Senaste nytt

Finnair introducerar "Economy Comfort" på långflygningar - en enklare premium economy

Jag var lite förvånad att Finnair hade noise-cancelling hörlurar i Economy Comfort class på A340 från Tokyo till Helsingfors.
Finnair Economy Comfort A340, 01.jpg

Benutrymmet var generöst vid första raden (bulkhead).
Finnair Economy Comfort A340, 02.jpg

Med tanke på att Finnair minskar benutrymmet med 1 tum i Economy på A350 jämfört A330/340 så finns det säkert en och annan som gärna kommer betala några EUR för Eco Comfort.

32" är uthärdligt, 31" betyder knäna i ryggstödet framför..

Med tanke på att Finnair minskar benutrymmet med 1 tum i Economy på A350 jämfört A330/340 så finns det säkert en och annan som gärna kommer betala några EUR för Eco Comfort.

32" är uthärdligt, 31" betyder knäna i ryggstödet framför..
Usch, inte kul med 31". Minst 58" ska det vara! :p

Kan ngn förklara varför avstånd till sätet framför alltid pratas om i olika klasser när det är sätets bredd som är avgörande för bekvämligheten? Att Behöva sitta och trycka in armarna mot kroppen och inte ha ngn plats att slänga skräpet som kommer med maten är fan det värsta.

Skulle tro att det är ett litet arv av att tidigare hade i stort sett alla flygbolag ungefär samma bredd på stolarna. Det var med andra ord avståndet mellan stolsraderna som kunde variera. Sedan kom charterkräken på att man kunde göra smalare stolar för att på så sätt pressa in mer folk i kabinerna. Det dröjde ett tag men sedan började de reguljära bolagen hänga på. Jag tror att stolsbredden snart kommer användas i marknadsföringen. Det gäller bara att något bolag vågar sticka ut hakan och gå först.

Airbus har ju använt sig av stolsbredd som argument även mot slutkund, men även de har fått ge med sig för giriga och/eller panikdrabbade flygbolagsdirektörer :(

Kan ngn förklara varför avstånd till sätet framför alltid pratas om i olika klasser när det är sätets bredd som är avgörande för bekvämligheten? Att Behöva sitta och trycka in armarna mot kroppen och inte ha ngn plats att slänga skräpet som kommer med maten är fan det värsta.
Enklare för bolagen att justera och skapa något säljbart? Det kostar nog betydligt mindre att lägga in 1-2" extra i längsled (kostar väl någon enstaka sätesrad totalt) jämfört med att t.ex. göra om en 737 till 2-3 istället för 3-3 som kostar 1/6 av alla säten...

Kan bara tala för egen del - bredden är densamma (mer eller mindre) på alla flygbolag. Och i princip aldrig så pass mycket bredare att det faktiskt spelar roll.

Avståndet till sätet framför avgör dock om jag ska kunna gå när jag kommer fram eller inte. Sitter man med knäskålarna i ryggstödet på stolen framför i 10h så är det inte kul när man landar. Där kan 2-3cm göra stor skillnad.

Nu har jag förvisso inte provat en 767a med 2+4+2 eller en 777a med 3+4+3 eller en 788a med 3+3+3 eller en A380 med 3+5+3 (som det ryktas om) men inget får mig att tro att den extra stolen inte spelar någon roll för bekvämligheten kontra samma flygplansmodell med en färre stol per rad...

Toppen