Senaste nytt

Jorden runt med Agehall 2015 - Häng med!

nilsson

Medlem
Eftersom min routing är enklare så började jag min resa något senare och kommer att anlända mötesplatsen innan Agehall. Gårdagen spenderades på att prova SJ:s X2000 från Stockholm till Oslo, som betalades med förvånande få prio-poäng (det var dessutom billigare i 1:a klass än 2:a), prova Grand hotel (meh), och prova rätter och drycker på Bon Lio (utmärkt!).

Jag hade egentligen inte tänkt skriva om denna i sammanhanget mindre intressanta resa, men jag blev tillräckligt upprörd nyss för att ändra mig: BA C-biljett ger inte tillträde till fast track på OSL. Vad värre är så är köfållorna till den vanliga securityn designad av en idiot, eller i alla fall idag konfigurerad idiotiskt med flärp-band. De har satt upp det så att man efter att slingrat fram och tillbaka kan kliva av till en security efter 2/3 eller fortsätta den sista tredjedelen för att nå den andra securityn. Självklart vill ingen stå i kö i onödan, så den sista tredjedelen är nästan helt tom, vilket gör att representant från lokala vaktbolaget ideligen får gripa in och kommendera folk att fylla den delen också. Den utlovade "<5 min" visade sig betyda 15 minuter. Nåja, OSL Lounge visade sig vara en trevlig överraskning, om än utan Coca Cola.
 

GillBates

Medlem
Den största missen är dock utformningen av hela enheten. Den är otroligt privat, vilket är bra, men tyvärr är den lika privat åt båda hållen. Dvs den skyddar lika bra mot fönstret som mot gången. Det hade varit önskvärt att den var designad så att den var mer öppen mot utsidan. Som det är nu får man ett helt fönster och ett som man ser lite ut genom snett framåt. Men det finns ett helt fönster som döljs av stolen och som hade varit perfekt att kunna titta ut genom. Det ger en smått klaustrofobisk känsla i kabinen.
Kan det vara så att de har valt en design som gör att stolen/sviten i stort sett kan användas på alla positioner i planet, och på så sätt hålla nere kostnaderna??
 

marbe166

Medlem
Star Alliance First biljett ger dig även rätt att bjuda in en gäst till loungen. Du borde ju veta sånt! ;)
Hade han gästat in henne så hade hon nog inte förstått att det hade varit p.g.a. agehalls goodwill utan trott att det var hennes eget kort som hade varit anledningen. Jag tror inte agehall skulle medverka till att någon "obehörig" skulle komma in i en lounge :).
 

agehall

Medlem
Godmorgon från NH174 någonstans ovanför SEA! Här har vi åkt bakåt i tiden och klockan är nu runt 03 den 16/9 medan flighten avgick 1140 samma dag! :)

Åkte SEA-NRT för ett par veckor sedan och upplevde samma hetta. Jag gillade dock den bubbliga bäddmadrassen.

Då kanske det inte var inbillning då..?

Stolen i sig är ju rätt smal (eller bara jag som är bortskämd av OZ A380?) och som du säger; väldigt avskild.

Ja, det har jag inte ens tänkt på, men du har helt rätt, den är ganska smal när man har den i stolsläge. Inget jag direkt störs av dock. Det är värre att den är kort i nedfällt läge tycker jag.

Wi-Fi funkade inget vidare för mig heller, man hade några gratis Mb efter en lång och plågsam registrering.
Det är som att suga en golfboll genom ett sugrör - det går inte fort och blir väldigt hackigt. När jag körde internet på Lufthansa kunde jag köra röstsamtal via Skype - det finns inte en chans att det skulle funka här. Men man kan göra lite nöduppdateringar på BC iaf.

Tack för uppdateringen. Underbar text!
Tack doktorn!


Jag får ta tillbaka det där lite - det stämde inte helt på denna flight. Tar det i rapporten som kommer från hotellet senare idag.

Kan det vara så att din klocka var en minut sen? ;)
Isåfall åkte vi sent från Haneda, för där lämnade vi stationen på sekunden! :)

När jag såg automaten tänkte jag "Skrev inte @Dr. Miles om det där för ett tag sedan?". Du och andra har skrivit jättemånga bra saker om Japan och uppdaterar kontinuerligt med nya saker. Problemet är att det är ett pyssel att söka reda på all info. Hörde jag någon säga Wikiposts..? :)

Nog första rapporten sedan Jacobs sommarresor som jag sett fram emot att vakna, slå på kaffe och sätta igång med läsandet. Vanligtvis ratar jag rapporter utan bilder men den här skrivs med en avslappnad men ändå detaljrik stil som passar perfekt.

Tur jag la in ett par bilder i början då. :)

Star Alliance First biljett ger dig även rätt att bjuda in en gäst till loungen. Du borde ju veta sånt! ;)

Ja, det borde jag nog ha vetat om ja. Jag flyger helt klart för lite Star Alliance numera och hade faktiskt inte koll på att det var generellt.

Jag hade egentligen inte tänkt skriva om denna i sammanhanget mindre intressanta resa, men jag blev tillräckligt upprörd nyss för att ändra mig: BA C-biljett ger inte tillträde till fast track på OSL.

Stalltipset i efterhand var att man borde ha bokat från SVG som är betydligt enklare att göra transfer på. :/

Vad värre är så är köfållorna till den vanliga securityn designad av en idiot, eller i alla fall idag konfigurerad idiotiskt med flärp-band. De har satt upp det så att man efter att slingrat fram och tillbaka kan kliva av till en security efter 2/3 eller fortsätta den sista tredjedelen för att nå den andra securityn. Självklart vill ingen stå i kö i onödan, så den sista tredjedelen är nästan helt tom, vilket gör att representant från lokala vaktbolaget ideligen får gripa in och kommendera folk att fylla den delen också. Den utlovade "<5 min" visade sig betyda 15 minuter.

Låter som business as usual på OSL hör jag.

Kan det vara så att de har valt en design som gör att stolen/sviten i stort sett kan användas på alla positioner i planet, och på så sätt hålla nere kostnaderna??

Inte omöjligt. Jag hade nog designat sviten lite mer modulärt, så att den konsol som sitter framför fönstren gått att ta bort.

Nu kan jag vara lite lugnare över min transfer mellan HND och NRT :)

Kanske - eller var allt jag skrev bara båg? :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Underbart med denna typ av textbaserad liverapport, riktigt bra skrivet! Den som myntade uttrycket "en bild säger mer än 1000 ord" kunde förmodligen varken läsa eller skriva ;)
Call button-fenomenet känner jag igen från "vanliga" Japan; fanns t.o.m. på en del budgetrestauranger där och personalen dök upp spöklikt fort efter knapptryckningen...ett par sekunder, från ingenstans :eek:
 

agehall

Medlem
Jag kommer i alla fall inte chansa på en biljettautomat ute vid bussarna ;)
Just den har jag bildbevis på.

Men du har ju onekligen hunnit med planet och verkar ha haft "gott om tid" så är inte orolig :)

Men tänk ifall jag är ett internettroll och bara sitter hemma och hittar på..? :)

Näe nu ska jag sluta retas med dig. Det är inga större problem med bytet. Det enda som är surt är att man missar en buss med typ 10-20 minuter och det gör att man får sitta och vänta på HND en bra stund. Hade varit trevligt ifall man landade tidigt och fick komma iväg till NRT så man får en lounge att hänga i istället.
 
Toppen