Senaste nytt

Nya intjäningsregler för Lufthansagruppen

Intjäning till andra * alliance påverkas inte av LH´s dumheter. Det står var och en fritt att i stället byta till Aegean och bli star gold på nolltid...
 
Aegean har uppdaterat sin intjäningstabell för LH den 15 Mars. Bokningsklass P är borttagen helt och hållet, hittar inga andra ändringar
 
Så, här är "alla" detaljer på engelska från FlyerTalk.. Det finns några positiva "enhancements" samt några sämre. Som tidigare sagt, beroende av vad en "P" biljett kostar att köpa kan jag delvis förstå att villkor ändras, men det känns lite sådär kan man vill säga:

Adjustment to the qualification rule for HON Circle Members:
• In future HON Circle miles needed to achieve or renew HON Circle status can be earned solely on flights in First and Business Class.
• With effect from 1 September 2012, status and award miles will still be credited for Economy Class flights, but not HON Circle miles.

Change to the booking guarantee in Business Class for HON Circle Members:
• Effective from 1 September 2012, the HON Circle booking guarantee for Business Class will only apply in the highest booking class on each airline. On Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa and SWISS, this is booking class J; on our airline partners Adria Airways, Croatia Airlines and LOT Polish Airlines, it is booking class C.
• The booking guarantee for Economy Class flights in booking class Y remains unchanged.

New rule for earning miles in Business booking class Z:
In future the miles earned in Business Class will be more closely aligned to the value of the ticket, as is already the case in Economy Class. Therefore the mileage credit in the lower-priced Business booking class Z is being amended for flights from 1 September as follows:
• 1,000 award, status and HON Circle miles on domestic flights (previously 1,500 miles)
• 1,250 miles on continental flights (previously 2,000 miles)
• 150% of the distance miles on intercontinental flights (previously 200%)

Introduction of the new Business booking class P:
The miles credited in the new, lowest-priced Business booking class P (exclusively for promotions) will be set as follows on its introduction in March:
• 500 award, status and HON Circle miles on domestic flights
• 750 miles on continental flights
• 100% of the distance miles on intercontinental flights
These mileage levels will also apply to Austrian Airlines flights with effect from 16 May 2012 and to SWISS flights with effect from 1 September 2012.

Upgrade awards from Business Class no longer available in booking classes Z and P:
• Upgrade awards from Business booking class Z to First Class will no longer be available on Lufthansa-operated flights effective from 1 September 2012. The same applies to the new Business booking class P on Lufthansa flights with immediate effect.
• On SWISS-operated flights, upgrade awards to First Class from Business booking classes Z and P will continue to be available. There will be an additional surcharge of 20,000 miles (currently: 15,000 miles) for these upgrades with effect from 1 September 2012.

In addition to these amendments, other changes to the Miles & More programme are as follows:
• Expansion of the one-way flight award offer: from 1 September 2012, one-way flight awards will be available to book on all Miles & More airline partners. For these, 50% of the miles for a regular flight award will be required. Also new: one-way flight awards will be bookable online at Miles & More - Miles & More | Europe's leading frequent flyer programme. This applies to flights on the following airlines: Adria Airways, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Condor, LOT Polish Airlines, Lufthansa and SWISS.
• Lowering of the Senator qualification threshold in Germany: the qualification threshold for customers living in Germany will be reduced from 130,000 miles to 100,000 miles within a calendar year. The mileage threshold in Germany will therefore correspond to the worldwide qualification requirement.
• Incentivisation of frequent-flying Senators: on reaching 300,000 HON Circle miles in the calendar years 2011 and 2012, Senators will receive two eVouchers for upgrades to the next highest travel class.

Provided no other statements are made, the changes mentioned apply to flights with Lufthansa and the fully-integrated Miles & More partner airlines (Adria Airways, Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, LOT Polish Airlines, Luxair and SWISS).
 
+ Flera Vouchers för SEN
+ One-way award på alla Star bolag
+/- Fortfarande P/Z till F på Swiss, men dyrare
- Ingen P/Z till F på LH
- Lägre intjäning på Z

När det gäller P så vill jag först se prisbilden på en P mot en M/B/Y innan jag sågar detta. Om det visar sig att P är "alltid" billigare finns den en logik i detta. Dock gissar jag att många "Corporate Deal" kunder inte blir nöjda då det verkar som många av dessa bokas i Z.
 
A380, jag verkar reta upp dig på något sätt. Skicka gärna ett PM om vad det är som du stör dig så mycket på. Jag är tillräcklig vuxen att jag kan ta feedback från andra, också människor som inte har något positivt att säga om mig. Tack till Magino som bekräftar det jag skrev, dock borde jag ha lagt till detaljerna. Bokningsgarantin gäller (delvis) också för SEN, något jag har tidigare använt.

Personligen har jag ingen åsikt om dig. Känner dig inte. Påpekar dina faktafel ibland. Stör du dig på det?

Du skrev att en HON alltid är garanterad plats i C. Detta tolkade jag som att du påstod att en HON kan boka ekonomiklass men ändå alltid vara garanterad en uppgradering till C. Mer korrekt hade varit att hänvisa till bokingsklass J. Jag kan inte vara den enda som slentrianmässigt använder Y/C/F för ekonomiklass/businessklass/första klass. Låt oss diskutera våra kommunikationsbrister i F någon gång framöver.
 
Personligen har jag ingen åsikt om dig. Känner dig inte. Påpekar dina faktafel ibland. Stör du dig på det?

Du skrev att en HON alltid är garanterad plats i C. Detta tolkade jag som att du påstod att en HON kan boka ekonomiklass men ändå alltid vara garanterad en uppgradering till C. Mer korrekt hade varit att hänvisa till bokingsklass J respektive C. Jag kan inte vara den enda som slentrianmässigt använder Y/C/F för ekonomiklass/businessklass/första klass. Låt oss diskutera våra kommunikationsbrister i F någon gång framöver.

Hej, jag har vid två tillfällen skrivit inlägg där en viktig detalj inte var med. Det stämmer, sen kan vi diskutera om det är "fakta" fel eller inte :cool: Intressant nog visade det sig att andra förstod i båda fall vad jag menade, så helt borta kan jag inte ha varit. Men, det är klart man måste ha med detaljerna som bekräftar vad man säger. Det har du helt rätt i.

Hoppas vi ses på FCT eller HON/First i ZRH :p Jag skall inte trycka på "Svara" knappen lika snabbt nästa gång
 
SEN: när det gäller upgrades på SWISS bör man lägga märke till att de enbart hänvisar till mileage upgrades och inte nämner e-vouchers.

Vad är det för vits med extra e-vouchers om det kostar mer att få dem med C-biljetter än att betala mellanskillnaden mellan Z och A? Prisskillnaden mellan C/D och A är ju inte alltid särskilt stor...Och bokar man en biljett till USA via USA eller Canadaresebyrå har man ju automatiskt blivit placerad i F om man betalt C/D.
Dessutom har man ju infört att e-vouchersarna bara har en giltighetstid på 2 år som en tidigare "enhancement".
 
För diskussionen skull vill jag be alla inblandade att anmärka på fakta, inte på person.

Jag sitter med Internet Explorer för tillfället så hälften av knapparna fungerar inte, jag kan alltså inte citera tidigare inlägg. Det jag vill påpeka att bokningsgarantin för passagerare med HON-kort gäller i både bokningsklass J och C på Lufthansa/Swiss/Austrian. Miles & More - Miles & More status levels
 
Kontakta Lydia på Artisan Travel i USA och se om de fortfarande gäller. De kostar marginellt mindre än A fares men finns inte A utan bara F så är det ju OK.
 
Toppen