Torsi
Medlem
Första veckorna, innan den försenade 330E levereras, flyger man med 340, alla trafikdagar med undantag för premiärturen som blir med en "gammal" 330.
Sas vd uttalade att premiärturen kommer att genomföras med den nya kabinen på A330
Första veckorna, innan den försenade 330E levereras, flyger man med 340, alla trafikdagar med undantag för premiärturen som blir med en "gammal" 330.
Det är nog inte en smart lösning, det kostar åtskilliga miljoner att öppna en linje, tror och hoppas att SAS har gjort en riktig marknadsplan och har kylkylerat för linjen med sikte på att den skall bli lönsam, inte kolla om underlag finns att ta ut ett högre pris så småningom.Som jag sa i en annan tråd så är prissättningen från Helsingfors fel. Man kommer billigare eller för ca samma pris med andra rutter o bolag så vad är SAS stora fördel? De verkar enbart konkurrera prismässigt med Finnairs direktflyg som är riktigt dyr. Etablera rutten först med bra priser, höj sedan om underlag finns.
Den tillfälliga "gamla" 330 måste man ta från någon linje, någon som vet vilken linje som kommer bli påverkad då?
Sas vd uttalade att premiärturen kommer att genomföras med den nya kabinen på A330
OK, då förlorar CPH en 340 ett par månader till ARN till den 2:a nya 330 kommer och ett par veckor så förlorar man också en 330 till ARN tills den 1:a nya 330 kommer.De gamla, ombyggda Airbus 330 ska från och med 10:e september trafikera ARN-EWR, OSL-EWR, CPH-EWR och CPH-IAD. Det innebär att ARN-ORD kommer att få nya 330E när dessa kommer. I väntan "drabbas" väl även ARN-ORD av 340 eftersom tidtabellen är slingad med ARN-HKG. Invigningsdagen, när en 330 flyger ARN-HKG går CPH-EWR med 340. Så den tycks vara tagen därifrån.
OK, då förlorar CPH en 340 ett par månader till ARN till den 2:a nya 330 kommer och ett par veckor så förlorar man också en 330 till ARN tills den 1:a nya 330 kommer.
Det känns att SAS lägger otroligt mycket prestige att få HKG att rulla......
Jag tror man "rear" ut det överskott av businessplatser som man har fått på grund av förseningen av den nya 330E. Den har ju 32 businessplatser mot ersättande 340 som har 46. Och det här bonuserbjudandet gäller ju precis den perioden, fram till 3 oktober.Massvis med bonusplatser öppna, i princip 8 på varje flygning. Undrar om det går bra för SAS på den här linjen?