning?

DC har aldrig rapporterat kreditutrymmet till UC tidigare.Tittade för ett tag sedan och då fanns den inte med. Har detta hänt de senaste dagarna nu då?

Uppdatering: Pratade precis med Diners som svarade att de sedan maj månad rapporterar beviljat kreditutrymme till UC. UC i sin tur har denna vecka uppdaterat sitt system så att detta nu visas.

Har man ingen kreditfunktion på kortet så rapporteras inget. Vill man undvika att något ska rapporteras till UC så bör man alltså ta bort den eventuella krediten och enbart ha det som ett betalkort.

Last edited:
Ja, det är ju tydligen fler än jag som råkat ut för detta. Fick i morse mail från min-UC om att mina kredituppgifter ändrats. Jag måste kolla om jag har någon delbetalningsfunktion på mitt diners, jag har alltid använt det som betalkort och har inga planer på att göra annat. Uselt att de börjar rapportera till UC utan att ens informera först.

Om Diners visas vid en UC, tappar det kortet mycket av dess värde. Då är det ju inte ett betalkort längre...
Fast om man nyttjar delbetalning så är det faktiskt inte ett regelrätt betalkort heller. Måste vara lite problematiskt att skilja ut de som har möjlighet till delbetalning men aldrig nyttjar den. Enklast verkar vara att inte skaffa möjlighet till delbetalning.

Sen är väl logiken inte solklar i att man varje månad kan vara skyldig rätt betydande belopp utan att det meddelas UC men om man har några tiotusen i delbetalningsmöjlighet så meddelas detta till UC.

Fast om man nyttjar delbetalning så är det faktiskt inte ett regelrätt betalkort heller. Måste vara lite problematiskt att skilja ut de som har möjlighet till delbetalning men aldrig nyttjar den. Enklast verkar vara att inte skaffa möjlighet till delbetalning.

Sen är väl logiken inte solklar i att man varje månad kan vara skyldig rätt betydande belopp utan att det meddelas UC men om man har några tiotusen i delbetalningsmöjlighet så meddelas detta till UC.
Det verkar däremot rimligt. Använder man delbetalning är det mer att se som en kredit. Då tycker även jag att UC skall se det.
Däremot att använda det som betalkort med kort betalfrist men samlingsfaktura har inte UC med att göra.

När man ansöker om kortet så kan man välja om man vill ha kreditfacilitet för att kunna nyttja kortet som kreditkort eller om man bara vill ha det som betalkort och då betala hela fakturan varje månad likt Amex.

Är du säker? På Med Eurocard har du möjlighet att delbetala | Eurocard framstår det dock som att delbetalning är en tilläggstjänst som man ansöker om.

Jag har iofs vanliga Eurocard och har mig veterligt ingen kredit, av typen delbetalning, och jag tycker att Platinum beskrivs likartat som det vanliga kortet.
Kolla på webben och påbörja en ansökan så får du se. Man har möjlighet att välja mellan olika kreditutrymme men möjligheten att välja bort kreditutrymmet finns inte tyvär.

Hva er forskjellen på betalkort og kredit?
Jeg har diners - med "kredittgrense" på 20,000. Har hatt det over 1 år og har aldri brukt kreditten, betaler bare med det innenfor fornuftens grenser og betaler alltid regninga i slutten av mnd.

Kan jeg gjøre det samme om det er er betalkort? Eller må jeg sette inn penger da?

Bruker det mye for EB-points, så vil helst beholde det uten at det går utover min kredittrating.

Toppen